کد خبر: ۹۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>سلامت>در اولین جلسه «کمیسیون پایانی بر چاقی کودکان» که از سوی سازمان جهانی بهداشت در ژوئیه 2014 برگزار شد، این کمیسیون مقرر کرد که با تمام امکانات لازم برای مهار این پدیده وارد عمل شود.
به گزارش شفا آنلاین،برای این کار، مشاوره‌هایی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های دولتی در 6 منطقه سازمان در سراسر جهان برگزار شد. علاوه بر آن، سازمان گفته‌های نهادهای غیردولتی را هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شنود.

       گفتگو درباره رژیم‌های غذایی، غذا و چاقی در ماه ژانویه، از موضوعاتی است که غالباً در رسانه‌ها به ‌صورتی پررنگ مطرح می‌شود. سال نو میلادی هم از این قاعده مستثنا نبود. آمارهای جدیدی که بوسیله گروه‌های مطالعات سرطان بریتانیا و دیابت بریتانیا هفته گذشته منتشر شده است، باز هم بر موضوع حال و آینده شیوع چاقی تاکید دارد.

       پیش‌بینی می‌شود تا سال 2035، شاهد 700 هزار مورد سرطان به دلیل چاقی یا اضافه‌وزن باشیم. علاوه بر سرطان، کارشناسان عقیده دارند، شمار افراد مبتلا به دیابت در جهان برای نخستین بار به 4 میلیون برسد، یعنی تقریباً 120 هزار مورد بیشتر از سال قبل و 65 درصد افزایش در طول یک دهه. همراهی این بیماری‌ها با چاقی هم شناخته‌شده است و هم باورکردنی. بیش از یک دهه است که چاقی از معضلات بزرگ سلامت در بسیاری از کشورهای جهان است، بی‌آنکه مسئولان سلامت توانسته باشند تاثیر زیادی بر آن بگذارند.

مالیات بر قند، قدمی کوچک
        درخواست‌های زیادی مطرح شده است که یکی از موضوعات در استراتژی پیش روی بریتانیا برای حل چاقی کودکان، وضع مالیات اضافی بر قند باشد. این استراتژی همین حالا هم بعد از انتشار «گزارش سلامت عمومی انگلستان»- بخش کاهش قند: شواهدی برای اقدام- که بعد از مدتی تاخیر سرانجام در اکتبر سال قبل منتشر شد، افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

       می‌دانیم و شواهد مرتبط در برخی کشورهای دیگر درباره کاهش مصرف نوشابه‌های شیرین هم به ما نشان داده است که اعمال مالیات می‌تواند ابزاری برای کاهش خرید غذاهای ناسالم باشد. می‌دانیم که بر اساس آنچه تابه‌حال کرده‌ایم، نتوانسته‌ایم اپیدمی فعلی چاقی را در کشورهای ثروتمند مهار کنیم و به ‌احتمال قوی از عهده مهار این پدیده که در آینده نزدیک گریبان کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط را نیز خواهد گرفت، بر نخواهیم آمد. می‌دانیم که رویکرد فعلی ما کارایی ندارد. می‌دانیم که چاقی نتیجه عوامل محیطی است که شرکت‌های بزرگ جهانی غذا و نوشیدنی در تمام جهان به راه انداخته‌اند. آن‌ها غذاهای بسیار فراوری‌شده، پرانرژی، کم کیفیت و تا حد امکان ارزان را روانه بازار می‌کنند. گذشته از این‌ها سبک زندگی کم‌تحرک هم مزید بر علت شده است. می‌دانیم که پیشگیری و درمان چاقی نیازمند اقداماتی فوری، جدی و همه‌جانبه ورای مالیات بر قند است. حتی همین اقدامات کوچک و ناکافی بحث‌های تندی به راه انداخته و دولت را مجبور به برداشتن قدم‌های لرزان کرده است.

شرکت‌های غذایی، کنشگران اصلی ماجرا
       یکی از دلایل، نفوذ ناروای شرکت‌های غذا و نوشیدنی و سایر گروه‌های لابی بر سیاست‌گذاران دولتی است. از الان معلوم است که تکیه بر اقدامات داوطلبانه مانند «تعامل مسئولانه بریتانیا» که بی‌صدا به بعد موکول شده است، اقدامی است شکست‌خورده. جدیدترین دسترسی جهانی به شاخص‌های تغذیه 2016، چاپ ژانویه، که بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی مواد غذایی و نوشیدنی را بر اساس مهار چاقی طبقه‌بندی کرده است، نشان می‌دهد که حرکت این شرکت‌ها برای تحقق این هدف بسیار کند بوده است. بسیاری از کارشناسان به‌سرعت به دستورالعمل رژیم غذایی که از سوی اداره کشاورزی و سلامت و خدمات انسانی در ژانویه امسال منتشر شده است، این ایراد را وارد کرده‌اند که به اندازه لازم به این موضوع نپرداخته است. هرچند که در دستورالعمل فعلی بر رژیم غذایی مدیترانه‌ای تاکید شده است، اما هنوز تاکید اصلی تنها بر کاهش مصرف قند و تکرار موضوعات قدیمی دراین‌باره است که البته برخی عقیده دارند ردپای اعمال نفوذ گروه‌های لابی را می‌توان در آن دید. بخش خصوصی با منافع اقتصادی که در این میان دارد، تنها زمانی واکنش نشان خواهد داد که دستورالعمل‌های با پایه علمی و سیاست‌گذاری‌های روشن، گزینه دیگری برایش باقی نگذاشته باشد.

همه بخش‌ها باید دخیل شوند
       به‌این‌ترتیب، اگرچه که استراتژی ملی چاقی امری مبارک و بسیار لازم است، ما نیازمند آنیم که همه بخش‌های مرتبط دولتی را برای پیشگیری و درمان چاقی به‌صورت همه‌جانبه هماهنگ سازیم. گذشته از بخش سلامت، بخش آموزش‌وپرورش ما نیز باید با ارائه دانستنی‌های مرتبط با غذا و تغذیه کودکان و دانش‌آموزان ما را توانمند ساخته، امکان افزایش فعالیت‌های بدنی غیر از رقابت‌های ورزشی را برایشان فراهم کند. ادارات برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی روستایی باید این اطمینان را به وجود آورند که در شهرها و به‌طور کل محیط‌هایی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، امکان دسترسی آسان به مواد غذایی سالم وجود خواهد داشت. ادارات اقتصادی، کسب‌وکار و تفریحی باید در قبال اقدامات خود که حوزه سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پاسخگو باشند. توجه هم‌زمان به موضوع چاقی کودکان و بزرگسالان امری است دشوار.

 استراتژی درمان چاقی چند وجه دارد و از شناسایی اضافه‌وزن و چاقی و تبعات آن و انواع اطلاعات مربوط به تغذیه و جراحی‌های چاقی آغاز می‌شود. مداخلات چاقی کودکان تنها زمانی ممکن می‌شود که همه خانواده درگیر آن باشند. هر استراتژی ملی باید شامل دستورالعملی درباره درمان اضافه‌وزن و چاقی ریشه‌دار باشد.

چاقی روی دیگر سوءتغذیه است
       چاقی نوع جدی سوءتغذیه است. گزارش علمی دستورالعمل‌های رژیم غذایی کمیته مشورتی می‌گوید، جمعیت آمریکا دچار کمبود بسیاری از عناصر حیاتی غذایی مانند ویتامین‌های A و D و E و C، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، فیبر و پتاسیم است.

 اگر دوسوم جمعیت دچار فقر جدی مواد غذایی یا آنورکسیا باشند، آنگاه وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام می‌شود. فائق آمدن بر مشکل چاقی نیازمند اقداماتی بسیار بیشتر از آنهایی است که اکنون شاهد آن هستیم.

       وضع مالیات بر قند با هدف کاهش مصرف این ماده، قدمی است کوچک در راهی درست، اما این اقدام کوچک نباید ما را از نیاز به اقداماتی بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر غافل سازد.Lancet

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: