کد خبر: ۹۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 16
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت نسبت به فشار برخی مسئولان درباره افشا نشدن تخلفات شرکت‌هایی که آنها سهامدار هستند واکنش نشان داد.

به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه سازمان غذا و دارو در رسیدگی به تخلفات تحت فشار است و برخی مواقع از طرف مسئولانی تحت فشار قرار می‌گیرد که سهامدار شرکت‌های متخلف هستند، اظهار داشت: ما با هیچ کس رودربایستی نداریم و برای ما مراقبت از سلامت مردم مهم است و این کار را نیز ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مشکلات از این نوع در همه جای دنیا وجود دارد ولی انتظار داریم در کشور ما که نظام آن اسلامی است این موارد کمتر باشد. البته سازمان غذا و دارو نیز تاکنون از مواضع نظارتی خود عقب نشینی نکرده است.

وزیر بهداشت در ادامه درباره فضای حوزه سلامت پس از برجام، توضیح داد: امروز با مسئولان بانک مرکزی صحبت می‌کردم زیرا هم اکنون برای ارسال پول دارو چند ماهی است که مشکل داریم ولی اگر تحریم‌ها از فردا برداشته شود دیگر نیاز به بانک مرکزی هم نخواهیم داشت و شرکت‌ها می‌توانند مبادلات خود را از طریق بانک‌های خود انجام دهند.

هاشمی تصریح کرد: حضور سرمایه‌دارهای خارجی در کشور ما مستلزم این است که فضا را به نوعی تعریف کنیم تا سرمایه‌گذار خارجی احساس امنیت کند و مطمئن باشد نه تنها سرمایه‌اش بلکه سودش نیز برمی‌گردد. بنابراین چرخه اقتصاد و افزایش دانش دارویی ما مستلزم این است که بتوانیم از دانش بین‌المللی استفاده کنیم.

وی درباره تعرفه‌ها نیز عنوان کرد: متأسفانه قانونگذار اختیارات تعرفه‌گذاری در بخش خصوصی را برعهده هیئت وزیران گذاشته است که هر از گاهی  دخل و تصرف در تصمیمات تعرفه‌گذاری می‌شود. درحالیکه معتقدیم باید تعرفه‌گذاری بخش خصوصی توسط سازوکارهای صنف‌های مربوطه صورت پذیرد، زیرا با وجود این نوع تعرفه‌گذاری بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری رغبت نمی‌کنند چون برای آنها سودآور نیست.

وزیر بهداشت درباره پیشنهادی در زمینه پیشنهادی برای رایگان شدن تمام خدمات حوادثی، عنوان کرد: ما بیشتر موافق این هستیم که این خدمات برای کسانی رایگان شود که جزو دهک‌های پایین جامعه هستند. زیرا کسانی‌که تملک مالی دارند چرا نباید برای دریافت خدمت پول پرداخت نکنند. همه جای این دنیا این مسیر را درست می‌داند از مستمندان دستگیری شود به خاطر همین است که ما به روند کنونی یارانه‌ها نقد داریم زیرا معتقدیم غنی و فقیر به یک مقدار از یارانه‌ها استفاده می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: ولی مهمتر از این مباحث این است که در خدمات به حادثه‌دیدگان در سوانح قبل از هرچیزی باید خدمت ارائه شود زیرا جان مردم مهم است. البته بیمارستان‌ها نیز باید 24 ساعته باز باشند ولی این در شرایطی است که منابعی ندارند و باید حتماً درآمدزا باشند. ولی مهم این است افراد موافق سوانح و حادثه در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی اول باید خدمت به موقع دریافت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات و عوارض کلینیک‌هایی که جراحی انجام می‌دهند، گفت: همه این کلینیک‌ها باید طبق دستورالعمل فعالیت کنند. هم اکنون نیز طی دو هفته اخیر لیست اعمال جراحی‌هایی که باید در مراکز جراحی محدود صورت پذیرد ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنابراین افراد باید بدانند اعمال جراحی بدون عارضه نیست و عمل جراحی عارضه دارد ولی اگر عمل جراحی عمدی دچار عارضه شود نهادهای ذی‌ربط از جمله نظام پزشکی به آن رسیدگی می‌کند ولی اگر غیر عمل باشد همان عوارض تعریف می‌شود. ولی نباید این چنین خبرهایی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گیرد زیرا اعتماد به جامعه پزشکی دچار مشکل می‌شود.

هاشمی درباره انتقادش به رسانه‌ها توضیح داد: بنده احساس می‌کنم و شاید هم این احساسم اشتباه باشد که در طول سالهای گذشته رسانه‌ها بر طبل بی اعتمادی دولت‌ها و فعالیت‌های نظام کوبیده‌اند و با این اخبارشان این تردید را در جامعه ایجاد می‌کنند که اگر مسئولی می گوید برنج آلوده نیست و یا آب آشامیدنی استاندارد لازم را دارد و یا اینکه میزان آلایندگی هوا به چه صورت است، این مسئولان دروغ‌گو هستند.

وی درباره مشکلات پرستاری نیز عنوان کرد: ما اجازه استخدام پرستار نداریم زیرا مجلس و دولت این اجازه را به ما نمیدهند کما اینکه اجازه استخدام داشتیم بسیاری از کمبودها حل می‌شد. اجازه استخدام به معنای مهاجرت پرستاران از بخش خصوصی به دولتی است ولی مجلس و دولت در این مسئله مُصرّ است که ما خرید خدمت انجام دهیم.

وزیر بهداشت درباره اظهار نظرش نسبت به متخلفین غذا و دارو که آنها را راهزن عنوان کرده است، توضیح داد: مسلما بدترین راهزن‌ها کسانی هستند که در بحث دارو و غذا تقلب می‌کنند زیرا مردم با اعتماد غذا می‌خورند تا کالری و انرژی بگیرند. ولی کالای تقلبی بیمارشان می‌کنند و یا دارو مصرف می‌کنند که بیمارشان درمان شود ولی داروی تقلبی بیمارترشان می‌کند. بنابراین معتقدم کسانیکه در دارو و غذا تقلب می‌کنند مستحق بالاترین مجازات هستند و آزمایشگاه‌ها باید در سلامت مردم از حقوق آنها حفاظت کنند  و این متقلبان را به دست قانون بسپارند تا دستگاه قضایی نیز با بالاترین سختگیری عمل کنند.

هاشمی در خاتمه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره فعالیت آزمایشگاه‌های کشور نیز خاطرنشان کرد: بالغ بر 84 درصد آزمایشگاه‌های کشور خصوصی هستند کار در این حوزه بسیار سخت است زیرا سودجویی در آن بسیار است. امیدواریم با برداشتن تحریم‌ها و بهره‌مندی از دانش روز دنیا و استفاده از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی بهتر بتوانیم برای سلامت مردم خدمت کنیم.تسنیم

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
با سلام
از وزير بهداشت جناب آقاي دكتر هاشمي درخواست ميكنيم كه اول از همه بررسي كنند و ببينند كه .....در چند شركت آرايشي و بهداشتي سهامدار است و توسط مشاورين در داروخانه ها دارند مستقيما مريض ويزيت ميكنند و كرمهاي آرايشي و بهداشتي مي فروشند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: