کد خبر: ۹۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه درازمدت نشان می‌دهد که استفاده از داروهای ضدافسردگی با افزایش خطر پیشرفت خونریزی‌های مغزی در حد میکرو همراه است که در بیمار برای اولین بار رخ می‌دهد. در این مطالعه مبتنی بر جمعیت، پس از 4 سال پیگری بیماران این نتایج حاصل شده است.
به گزارش شفا آنلاین، محققان توضیح می‌دهند که این ارتباط‌ها در گروه‌های مختلف استفاده‌کنندگان از ضدافسردگی‌ها مشابه هم بوده و پس از تعدیل علایم افسردگی و خطر بیماری قلبی‌عروقی، این ارتباط‌ها به قوت خود باقی ماندند. جزئیات بیشتری از این مقاله در نشریه Stroke قابل دسترسی است.

       در مطالعه قبلی، همین گروه تحقیقاتی هیچ ارتباطی را میان استفاده از داروهای ضدافسردگی که وابستگی بالای سروتونین داشتند و میکروخونریزی‌هیا تحت بالینی پیدا نکرده بودند. البته شاید دلیل آن، نوع طراحی مطالعه بوده است.

       در تحقیق جدید، محققان با یک رویکرد درازمدت، 2550 فرد شرکت کننده را که 45 سال و بیشتر سن داشتند، بررسی کردند. هیچ یک از این افراد در بدو ورود به مطالعه سابقه میکروخونریزی نداشتند. میانگین سنی افراد شرکت کننده، 58/7 سال گزارش شد. در ابتدای مطالعه، همچنین پس از پایان دوره پیگیری، از بیماران MRI مغزی گرفته شد و درنهایت مشخص شد، بروز کلی میکروخونریزی‌های مغزی 3/7 درصد بوده است.

       استفاده از داروهای ضدافسردگی با نسبت شانس بالاتر بروز میکروخونریزی‌های سربرال مرتبط شناخته شد (OR, 2.22) که در مقایسه با افرادی بود که داروی ضدافسردگی استفاده نمی‌کردند. مصرف مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، بیماران را با همان میزان خطری روبرو می‌کرد که افراد غیرمصرف کننده هم با همان میزان خطر روبرو بودند. با طبقه‌بندی کردن داروهای ضدافسردگی براساس تمایل آنها به ناقلین سروتونین، استفاده از ضدافسردگی‌هایی که تمایل متوسطی به این ناقلین نشان می‌دادند، افراد را با خطر بیشتر بروز میکروخونریزی‌ها مواجه می‌کردند. نتایج در مورد داروها با تمایل بالا به سروتونین، به اختلاف آماری قابل توجه نرسید. این نتایج پس از تعدیل برای عوامل خطر قلب‌عروقی پابرجا باقی ماندند. اما پس از تعدیل از نظر دوره و دوز داروی مصرفی، تفاوت غیرمعنی‌داری دیده شد. این موضوع که خطر بروز میکروخونریزی‌ها با داروهای SSRI و غیر SSRI یکسان است، پیشنهاد می‌کنند که تمایل به ناقل سروتونین ممکن است نقشی در این میکروخونریزی‌ها نداشته باشد و شاید مکانیسم ناشناخته دیگری در این زمینه دخیل باشد.
Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: