کد خبر: ۹۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 19
شفا آنلاین>اجتماعی> با محمدتقی خسروانی‌مقدم، مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در مورد عملکرد این سازمان در بخش درمان و مشکلات پیش روی بیمارستان‌های تامین اجتماعی و اهمیت درمان در سازمان تامین اجتماعی گفت و گو کردیم.

بیمارستان‌های تامین اجتماعی چه تعداد است؟
به گزارش شفا آنلاین،   به نقل از سپید     اداره کل درمان تامین اجتماعی استان تهران، بزرگ‌ترین مدیریت درمان کشور است که بیش از 30 درصد حجم درمانی کشور را انجام می‌دهد. از اقصی نقاط کشور نیز بیمارانی به مراکز درمانی استان تهران اعزام می‌شوند. این مجموعه 11 بیمارستان، 2 دی‌کلینیک، 16 پلی‌کلینیک تخصصی و 9 درمانگاه در استان تهران دارد.

 چه تعداد از این بیمارستان‌ها قدیمی است و چه بازسازی‌هایی در آن‌ها صورت گرفته است؟
       یکی از بخش‌هایی که انرژی و هزینه زیادی صرف کرده است، بحث ساخت‌وساز بیمارستانی در کشور است. بیمارستان فیاض‌بخش که واقع در جاده قدیم کرج است، بزرگ‌ترین بیمارستان تامین اجتماعی کشور با بیش‌از 1400 پرسنل است. در همان مکان، بیمارستان جدید 550 تختخوابی در حال ساخت داریم. در بهمن ماه سال گذشته نیز در بیمارستان آیت‌الله کاشانی یک بیمارستان 49 تختخوابی به ساختمان بیمارستان اضافه و بیمارستان گسترش پیدا کرد.

       این برای اولین بار در تاریخ تامین اجتماعی است که مدیرعاملی در راس کار قرار می‌گیرد که از جنس تامین اجتماعی و از نیروهای آن بوده و مهم‌تر اینکه سال‌ها درمنطقه محروم بوده و در بیمارستان فیاض‌بخش کار ‌کرده است. با آمدن دکتر نوربخش در راس این هرم، در بخش درمان و بیمه دوران طلایی ایجاد شده است. در بخش درمان سه بحث وجود دارد. بحث تجهیزات، هتلینگ بیمارستانی و بحث ساخت‌ و سازها که سال‌ها مسکوت مانده بود. این مباحث در دستورکار دکتر نوربخش و دکتر همتی قرار گرفت که باتوجه به جمیع مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی که وجود دارد، به سرعت درحال انجام است.

       بیمارستان‌سازی هم با مشکلاتی دست به گریبان است. ازجمله مشکلاتی که با شهرداری‌ها داریم این است که قسمت فنی-مهندسی سازمان اینگونه درگیری‌ها را رتق‌وفتق می‌کند یا مجوزهای قانونی که باید از وزارت بهداشت و شهرداری‌ گرفته شود. هموارکردن موانع موجود انرژی‌بر است اما با تعامل‌های درون‌گروهی بین مسئولان سازمان و تعامل‌های برون‌گروهی بین مسئولان سازمان و استانداری‌ها و شهرداری‌ها رفع مشکلات آسان است.

       گذشته از ساختمان بیمارستان، تجهیزات داخل آن اهمیت بیشتری دارد. برابر با هزینه‌ای که برای ساخت بیمارستان صرف می‌شود، باید هزینه گزافی هم برای تامین تجهیزات بیمارستانی صرف شود. اگر در بیمارستانی 10 میلیارد تومان هزینه می‌شود، 10 میلیارد هم برای تجهیزات نیاز دارد که رقم قابل توجهی می‌شود.

بیمارستان‌های تامین اجتماعی در مباحث تجهیزات و تخت و ...چه مشکلاتی دارند؟
       یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، بحث هتلینگ بود که ایده و پیگیری آن به همت دکترهمتی، معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی انجام شد. هتلینگ بیمارستانی کار بزرگی است که برای اولین در سطح بیمارستان‌های تامین اجتماعی انجام می‌شود. در اکثرمواقع عملکرد و خدمات‌رسانی پزشک و پرستار خوب است، اما هتلینگ ضعیف و تجهیزات قدیمی جان بیمار را به خطر انداخته و عملکرد کادر درمانی را زیرسوال می‌برد. هتلینگ کار جدیدی بود که آغاز شد و هزینه زیادی هم برای سازمان تراشید. برخی بیمارستان‌ها به صورت پایلوت در راستای اجرایی کردن طرح هتلینگ قرار گرفتند تا اینکه این طرح به تمام بیمارستان‌ها گسترش پیدا کند و تمام مراکز درمانی تامین اجتماعی شامل هتلینگ جدید بشوند.

هزینه‌کرد شما چقدر بوده است؟
       در بحث هتلینگ هنوز در اول راه هستیم. چراکه طرح به صورت آزمایشی درحالانجام است و هنوز محاسبه دقیقی صورت نگرفته است. البته به‌جز هتلینگ، برای اولین‌بار سیستم اتوماسیون یکپارچه بیمارستانی تحت عنوان HIS هم راه‌اندازی شده است.

 دوسال از کلیدخوردن این سیستم می‌گذرد و این سیستم هزینه زیادی برد، اما به‌تدریج در تمام مراکز درمانی مستقر می‌شود. امروزه یک بیمارستان نمی‌تواند همچنان به‌صورت سنتی کار پرونده بستری یا سرپایی بیمار را انجام دهد. پایین آوردن زمان پذیرش و ترخیص یا انتقال بیمار و راحتی دسترسی به اطلاعات قبلی پرونده، بالابردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواست‌ها که در حالت دستی ناخوانا است، تسریع ارتباطات بین‌بخشی و درنهایت بالابردن میزان رضایت بیمار، اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان و... مسائلی هستند که نیاز بیمارستان به HIS را دوچندان می‌کند.

بیمارستان‌های تامین اجتماعی خدمات اورژانس و سطح اول ارائه می‌دهند، یا خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی؟
       مراکز و بیمارستان‌های تامین اجتماعی هم خدمات سطح اول و هم خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می‌دهند. اکثر مراکز ما با بیمه سلامت هم قرارداد دارند و بیمار تنها 10 درصد هزینه را می‌پردازد. 10 میلیون نفر که دفترچه بیمه سلامت دارند از اول سال 94 به طورجدی وارد تامین اجتماعی شدند.

به نظرشما بهتر نیست که مراکز درمانی تامین اجتماعی فقط خدمات تخصصی و فوق‌تخصص ارائه دهند؟
       این موضوع بستگی به منطقه و شرایط دارد. مثلا در شهرستان‌های استان تهران، مانند شهریار و ورامین، معمولا یک بیمارستان یا یک درمانگاه وجود دارد و این مناطق خدمات سطح اول و عمومی را می‌طلبد. اگرچه این مراکز هم درحال گسترش است اما حجم کار در استان تهران زیاد است و طبق آخرین آمار 42 میلیون نفر بیمه شده در کشور داریم و از این تعداد بیش‌از هشت میلیون نفر در استان تهران هستند. بنابراین آمارها بالا و فرهنگ و موقعیت مردم متفاوت است. بیماری که در مرکز شهر تهران زندگی می‌کند، به دنبال خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی است.

 بیماری که در شهرستان زندگی می‌کند، در اثر تصادفات و حوادث مراجعه می‌کند، بنابراین خواهان دریافت خدمات سطح اول است. چنانچه بیماری برای دریافت خدمات تخصصی هم مراجعه کند و چنین خدماتی ارائه نشود، توسط سیستم ارجاع به مراکز دیگری اعزام می‌شود. یکی از مزایای HIS هم در طولانی‌مدت همین است که بیمار بدون سردرگمی ارجاع داده می‌شود.

  اتفاقا یکی از اقدامات خوب دکتر نوربخش همین بوده که سیستم ارجاع را در کشور نسبت به قبل پویاتر کرده است. خود سیستم ارجاع ما سیستم توزیع دارد که پرسنل خبره در اقصی نقاط کشور، بیماران تامین اجتماعی را که نمی‌توانند خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند، پذیرش کرده و به تهران اعزام می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: