کد خبر: ۹۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 15
شفا آنلاین>سلامت>نارسایی قلبی به این معنی است که قلب انسان دیگرتوانایی انجام وظیفه خود را بدرستی نداشته باشد. قدرت انقباضی قلب در هنگام ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد و قلب نمی‌تواند خون را از قسمت‌های مختلف بدن بدرستی دریافت کند.

به گزارش شفا آنلاین،  همه بیماری‌های قلبی در نوع پیشرفته می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند اما ابتلا به بیماری‌های دریچه قلبی، فشار خون طولانی مدت و بیماری‌های مادرزادی قلبی نقش مؤثری در ابتلای افراد به این بیماری ایفا می‌کنند.

دکتر سینا مرادمند متخصص قلب و عروق  می‌گوید: بیماری نارسایی قلبی یک نوع سندروم بالینی است. قلب تأمین‌کننده اکسیژن و مواد مهم بدن است بنابراین زمانی که قلب توانایی تأمین اکسیژن را از دست می‌دهد فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود. ازلحاظ تخصصی نارسایی قلبی به دو نوع سیستولیک و دیاستولیک تقسیم می‌شود.


ظرفیت پذیرش قلب در هنگام ابتلا به نارسایی قلبی دیاستولیک کاهش می‌یابد که این مسأله منجر به محدودیت و کاهش میزان خون ورودی به آن می‌شود. اختلال نارسایی قلبی دیاستولیک منجر به کاهش خاصیت کشسانی قلب و افزایش ضخامت عضلات قلبی می‌شود. این عوامل در نهایت ظرفیت پذیرش خون در قلب فرد را کاهش خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه نارسایی قلبی ممکن است در سمت چپ، راست یا هر دوسمت قلب ایجاد شود، تصریح می‌کند: در هنگام ابتلای فرد به نارسایی قلبی سیستولیک قلب بیمار ضعیف شده و توانایی خارج کردن خون به بافت‌های مختلف را ندارد اما علل مختلفی می‌تواند منجر به اختلال در خون‌رسانی یا کاهش بازده قلبی افراد شود. تنگی دریچه‌های قلب و بیماری‌های مادرزادی قلبی می‌توانند نقش مؤثری در ابتلا به نارسایی قلبی ایفا کنند اما همه بیماری‌های قلبی در نوع پیشرفته می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند همچنین بیماری عروق کرونر که ابتلا به آن در افراد بسیار شایع است می‌تواند منجر به سکته و نارسایی قلبی شود.


به گفته این متخصص همه بیماری‌های قلبی در صورتی که بموقع درمان نشوند می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند. تنگی نفس کوششی از علائم ابتلا به این بیماری است. در این حالت فرد زمانی که کار سنگینی انجام می‌دهد دچار تنگی نفس می‌شود اما نارسایی ریوی، چاقی و کم خونی نیز از علل دیگر ابتلا به تنگی نفس کوششی هستند. شدت ابتلا به تنگی نفس کوششی نیز در افراد متفاوت است. برخی از افراد حتی هنگام خوابیدن نیز دچار تنگی نفس هستند اما فقط با مشاهده تنگی نفس کوششی در افراد نمی‌توان تشخیص داد که آنها به نارسایی قلبی مبتلا شده‌اند.


اختلال در خواب، اشتها، تمرکز و تنگی نفس که به علت تجمع خون در قلب ایجاد می‌شود نیز از علائم دیگر ابتلا به نارسایی قلبی هستند.

دکتر مرادمند با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که در ناحیه عضلانی قلب ایجاد می‌شوند منجر به آسیب به عضله قلب و نارسایی قلبی می‌شوند، تصریح می‌کند: ورم در پا، دست و حتی در هنگام پیشرفته در قسمت صورت نیز می‌تواند از علائم ابتلا به نارسایی قلبی باشد. زمانی که پزشک در ابتلا فرد به این بیماری مشکوک است ابتدا شرح حال بیمار را از او می‌پرسد اما نوار قلب، رادیوگرافی، اسکن قلب و آنژیوگرافی نیز از روش‌هایی است که می‌توان به وسیله آنها ابتلا به این بیماری را تشخیص داد. درمان دارویی یکی از راه‌های درمان این بیماری است که به وسیله پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

این متخصص قلب و عروق تصریح می‌کند: وزن مناسب و داشتن یک رژیم غذایی مناسب در درمان این بیماری بسیار کمک‌کننده است. بیمار مبتلا به نارسایی قلب اگر دچار دیابت باشد توصیه‌هایی جهت کنترل بیماری‌اش به او داده می‌شود. انجام روش‌های تداخلی و جراحی نیز علاوه بر درمان دارویی از روش‌های درمان نارسایی قلبی است.


در هنگام روش تداخلی دریچه قلب میترال به وسیله بالن باز می‌شود تا تنگی دریچه میترال بهبود یابد یا اگر عروق کرونر دچار تنگی باشند به وسیله آنژیوپلاسی آنها را باز می‌کنند تا رگ باز شود و خون‌رسانی بهتر صورت گیرد. در هنگام جراحی نیز اگر دریچه‌ای دچار نارسایی باشد با استفاده از دریچه مصنوعی نارسایی برطرف می‌شود. انجام ورزش به صورت صحیح و مراجعه بموقع در هنگام بروزعلائم بیماری نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا ایفا می‌کند.

دکتر مرادمند در خاتمه با تأکید بر اینکه بیماری عروق کرونر و بیماری‌های مادرزادی قلبی از مهم‌ترین علل در ابتلا به نارسایی قلبی است، بیان می‌کند: تب رماتیسمی نیز یکی از علل دیگر ابتلا به این بیماری است اما شیوع آن به علت پیشرفت بهداشت و علم پزشکی در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است. افرادی که دچار بیماری‌های مادرزادی قلبی هستند باید برای پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلبی هنگام مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند.


بیماری‌های دیابت، فشار خون، چاقی و استرس‌های روحی نیز می‌توانند منجربه تنگی عروق کرونر و ابتلا به نارسایی قلبی شوند که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید این عوامل کنترل شوند. افراد باید در هنگام مشاهده علائم، بیماری را جدی بگیرند و با خود نگویند که این علائم به خاطر استرس و غذای بد است. معاینه و چک آپ در بیمارانی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند به طور مثال مبتلا به بیماری‌های قلبی و چاقی هستند یا سیگار می‌کشند و افراد بالای 40 سال ضروری است بنابراین این چک آپ‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا و بهبود سریع بیماری ایفا می‌کند.  ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: