کد خبر: ۹۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>>سلامت>جامعه پزشکی-همایش>خطای پزشکی یک مسئله داخلی و مخصوص به ایران نیست. یک درصد بیمارانی که در نیویورک بستری هستند، به نحوی به خطای یک پزشک مربوط بوده است.
 از سوی دیگر هیچگاه نمی‌توان میزان خطا را به صفر رساند، اما باید دانست بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند. قصورات پزشکی شامل بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی، عدم مهارت علمی و عملی و یا نظامات دولتی می‌شود.

به پزشکان اکیداً توصیه می‌شود وقت و توجه کافی برای معاینه و مصاحبه با بیماران خود بگذارند، چرا که بسیاری از همین قصورات که نام برده شد، با همین ویزیت اولیه قابل پیشگیری است. از سوی دیگر حضور مستمر پزشکان در برنامه‌های آموزش مداوم و بازآموزی‌ها، آنها را با روش‌های جدید درمان و قوانین مصوبه جدید آشنا می‌کند و بدین ترتیب امکان بروز خطا کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، پس از بروز خطا سه شرط برای اطلاق قصور به عمل پزشک وجود دارد. شرط اول این است که مسئولیت تشخیص و یا درمان با پزشک باشد و عمل انجام شده در قانون مصداق خطا تلقی شود. دوم اینکه به دنبال خطا خسارت و ضرری وارد شده باشد و در تشخیص و درمان موازین علمی و فنی رعایت نشود.

سومین شرط هم این است که ما بتوانیم احراز صلاحیت کنیم. شکل برخورد با پزشک خاطی نیز مهم است و باید متفاوت باشد. پزشک جرم ندارد، چون مجرم نیست. بنابراین استفاده از کلمه جرائم پزشکی، شکل مناسبی ندارد. چرا که کوچکترین برخورد نامناسب و یا بیش از اندازه‌ای می تواند اعتبار پزشک را به ناحق برای مدتی طولانی خدشه‌دار کند. اما زمانی که مشخص شد پزشک خاطی است، باید دانست پشت هر شکایت کتبی، 400 بیمار ناراضی وجود دارد. به این معنی که اگر از پزشکی تنها یک شکایت کتبی ثبت شد، باید بداند حدود 400 نفر از بیماران وی، از عملکردش ناراضی بوده‌اند و تنها یکی از آنها این وقت و هزینه را گذاشته است تا شکایت خود را ثبت کند. همچنین طبق آمار به دست آمده و تحقیقاتی که در داخل کشور انجام شده است، نتیجه به دست آمده، نشان داد که علل قصور پزشکان مسن بخاطر عدم رعایت نظامات دولتی است و علل قصور در پزشکان جوان ریشه در عدم مهارت دارد. بسیاری از پزشکان مسن با نظامات جدید دولتی که تصویب می‌شود، آشنایی ندارند و تعدادی نیز دانش خود را با دانش روز هماهنگ نمی‌کنند و با همان درمان‌های قدیمی پیش می‌روند.

از سوی دیگر، پزشکان جوان به قوانین و نظامات تسلط نسبتاً کافی دارند، اما گاهی مهارت ناکافی و تجربه کم باعث بروز خطا و قصور در آنان می‌شود. با این همه این دلایل به خوبی نشان می‌دهد خطاها و قصورات به راحتی قابل پیشگیری هستند.
محمد حسن قدیانی دبیر علمی همایش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: