کد خبر: ۹۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>سلامت>امروزه چاقی و کمردرد دو مشکل شایع حوزه سلامت در بیشتر جوامع است.
به گزارش شفا آنلاین،کمبود تحرک و داشتن زندگی بدون فعالیت فیزیکی از عوامل اصلی در ایجاد چاقی و کمردرد است، با وجود اینکه می‌دانیم هردو مشکل چاقی و کمردرد به طور جداگانه ریسک فاکتور‌های مشترکی هم دارند ولی اینکه آیا رابطه‌ای هم بین این دو مشکل وجود دارد و اینکه آیا این یک رابطه علت و معلولی هست نیاز به بحث و توضیح بیشتری دارد.

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  می‌گوید: چاق‌ها و آن دسته از مبتلایان به اضافه وزن که با دردهایی در ناحیه کمر دست به گریبانند ممکن است بدرستی بر نقش اضافه وزن و دخالت آن در ایجاد کمر درد واقف نباشند.

دکتر کامران آزما در ادامه با تشریح میزان اهمیت و تأثیر اضافه وزن در ایجاد کمردرد خاطرنشان می‌کند: درباره میزان تأثیر چاقی در ایجاد کمر درد هنوز مطالعه دقیقی صورت نگرفته اما ثابت شده است که احتمال وقوع کمردرد، درد مفاصل و حتی کشیدگی‌های عضلانی در افراد چاق بیشتر از افرادی است که وزنی متعادل دارند.

وی با اشاره به دلایل افزایش احتمال بروز کمر درد بر اثر چاقی عنوان می‌کند: این مشکل دلایل متعددی دارد که از میان آنها می‌توان مواردی را برشمرد.

 دلیل اول اینکه افزایش وزن باعث افزایش نیروی فشاری و عمودی بر مهره‌ها و دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود و هم بزرگی شکم باعث کشیدگی مهره‌ها به سمت جلو و در نتیجه ایجاد تغییر در انحنای طبیعی ستون فقرات خواهد شد.

دلیل دومی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که به‌دلیل کم شدن میزان حرکت در ستون فقرات، تغذیه دیسک دچار مشکل شده واحتمال تغییرات دجنراتیو و ساییدگی دیسک افزایش می‌یابد.
مکانیسم احتمالی دیگر وجود حالات التهابی مزمن در افراد چاق است که ممکن است باعث کمردرد شود.

این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: جالب است بدانیم که احتمال و رابطه چاقی و کمردرد در زنان بیشتر از مردان است. در توضیح علت اختلاف ابتلا به درد در بین دو جنس باید گفت که افزایش وزن در آقایان بیشتر ناشی از افزایش توده عضلانی است ولی در خانم‌ها افزایش توده چربی در بروز درد دخیل است. علاوه بر آن در چاقی‌های هورمونی زنان، گفته شده که همزمان با چاقی هورمونی، افزایش حساسیت در گیرنده‌های درد نیز رخ می‌دهد.

به گفته دکتر آزما، در هر حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بین کمردرد و چاقی یک ارتباط دو طرفه است! بدین معنی که چاقی ممکن است باعث کمردرد شود و هم اینکه ممکن است یکی از عوارض و نتایج بعد از کمردرد افزایش وزن و چاقی باشد.

چرا که به‌دنبال کاهش سطح فعالیت ناشی از کمردرد افزایش وزن محتمل است. ولی با وجود دلایل متعدد قطعیت وجود ارتباط علت و معلولی هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درباره مزمن شدن کمردرد در افراد چاق می‌گوید: نکته مهم این است که علاوه بر احتمال وقوع کمردرد درافراد چاق در صورت ایجاد کمردرد احتمال مراجعه جهت درمان و همچنین احتمال مزمن شدن کمردرد هم نسبت به سایر افراد بیشتر است همچنین احتمال بهبودی بیماران کمردردی با فتق دیسک بین مهره‌ای چه با درمان‌های جراحی و چه غیر جراحی در افراد چاق کمتر است و چاقی می تواند یکی از دلایل پاسخ ندادن بیمار به اقدام‌های جراحی باشد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا کنترل وزن در درمان بیماران مبتلا به کمردرد جایگاهی دارد عنوان می‌کند: اگر چه نقش کنترل وزن در کاهش سایر عوارض ناشی از چاقی نظیر دیابت، حملات قلبی و سکته‌ها ثابت شده است ولی این موضوع در مورد کمردرد نیاز به ارزیابی‌های بیشتری دارد.

آنچه در مورد افراد چاق مبتلا به کمردرد اهمیت دارد لزوم پرهیز از کاهش تحرک به‌دنبال گذر از مرحله حاد و توجه به نقش ورزش است. چرا که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که اگرچه در افراد خیلی چاق ریسک ایجاد کمردرد تا چهار برابر افراد عادی است ولی همین افراد هم با انجام روزانه 20 دقیقه ورزش این احتمال را تا 30 درصد کاهش می‌دهند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: