کد خبر: ۹۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه >جدیدترین مطالعات حاکی از آن است که رابطه بین چاقی مفرط و نژاد کمرنگ‌تر از آن است که انتظار داشتیم.
 به گزارش شفا آنلاین، مدت مدیدی بود که محققان به دنبال رد پای چاقی مفرط در بین جمعیت سیاه‌پوستان و اسپانیایی تبارها می‌گشتند، اما بررسی دقیق‌تر این جوامع نشان داد که سطح درآمد این جوامع نشانگرهای مهم‌تری برای پیش بینی چاقی مفرط در بین کودکان آنهاست.

       محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از داده‌هایی که از 111799 دانش‌آموز جمع‌آوری شد مدلی را طراحی کردند که نشان از رابطه مستقیم فقر و چاقی در 68 مدرسه دولتی آن نواحی داشت. هر چند که میزان چاقی مفرط در بین آفریقایی تبارهای آمریکایی و اسپانیایی تبارها بالا بود، اما آنگاه که عامل سطح درآمد را هم در معادله قرار دادند ارتباط عامل نژادی رنگ باخت. مطالعات نشان داد که کمبود فضای ورزشی و پارک و عدم دسترسی به فروشگاه‌های میوه و سبزیجات بیش از عامل نژادی روی افزایش وزن کودکان تاثیر می‌گذارد.

       دکتر کیم ایگل، متخصص قلب دانشگاه میشیگان می‌گوید: «یافته‌های ما حکایت از نابرابری‌های محیط‌های اجتماعی و فیزیکی دارد که بچه‌ها در آن پرورش می‌یابند. ما به این نتیجه رسیدیم وقتی که رابطه بین سطح درآمد یک جامعه و میزان چاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مساله نژاد یا قومیت نقش مهمی در این رابطه ندارد. در جوامع کم‌درآمد، جایی که فضایی برای بازی بچه‌ها وجود ندارد و سوپرمارکت‌های کمی در دسترس آنهاست، میزان مصرف مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای پایین و فست‌فودها افزایش می‌یابد و فعالیت‌های فیزیکی یا اصلا وجود ندارد یا بسیار ناچیز است.»

       در مدارس مورد مطالعه به ازای هر یک درصد کاهش سطح درآمد خانواده‌های کودکان، میزان چاقی کودکان 17/1 درصد افزایش می‌یافت. برای نشان دادن میزان همبستگی چاقی دوران کودکی با سطح پایین درآمد، تعداد دانش‌آموزانی که چاق یا چاق مفرط بودند با تعداد کودکانی که واجد دریافت نهار مجانی یا ارزان بودند یا از کوپن غذا استفاده می‌کردند مقایسه شدند. نتایج نشان داد که احتمال چاقی افراد فقیر بیشتر از همسالان مرفه‌تر خود است.

       دکتر ایگل می‌گوید: «مبارزه ما برای جلوگیری از چاقی کودکان عمیقا وابسته به شناخت ما نسبت به علل آن است. ما با تمرکز روی علل قابل اصلاح چاقی می‌توانیم در وضعیت سلامتی هر یک از این کودکان تغییرات مثبتی ایجاد کنیم.»

       در آمریکا میزان چاقی در بین کودکان و نوجوانان طی دهه گذشته سیر صعودی داشته است. در حدود 4/18 درصد افراد 12-19 ساله یا اضافه وزن دارند یا دچار چاقی مفرط هستند. شانس اینکه یک نوجوان چاق تا زمان بزرگسالی اضافه وزن خود را حفظ کند 70درصد است که در اندک مدتی مشکلاتی مانند فشار خون بالا، کلسترول زیاد و دیابت را پیش روی وی می‌گذارد. تلاش‌های عامه مردم در حال تغییر این موج است. طی پروژه «مدرسه سلامت» که 10 سال پیش با همکاری دکتر ایگل و بخش خصوصی و دولتی پایه‌ریزی شد به دانش‌آموزان کلاس ششم درباره اهمیت تغذیه سالم و کم کردن ساعات تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری آموزش داده شد. به دنبال اجرای این برنامه سطح کلسترول و دیگر چربی‌های خون آنها کاهش یافت.

       دکتر ایگل اضافه می‌کند: «با شرکت دادن مدارس و جامعه، آموزش و افزایش اقدامات قانونی برای حمایت از تغذیه سالم‌ترکودکان و نوجوانان، می‌توانیم به پیشواز این بحران سلامتی برویم.»Science Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: