کد خبر: ۹۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 12
شفا آنلاین>سلامت>برای نخستین‌بار در طول دهه اخیر، انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه، دستورالعمل‌های خود را برای کمک به پزشکان روزآمد کرد تا آنها بتوانند بیمارانی را که کاندیدای مناسبی برای پیوند قلب هستند، تعیین و انتخاب کنند.
 به گزارش شفا آنلاین، این گایدلاین روزآمد شده که در Journa- of Hearand Lung Transplantatio- منتشر شده، نتیجه همکاری میان انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه، انجمن نارسایی قلبی و پیوند و بیماری‌های عفونی و اطفال است.

محقق ارشد و نویسنده مسئول این گایدلاین، دکتر مندیپ آر. مهرا، پروفسور مدرسه پزشکی هاروارد و رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق در بوستون است، معتقد است این دستورالعمل به‌روز شده به موارد و موضوع‌هایی اشاره دارد که از زمان نخستین انتشار آن در سال 2006، مورد بحث و چالش میان پزشکان قرار دارد.

       یک نکته کلیدی در مورد انتخاب درست بیماران با شرایط خاص پزشکی برای پیوند قلب، این است که در گایدلاین‌های سال 2006 اشاره شده بود این دسته از بیماران نباید تحت پیوند قلب قرار گیرند، اما براساس شواهد علمی اخیر، انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه اکنون به این نتیجه رسیده که بیماران مبتلا به HIV، هپاتیت‌ها، بیماری شاگاس یا توبرکلوزیس می‌توانند اکنون کاندیداهای مناسبی برای پیوند باشند، البته اگر دیگر کرایتریاها را هم داشته باشند.

       علاوه براین، در گایدلاین‌های سال 2006 آمده بود، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که دارای اضافه وزن باشند، باید پیش از آنکه برای پیوند قلب در نظر گرفته شوند، به شاخص توده بدنی 35 یا کمتر برسند و بعد تحت عمل قرار گیرند. اکنون، گایدلاین بازبینی شده تصریح می‌کند که پزشکان باید اطمینان یابند این بیماران به شاخص توده بدنی 30 یا کمتر برسند، زیرا شواهد جدید حاکی از آن هستند که اگر این بیماران به هدف جدید برسند، افراد بیشتری احتمال دارد که واجد شرایط پیوند قلب شوند.

مقابله با بحث‌برانگیزترین موضوعات زمان
       دیگر تغییر قابل‌توجهی که در دستورالعمل جدید نسبت به گایدلاین سال 2006 جلب‌توجه می‌کند، نمره بقای نارسایی قلبی HearFailure Surviva- Score یا HFSS است، سیستمی که برای تخمین مورتالیتی در اثر همه عوامل برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استفاده می‌شود. HFSSبرای تصمیم‌گیری در مورد اینکه این دسته از بیماران واجد شرایط پیوند قلب هستند یا خیر، کاربرد دارد.

       به هرحال، مطالعات اخیر نگرانی‌هایی را در مورد دقت و حساسیت این مقیاس برانگیخته است. به این ترتیب، گایدلاین‌های روزآمد شده متذکر می‌شوند که لیست کردن بیماران برای پیوند قلب، فقط براساس کرایتریای HFSS، تنها زمانی صورت گیرد که پروگنوز بیمار نامشخص است.

       انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه، همچنین توصیه‌های خود را برای استفاده از نتایج تست کاتتریزاسیون قلب راست یا RHC به روز کرده است. این تست، تعیین می‌کند قلب تا چه اندازه خوب عمل پمپاژ خود را انجام می‌دهد. این انجمن در گایدلاین جدید توصیه می‌کند که همه بزرگسالان کاندید پیوند قلب، پیش از آنکه وارد لیست جراحی شوند، تحت تست RHC قرار گیرند. همچنین این بیماران تا زمان جراحی باید به‌طور منظم تست شوند.

       برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که همزمان دچار بیماری‌های قابل بازگشت یا قابل درمان بالقوه هستند، مانند نارسایی کلیوی، سرطان یا چاقی، همچنین افرادی که هیپرتانسیون ریوی برگشت‌ناپذیر دارویی دارند یا از دخانیات استفاده می‌کنند، انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه اکنون توصیه می‌کند که برای تعیین کاندیداتوری پیوند قلب از پشتیبانی مکانیکی گردش خون استفاده شود. همچنین پیش از آنکه به تصمیم نهایی رسیدند هم باز با این روش ارزیابی دوباره شوند.

       در گایدلاین روزآمد شده به حمایت اجتماعی از بیماران توجه ویژه‌ای شده و متذکر می‌شود برای افرادی که بعید است نیازهای مراقبتی خود را پس از جراحی و مرخص شدن از بیمارستان رعایت کنند، پیوند قلب می‌تواند یک خطر بزرگ درنظر گرفته شود.

       از سوی دیگر، انجمن بین‌المللی پیوند قلب و ریه از پیوند قلب برای بیمارانی که مبتلا به ناتوانی‌هایی شدید شناختی هستند، حمایت نمی‌کند. انجمن فوق معتقد است این موضوع ممکن است بر توانایی آنها در درک جراحی، تطبیق با توصیه‌های پزشکی یا آسیب رساندن به خود تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر، مزایای پیوند قلب در این دسته از بیماران مشخص نشده است.

       دکتر مهرا، در اظهارنظری که در مورد این توصیه‌های جدید دارد، می‌گوید: «چالش‌های زیادی در گایدلاین‌ها وجود دارد که سعی کرده‌ایم از پس آنها برآییم، مانند پیوند قلب در بیمارانی که پیش از این از این عمل منع می‌شدند (HIV، هپاتیت، آمیلوئیدوز، بیماری‌های مادرزادی قلبی خاص) که حالا اجازه یافته‌اند در لیست پیوند قلب قرار گیرند.

 گایدلاین‌های سال 2006 از آن جهت بسیار مهم بودند که ما توصیه‌هایی علیه محدودیت سنی برای پیوند یا وابستگی به زمان برای بیماران مبتلا به سرطان که اکنون بهبود یافته‌اند (مثلا حداقل انتظار 5 ساله برای آنکه بیماری سرطان عود نکرده باشد). دستورالعمل‌های جدید، نه‌تنها بسیاری از این موارد را روزآمد کرده، بلکه توانسته به بحث‌برانگیزترین موضوعات هم در زمان حاضر پاسخ دهد.» Medical News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: