کد خبر: ۹۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی >قلب عضوی حیاتی و عضلانی است که مهم‌ترین کارکرد آن هدایت خون به اعضای بدن است. این عضو عضلانی خون را بواسطه رگ‌ها در بدن به جریان می‌اندازد و دارای چهار حفره، دو بطن و دو دهلیز است.
به گزارش شفا آنلاین،دریچه‌های قلبی ممکن است در اثر علت‌های مادرزادی و اکتسابی دچار آسیب شوند اما آسیب به این دریچه‌ها می‌تواند افراد را دچار عوارض جدی کند.

دکتر محمد جعفر محمودی متخصص قلب و عروق  می‌گوید: قلب دارای چهار دریچه با اندازه‌های متفاوت است. این دریچه‌ها برای تداوم فعالیت قلبی و در نتیجه تداوم زندگی افراد ضروری هستند. این استاد دانشگاه، خاطرنشان می‌کند: دریچه‌های قلبی از نظر ساختمانی حفره‌های قلبی و عروقی را از هم جدا کرده و از نظر پلکانی ارتباط میان حفره‌ها را در مراحل خاصی از فعالیت‌های قلبی فراهم می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه دریچه میترال یا دو لختی در حد فاصل دهلیز و بطن چپ قرار دارند، تصریح می‌کند: این دریچه در زمان انقباض بطن چپ مانع بازگشت خون از بطن به داخل دهلیز چپ می‌شود.
دکتر محمودی، اظهار می‌کند: تنگی دریچه میترال اغلب به علت رماتیسم قلبی است. این عارضه سبب محدودیت در عبور خون از دهلیز چپ به طرف بطن چپ شده و باعث بالا رفتن فشار دهلیزی چپ می‌شود همچنین این عوامل می‌توانند باعث بالا‌تر رفتن فشار وریدهای ریوی، شریان ریوی و نارسایی بطن راست شود.

به گفته این متخصص قلب و عروق نارسایی دریچه میترال که در اثر خوب بسته نشدن دریچه میترال ایجاد می‌شود سبب بازگشت خون در زمان انقباض بطن چپ به داخل دهلیز چپ شده و این مسأله سبب کاهش اتساع دهلیز چپ، پیدایش خستگی زودرس و کاهش جریان خون عضلات اسکلتی بویژه در زمان فعالیت و احساس ضعف خواهد شد.

 وی بیان می‌کند: نارسایی دریچه میترال می‌تواند حتی در مراحل پیشرفته موجب نارسایی بطن چپ و تشدید علائم یاد شده شود. این استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه دریچه آئورت در حد فاصل بطن چپ و شریان آئورت قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: فعالیت این دریچه باعث جلوگیری از بازگشت خون تخلیه شده از آئورت به طرف بطن چپ در زمان دیاستول می‌شود.

دکتر محمودی، تصریح می‌کند: تنگی دریچه آئورت به علت عوامل متعددی مانند عوامل مادرزادی، اکتسابی، رماتیسم قلبی و بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. به گفته این متخصص قلب و عروق تنگی دریچه آئورت سبب محدودیت تخلیه خون از بطن چپ به آئورت شده و در نتیجه سبب افزایش فشار در داخل بطن چپ، افزایش ضخامت دیواره بطن چپ و در نهایت نارسایی این بطن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در موارد تنگی شدید این دریچه سبب می‌شود که بیمار در زمان فعالیت احساسی دچار درد در سینه و گاهی سنکوب یا بی‌هوشی گذرا شود، می‌گوید: نارسایی دریچه آئورت سبب عدم توانایی این دریچه و جلوگیری از بازگشت خون از آئورت بویژه بطن چپ در زمان دیاستول (فراخ شدن حالت انبساط بطن قلب) می‌شود همچنین این مسأله می‌تواند منجر به تجمع خون در داخل این حفره شده، ضخامت دیواره بطن چپ را افزایش دهد و در نهایت باعث نارسایی این بطن شود.

دکتر محمودی، بیان می‌کند: نارسایی دریچه میترال و آئورت در اثر عوامل متعددی ایجاد می‌شود. ضایعه لت‌های دریچه‌های میترال (دوطرف دریچه میترال) یا سستی تکیه گاه دریچه‌ها از عوامل مادرزادی ابتلا به نارسایی دریچه میترال و آئورت هستند که سبب فقدان استحکام حلقه دریچه‌های آئورت و میترال می‌شوند.
به گفته این متخصص قلب و عروق، فشار خون بالا، رماتیسم قلبی، التهاب و عفونت، لت‌های دریچه‌ای و ضربات ناشی از تصادفات، رانندگی و آسیب‌های ناشی از ورزش‌های رزمی از عوامل اکتسابی هستند که می‌توانند موجب نارسایی دریچه میترال و آئورت شوند.

وی با اشاره به اینکه دریچه سه لختی در حد فاصل بطن راست و در دهلیز راست قرار دارد، اظهار می‌کند: دریچه سه لختی در سمت راست قلب قراردارد و فعالیت آن شبیه دریچه میترال است اما از اهمیت کمتری نسبت به این دریچه برخوردار است.

این استاد دانشگاه، تصریح می‌کند: در اغلب موارد افراد به علت بالا رفتن فشار شریان ریوی یا فشار بطن راست و اتساع این بطن دچار نارسایی دریچه سه لختی می‌شوند. دکتر محمودی در خاتمه می‌گوید: بیمارانی که مبتلا به بیماری ریوی مزمن و آمبولی ریه یا بیماری‌های مادرزادی قلبی هستند ممکن است در اثر این موارد فشار ریوی‌شان افزایش یابد و در نهایت دچار نارسایی دریچه ریوی و بطن راست شوند که این عامل نیز می‌تواند خود منجر به تورم اندام‌ها بویژه پاها، شکم، صورت و آسیب به کبد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: