کد خبر: ۹۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس گفت: میزان مرگ و میر کودکان تا سال2030 به صفر می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین،‌ در همایش پیشگیری از آسیب و مرگ کودکان در سالن همایش رازی، علی جواد موسوی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص ریه در خصوص اهمیت سلامت کودکان گفت: کودکان موجب رونق زندگی ما هستند، کودکانی که شاید نشاط گذشته را به دلیل درگیری ما با کار روزانه کمتر شاهد هستند. خوشبختانه در زمینه پیشرفت سلامت کودکان گام‌های موثری برداشته شده است در گذشته وبا ،‌اسهال، و عفونت های ادراری علل مرگ و میر کودکان زیاد بوده است ولی در حال حاضر وارد پروسه جدیدی شدیم که نیاز به آسیب شناسی دارد.

وی در خصوص تاثیر آلودگی هوا در مرگ کودکان عنوان کرد: آلودگی هوا در چند روز اخیر بر سلامت کودکان بسیار موثر بوده پس ما موظفیم به عنوان یک شهروند درکاهش این آمار بکوشیم.مسئله‌ای که امروزه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، مسئله آلودگی داخل منازل، مثل مصرف سیگار و قلیان و یا پخت و پز می‌باشد که می‌تواند آسیب‌های جدی را برای فرزندان ما به دنبال داشته باشد.

برنامه‌های وزارت بهداشت در کاهش میزان مرگ و میر کودکان در کشور 
محمد اسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس در خصوص اقداماتی که برای پیشگیری از مرگ و میر نوزادان و کودکان صورت گرفته است، گفت: همه فوق تخصصان کودک در ارتقا‌ء سلامت کودک و برداشتن گام های موثر در این زمینه موثر بوده‌اند. ما از برنامه‌های یونیسف و سازمان بهداشت جهانی جلوتر هستیم، با برنامه‌هایی که در برنامه ششم توسعه تا سال 1404 برای کنترل مرگ و میر در کودکان و نوزادان داریم و همچنین برنامه‌هایی که تا سال 2030 در دست اقدام است ما می‌توانیم میزان مرگ و میر قابل پیشگیری در کودکان را به صفر برسانیم. شرایط اقتصادی و اجتماعی از جمله عوامل موثر در میزان مرگ و میر کودکان می‌باشد.
نسبت مرگ و میر کودکان شاخص نشان ‌دهنده توسعه کشورها است.

وی در خصوص برنامه‌های طرح تحول سلامت در کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان گفت: با توجه به برنامه‌هایی که در طرح تحول سلامت در دست اقدام است تا سال 2000 به میزان 50 درصد از مرگ و میر کودکان باید کاسته شود، همه کشورهای دنیا متعهد شدند که در سال 2015 این میزان را 75 درصدکاهش دهند . 

مطلق در خصوص استراتژی‌های وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میر کودکان بیان کرد: بررسی و ارزیابی شاخص و فرآیندها حفظ و ارتقا سلامت کودک با شیر مادر مراقبت از کودک سالم و بیمار ،‌ارتقا سند ملی رشد و تکامل کودک ، اجرای نظام مراقبت از کودکان و مداخلات از جمله استراتژی‌های وزارت بهداشت می‌باشد. 

وی افزود: در دفتر سلامت خانواده برنامه‌هایی تا سال 96 از جمله مراقبت کودکان سالم و تضمین برنامه سلامت کودک برای دانشجویان پزشکی ،‌مراقبت ابهام یافته ناراحتی‌های اطفال به طور کامل اجرا خواهد شد. 

وی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات اداره سلامت خانواده پیشگیری از حوادث برای کودکان ، تهیه بسته‌ای برای  گیرنده خدمت و ارائه دهنده خدمت اجرایی می شود.برنامه احیای کودکان نیز تا پایان سال 95 به مرحله عملیاتی خواهد رسید و در این برنامه در قالب کارگاه‌هایی که از اردیبهشت تا تیر برگزار می شود به تمامی متخصصان اطفال و کارشناسان آموزش‌هایی داده می‌شود. 

مطلق در خصوص برنامه های جدید وزارت بهداشت برای کاهش آسیبها به کودکان افزود: بیمارستان‌های دوستدار کودک و بسته‌هایی با استاندارد جهانی برای تغذیه کودکان با شیر مادر در ساعت اول تولد و مشاوره شیر دهی و برگزاری کارگاه ملی در این زمینه از جمله برنامه‌های جدید وزارت بهداشت در کشور است که تا 6 ماه اول تا حدود 50 درصد آن عملی خواهد شد. 

وی در پایان گفت: پیگیری ابلاغ سند ملی رشد و تکامل همه جانبه کودکان در شورای عالی سلامت نیز از برنامه‌های در دست اقدام است و برنامه‌ BCD در سه شهرستان به صورت پایلوت در حال اجراست که برنامه‌های مهارت‌های فرزند پروری نیز در این برنامه‌ها گنجانده خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: