کد خبر: ۹۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور
شفاآنلاین:جامعه>رئیس مدیریت بحران کشور با اشاره به اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان در مباحثی همچون پیشگیری و آمادگی در برابر بلایا و حوادث گفت: در رابطه با نظارت بر ساخت و سازها کمبود وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین : اسماعیل نجار در هفتمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا اظهارداشت: اگر در رابطه با موضوع ساخت و سازها وظیفه‌ها را به درستی انجام دهیم مقابله با حوادث و بلایا آسان‌تر خواهد بود ولی در این زمینه باید چند مؤلفه اساسی را در نظر گرفت.

وی افزود: مکان‌یابی و آزمایش خاک از جمله مواردی است که توجه به آن در موضوع ساخت و سازها حائز اهمیت بوده و دولت‌ها لازم است در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس مدیریت بحران کشور به ضرورت استفاده از مصالح استاندارد اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از مصالح استفاده شده در ساختمان‌ها یا استاندارد نبوده یا در زمان ساخت و ساز غیر استاندارد می‌شود به این معنی که سیمان را در کنار خاک رس و آهک مخلوط می‌کنیم و می‌خواهیم بتن بسازیم.

وی ادامه داد: موضوع کارگران ماهر نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار داشته باشد و آموزش‌های لازم را کارگران فرا گیرند.

نجار با بیان اینکه در بحث نظارت بر ساخت و سازها خیلی کمبود داریم، گفت: نظام مهندسی متولی این قضیه است و آیین‌نامه‌های الزام آور در این زمینه تدوین شده و همه موظف به اجرای آن هستند.

وی تاکید کرد: سطح آگاهی جامعه در زمینه حوادث را باید بالا ببریم تا مردم از مسئولان بتوانند این موضوعات را مطالبه کنند بنابراین جامعه‌ای ایمن و همراه با آرامش می‌توانیم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پزشکان در زمان حادثه وارد عمل می‌شوند، هرچه که در زمینه ایمنی و پیشگیری با دفت‌تر عمل کنیم جامعه پزشکی کارش آسان‌تر و کمتر خواهد بود.

نجار با اشاره به اینکه در صورت وقوع حادثه در تهران با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم، افزود: یک بارش کم، ترافیک سنگین در پایتخت ایجاد می‌کند حالا تصور کنید اگر پل‌ها و ساختمان‌ها تخریب شوند چه اتفاقی خواهد افتاد، بم در وسعت یک محله تهران هم نبود و با خسارات زیادی در زمان زلزله مواجه شد.

رئیس مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و توجه به صنعت‌های پایین که به موضوع حوادث و پیشگیری از آن توجه کرده‌اند را مد نظر قرار دهیم که به نظر می‌رسد باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و نگاه فرابخشی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 5 درصد از اعتبارات کل کشور در زمینه‌هایی همچون پیشگیری، مقابله و آمادگی در بحران و زمان حوادث اختصاص داده شده است، افزود: این میزان معادل با 12 هزار میلیارد تومان است که باید با نگاه فرابخشی و دقیقی اقدامات پیشگیرانه و متناسب را انجام دهیم.

نجار در پایان گفت: البته اقدامات در این راستا نباید ناامنی روانی ایجاد کند چرا که در جامعه ناامنی روانی کمتر از خود حادثه نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: