کد خبر: ۹۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفا آنلاین>سلامت>رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: تا اکنون اطلاعات یک هزار ایرانی با گروهای خونی نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده اند.

 به گزارش شفا آلاین، مصطفی مقدم روز افزود:این افراد از بین 45هزار نفری که غربالگری شده اند شناسایی و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است .
وی خاطر نشان کرد:از بین این یک هزار نفر 70تا 80نفر دارای گروه خونی بسیار نادر هستند .
مقدم تصریح کرد: درحال حاضر 175واحد خون نادر به صورت منجمد از این یک هزارنفر گرفته و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است که تا سی سال قابلیت نگهداری دارد.
وی اضافه کرد: این خون های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سرتاسر کشور از طریق سازمان انتقال خون ارسال می شود .
وی با اشاره به اینکه در جهان تا کنون 334 گروه خونی نادر شناسایی شده است ،گفت :در دنیا حدود 80گروه خونی بسیار نادر و درایران نیز 21گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است .

**شناسایی 10مادر با شاخصه های گروه خونی نادر بسیار کم در ایران
مقدم گفت :تا کنون با شاخصه بین 5تا 8میلیون نفر 10مادر با شاخصه های گروه خونی نادر بسیار کم در ایران شناسایی شده اند .
وی با اشاره به اینکه مادرانی که دارای گروه خونی نادر هستند به دلیل سقط های مکرر و همچنین تامین نشدن خون سازگار برای آنها در مراکز درمانی و بیمارستان ها در معرض خطر قرار دارند، تاکید کرد: حیات این مادران برای ما دراولویت است و با شناسایی و تامین خون گروه های نادر این مادران از مرگ آنها جلوگیری می شود و آنها زندگی و ادامه حیاتشان را مدیون شناسایی و ذخیره این گروه های خونی هستند .
رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: برخی از این مادران مجبور هستند تا 30واحد خون تزریق کنند و حتی گاهی برای نجات مادر و جنین تزریق خون داخل رحمی نیز تجویز می شود .
وی ادامه داد: اکنون با هماهنگی با تیم پزشکی مادران با گروه های خونی نادر و شناسایی آنها کودکان سالمی را به دنیا آورده اند که می توان به عنوان یک معجزه و دردانه های حیات یاد کرد،چرا که اگر این شناسایی و ذخیره خون نادر نبود این کودکان نیز نبودند .
مقدم با گرامیداشت 21دی ماه روز ملی گروه های خونی نادر در ایران گفت : امسال به مناسبت به سلامت متولد شدن این کودکان از مادرانی با گروه خونی نادر، در این روز همایشی با شعار 'مادران ،تولد یک دردانه'برگزار خواهد شد .
وی خاطر نشان کرد: در این همایش از اهدا کنندگان گروه های خونی نادر قدردانی خواهد شد چون این گروهای خونی به دلیل کمیاب و نادر بودن بسیار ارزشمند هستند .
وی ادامه داد: همچنین در این همایش برای تمامی افراد و جامعه پزشکی نیز در خصوص گروهای خونی نادر اطلاع رسانی خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه ایران عضو انجمن بین المللی خون های نادر دنیا است، گفت :ایران از محدود کشورهای است که در جهان و آسیا خدمات مربوط به گروه های خونی نادر را ارائه می کند .
رییس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون با بیان اینکه این همایش 21دی ماه در اداره کل انتقال خون استان تهران برگزار خواهد شد، گفت :در این همایش یک گروه خونی بسیار نادر در ایران که اکنون فقط در سه خانواده درایران شناسایی شده است رونمایی خواهد شد .
جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.
همچنین درقاره آسیا نیز ایران، چین و ژاپن اعضاء این انجمن هستند و دارای برنامه خون های نادر هستند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: