کد خبر: ۹۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>در سال 1384 مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرد تا پوشش بیمه‌ای روستائیان و عشایر کشور را گسترش داده و عدالت در بهداشت و درمان روستائیان را با رویکرد پزشک خانواده میسر سازد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید دولت نیز با همکاری وزارت رفاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این مهم همت گماشت، اجرای اولیه این طرح گرچه بسیار شتابزده و بدون تامین زیرساخت‌های لازم برای چنین تحول عظیمی در نظام سلامت کشور انجام شد، توانست برخی شاخص‌های سلامت و بهداشت از جمله افزایش جمعیت تحت پوشش بیمه‌های خدمات‌درمانی، افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی، توجه به امور پیشگیری و غربالگری را افزایش دهد و تعداد زیادی از پزشکان عمومی را به‌کار گیرد.

 در سال 89 دولت 3 استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان را به‌عنوان پایلوت برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری در نظر گرفت.

در این استان‌ها چند شهر بین 20 تا 50 هزار نفر انتخاب شدند و پس از اجرای طرح موسوم به 01، مشکلات شناسایی شد. پس از پایش طرح، نسخه 02 پزشک خانواده شهری در سال 91 در دو استان فارس و مازندران اجرا شد، اما در طول اجرای چند ساله این طرح، با چالش‌ها و مشکلات عدیده قانونی، ساختاری و اجرایی روبروست.

       در ابتدای اجرای طرح چند شاخص رضایت‌مندی بیمه‌شدگان، ویزیت به ازای جمعیت تحت پوشش، انجام خدمات طبی و پاراکلینیک، ارجاع درست به سطوح بعدی، تشکیل و تکمیل پرونده سلامت، آموزش بیماران، بیماریابی، تجویز دارو طبق استاندارد، درخواست منطقی خدمات تشخیصی طبق استاندارد از سوی سازمان بیمه خدمات درمانی برای پایش موفقیت طرح در نظر گرفته شد.

       مطالعه تطبیقی نظام سلامت در کشورهای پیشرفته دنیا و مقایسه آن با نظام سلامت ایران نیز موید مشکلات اساسی در ارائه خدمات سطوح تخصصی و اهمیت بیش از حد درمان نسبت به بهداشت عمومی در کشور ماست، عدم شکل‌گیری و ثبات یک مدل پایا در این بخش همواره مشکلاتی را ایجاد کرده است، از سوی دیگر باید پذیرفت که اجرای شتابزده طرح پزشک خانواده به‌عنوان همزاد بیمه درمان روستائیان فرصت لازم را برای ایجاد زیرساخت‌های اصولی طرح ارجاع متناسب با آنچه که در کشورهایی که طرح از آنها الگو گرفته شده است را فراهم نساخت، نکته جالب‌تر آنکه در کشورهای مورد اشاره هماهنگی لازم برای اجرای موفق و اصولی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع چند دهه به طول انجامیده است؛ مثلا در آلمان طرح در سال 1920 ارائه شد و در سال 1960 یعنی 40 سال بعد جایگاه واقعی خود را پیدا کرد یا در ایالات متحده امریکا، ایده پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال 1923 در دانشگاه‌هاروارد مطرح و در سال 1969 فراگیر شد، بنابراین انتظار عملی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به شکل اصولی آن در کوتاه‌مدت با توجه به مشکلات متعدد فرهنگ سلامت و عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کشور ما انتظاری دور از واقعیت است.

 آنچه اکنون در کشور اجرا می‌شود پزشک روستاست و نه پزشک خانواده،فرهنگ پزشک خانواده در اکثر نقاط کشور هنوز جانیفتاده است و هنوز هم مردم تصور می‌کنند که پزشک خانواده تنها مسئول مهر و امضای دفترچه‌های بیمه است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فریدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
0
0
از اقایان بنیانگذار این طرح سوال دارم
چرا در این طرح حقوق و شرایط کاری ماما دیده نشده و الان شاهد بهره کشی مثل دوران برده داری از ماما در این سیستم هستیم و متاسفانه طی سالها که از اجرایی شدن این طرح می گذرد ولی دادرسی برای ماما ها نیست
خدایا به تو پناه میبریم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: