کد خبر: ۹۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>از تغییر باورهای ما درباره مراقبت‌های پیشگیرانه بگیرید تا تغییر سیاست‌گذاری برای مواد غذایی و توقف بیماری‌های عفونی و مهار بیوتکنولوژی، همه داستان‌هایی بودند که در جهان پزشکی و فناوری، البته با نگاه به پزشکی و مشکلات سلامت در غرب، در سال 2015 سروصدای فراوان به پا کردند. برخی از این داستان‌ها را با هم مرور کنیم:

کم‌کاری سازمان جهانی بهداشت درباره ابولا

   به گزارش شفا آنلاین،    ابولا در فوریه 2015 در 3 کشور غرب آفریقا شیوع و چندین ماه ادامه پیدا کرد. طی این چند ماه، عملکرد ناکافی و دیرهنگام مسئولان محلی و سازمان بهداشت جهانی انتقادات فراوانی را برانگیخت، از جمله آنکه موسسه سلامت جهانی هاروارد و دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن، سازمان و مسئولان داخلی را متهم کردند که با عملکرد نادرست خود باعث گسترش بیماری و افزایش تلفات شده‌اند. این گزارش که در نشریه لنست منتشر شد، نکاتی را مورد تاکید قرار می‌داد که نهادها و جهان در زمان وقوع چنین اتفاقاتی باید مورد نظر داشته باشند.


علاوه بر آن، در گزارش ذکر شده بود که سازمان نباید در مدیریت همه‌گیری‌های آینده نقش رهبری داشته باشد.

سرطان‌زایی گوشت قرمز
       در اواخر پاییز سال گذشته، وقتی سازمان جهانی بهداشت بیکن و سایر گوشت‌های فرآوری‌شده را در فهرست عوامل سرطان‌زا قرار داد، مسئولان بهداشتی هم با موج ضد این محصولات هم‌آوا شدند. سازمان در همین گزارش گوشت قرمز را جزو چیزهای «شاید سرطان‌زا» طبقه‌بندی کرد. فقط سازمان نیست که با گوشت‌های فرآوری و روش غذایی غربی مخالفت جدی دارد.

 امسال، کمیته مشورتی دستورالعمل‌های غذایی، میزگردی از متخصصان مربوط که از سوی اداره سلامت و خدمات انسانی و اداره کشاورزی ایالات متحده حمایت می‌شود، رژیم غذایی جدیدی را به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرد. این دستورالعمل که هر 5 سال یک بار به‌روز می‌شود، برمبنای آخرین یافته‌های تغذیه‌ای و غذایی، اطلاعات قابل‌اتکا و دقیقی را درباره چگونه غذا خوردن ارائه می‌کند. کمیته در آخرین گزارش خود که امسال منتشر شد، پیشنهاد می‌کند که آمریکایی‌ها یک رژیم پایه گیاهی را در پیش گیرند و برای سلامت خود و حفظ محیط‌زیست به‌خصوص میزان مصرف گوشت قرمز و شکر را پایین بیاورند. برخی سیاستمداران گفتند تحقیقات آنقدر گسترده نبوده که بتوان با این قاطعیت چنین ادعایی کرد و منتقدان دیگر معتقد بودند که دستورالعمل کمیته مشورتی بر یافته‌های درست بنا نشده است.

جمهوری‌خواهان هم وارد میدان شدند و ادعا کردند، پیشنهادات کمیته بر یافته‌های مرتبط ارائه نشده است و برخی سیاستمداران هم لایحه‌ای را پیشنهاد کردند که برای تحقیقات در رابطه با ارائه پیشنهادات رژیم غذایی محدودیت قائل شود. به‌علاوه، گزارشی هم که در نشریه پزشکی بریتانیا (بی‌ام‌جی) چاپ شد، حاکی از آن بود که کمیته مطالعات، تحقیقات تاریخ‌گذشته و بدطراحی‌شده را مبنای کار خود قرار داده است اما موافقان از سویی دیگر می‌گفتند، پشت همه این ادعاها دست‌های آشکار و پنهان صنایع عظیم دامپروری دیده می‌شود.

زمان غربالگری سرطان پستان
       انجمن سرطان آمریکا (آ‌سی‌اس) برای اولین بار ظرف 10 سال گذشته دستورالعمل خود برای غربالگری سرطان پستان را به‌روز کرد. تا پیش از سال 2015، انجمن پیشنهاد می‌داد که غربالگری سرطان پستان باید در 40 سالگی شروع شود، اما دستورالعمل جدید می‌گوید، سن آغاز این آزمایش‌های سالانه غربالگری بهتر است از 45 سال باشد و از 55 سالگی هر 2 سال یک بار انجام شوند.

       هواداران سلامت زنان و برخی پزشکان معتقدند که دستورالعمل جدید کمکی به کاهش مرگ و میر ناشی از این سرطان نخواهد کرد. در ضمن، برخی منتقدان می‌گویند دستورالعمل آنقدر پیچیده است که احتمالا بیشتر مردم از آن سر در نخواهند آورد. اعضای نهادهای سلامت و درمان زنان تصمیم دارند در آینده نزدیک در پاسخ به انتقادات جلسه‌ای را در دفاع از پیشنهادات خود برگزار کنند.

کاهش فشار خون
       موسسه ملی سلامت در آمریکا نتایج اولیه از بررسی کشوری درباره درمان فشار خون بالا با استفاده از مداخلات تهاجمی و زودهنگام را منتشر کرد.

       براساس این گزارش، درمان‌های مداخله‌ای برای فشار خون سیستولیک (اسپرینت) حاکی از آن است که درمان بیمارانی که منجر به کاهش فشار خون آنها تا حد 120 میلی‌متر جیوه شود، خطر بروز بیماری‌ها و سکته قلبی را 25 درصد و خطر مرگ را در مجموع 27 درصد کاهش می‌دهد.

 برای بیماران 50 سال و بالاتر که بتوانند به فشار خون 120 م‌م‌ج برسند کاهش مرگ براثر بیماری‌های قلبی به 43 درصد می‌رسد. این یافته‌ها از آنجا مورد توجه قرار گرفت که موسسه ملی سلامت بررسی را زود قطع کرد تا مطمئن شود گروه‌های کنترل دوز درست دارو را مصرف می‌کنند.

برخی منتقدان می‌گویند، موسسه نباید به این زودی بررسی‌ها را متوقف می‌کرد، اما در مطلبی که در نشریه پزشکی نیوانگلند چاپ شد، نوشته شده بود، یافته‌های بررسی نشان می‌دهد باید بیماران فشارخونی را بهتر درمان کرد و این موضوع «یک فوریت سلامت عمومی» است

سرخک به آمریکا بازگشت
       در آغاز 2015، مواردی از سرخک در اورنج کانتی دیده شد و بعد از آن به سایر ایالات‌ها هم گسترش پیدا کرد. مسئولان می‌گویند، سرچشمه بازگشت سرخک افراد غالبا غیرواکسینه‌ای بودند که از دیسنی‌لند دیدن کردند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌گوید، از آغاز تا تقریبا پایان سال 2015، 173 مورد سرخک در 21 ایالت کالیفرنیا شناسایی شدند.

 علاوه بر موضوع افراد بیمار، این همه‌گیری منجر به تصویب قانونی شد که براساس آن، هیچ‌کس به دلایل مذهبی یا فلسفی نمی‌تواند از زدن واکسن معاف شود. به نظر می‌رسد این ماجرا نقطه پایانی باشد بر مناقشه‌ای که چندین دهه در ایالات متحده بر سر زدن یا نزدن واکسن بین گروه‌های موافق و مخالف ادامه داشت و مخالفان توانسته بودند با برپا کردن دلایل اعتقادی معافیت‌هایی را به ‌دست آورند. مخالفان می‌گفتند اجبار در زدن واکسن نقض آزادی‌های فردی و حق انتخاب والدین است. Newsweek
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: