کد خبر: ۹۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 02
شفاآنلاین:جامعه>نگهداري از حيوانات در جامعه ايراني هر ساله رواج بيشتري پيدا مي‌كند و اين به ظهور مسائل جديدي پيرامون آن دامن زده است. هزينه‌هاي سرسام آوري كه افراد براي خريد و نگهداري از حيوانات صرف مي‌كنند تنها يك سوي ماجراست.
 اين روزها ديگر حيوانات خانگي تنها سگ و گربه نيستند، در فهرست جديد حيوانات خانگي كه روز به روز هم رواج بيشتري پيدا مي‌كند حيواناتي مانند تمساح، كروكوديل، مار، ايگوانا و ميمون قرار دارند كه هر روز حاشيه‌هاي پيرامون نگهداري از آنها بيشتر مي‌شوند و كار به جايي رسیده است كه بازارهاي زيرزميني در اين زمينه هم فعال شده‌اند.

اساس تبصره ماده 3 آيين‌نامه اجرايي قانون آپارتمان‌ها در سال 1347، «نگهداري حيوانات در قسمت‌هاي مشترك ممنوع است، طبق قانون قسمت‌‌هاي مشترك ساختمان شامل پشت ‌بام، راه‌ پله‌ها، راهروها، حياط، پاركينگ است كه كسي حق نگهداري هيچ‌ گونه حيواني اعم از اهلي و وحشي را در اين قسمت‌ها ندارد و نگه‌دارنده حيوان در اين قسمت‌ها مجرم بوده و مي‌توان عليه او شكايت كرد.» درباره نگهداري حيوانات در قسمت‌هاي اختصاصي آپارتمان‌ها هم گفته شده است: «نگهداري حيوانات در قسمت‌هاي اختصاصي آپارتمان با رعايت دو ضابطه مشكلي ندارد؛ اول آنكه از نظر مقررات و قوانين بهداشت ايجاد بيماري نكند و دوم آنكه براي همسايه‌ها ايجاد مزاحمت ننمايد. در صورت بروز هر كدام از اين دو مورد شخص نگه‌دارنده حيوان طبق ماده 690 مجرم است و ساير همسايه‌ها مي‌توانند از او شكايت كنند. » افراد مختلف با اهداف و ديدگاه‌هاي متفاوتي به نگهداري از حيوانات اقدام مي‌كنند. سبا 29 ساله يكي از افرادي است كه از بچگي با حيوانات انس داشته است، او سخنانش را با اين جمله كه «من عاشق حيوانات هستم.» آغاز مي‌كند و مي‌گويد: «از حيوانات مختلفي مانند گربه، سگ، بزغاله، خرگوش، سنجاب، خروس و انواع پرنده‌ها نگهداري كرده‌ام، اما سگ را بيشتر از همه حيوانات ديگر دوست دارم. سگ حيوان باهوشي است و ارتباط عاطفي برقرار مي‌كند و يك دوست خوب است. اما همسايه‌ها از سر و صداي سگم شكايت كردند و مجبور شدم آن را به خانه خواهرم بفرستم. اين مدت كه سگم پيش من نيست احساس خوبي ندارم و حس مي‌كنم يك دوست خوب را از دست داده‌ام.» از او درباره دليل گرايشش به نگهداري از حيوانات سوال مي‌كنم و مي‌گويد: «حيوانات به من حس مثبتي مي‌دهند، دنياي حيوانات به من حس خوبي مي‌دهد. معمولا آدم‌هاي مهربان كه به طبيعت و حقوق همه احترام مي‌گذارند، حيوانات را هم دوست دارند. » او اين ديدگاه كه حيوانات بهداشت زندگي فرد را به خطر مي‌اندازند، اشتباه مي‌داند و ادامه مي‌دهد: «من خودم فرد وسواسي‌اي هستم، با اينكه حيواناتم در همه جاي خانه رفت و آمد داشتند ولي هيچ‌گاه باعث مريضی نشدند. » از او درباره اينكه آيا حاضر است حيوانات نامتعارفي مانند كروكوديل، تمساح يا ميمون را نگهداری كند، سوال مي‌كنم و مي‌گويد: «نه، من حيوانات را دوست دارم ولي حاضر نيستم از هر حيواني نگهداری كنم، به نظر من جاي حيوانات در طبيعت است و نگهداري از آنها در خانه ظلم به آنهاست. اين مساله به ويژه درباره پرندگان بيشتر از ساير جانوران صادق است، از پرنده در قفس بيزار هستم. حيواناتي هم كه از آنها نگهداري كرده‌ام، حيواناتي بوده‌اند كه مريضي يا معلوليتي داشته‌اند و به كمك نياز داشته‌اند.» او خانه رويايي اش را اين‌گونه توصيف مي‌كند: «دوست دارم يك مزرعه يا يك خانه ويلايي داشته باشم و در آن انواع و اقسام حيوانات را نگهداري كنم، مطمئنم زندگي در چنين خانه‌اي به من حس خوبي مي‌دهد».آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: