کد خبر: ۹۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 02
شفا آنلاین>سلامت>آیا خون ما برای ازدواج به هم می‌خورد؟ این جمله را شاید بارها از زبان مردم جهت ازدواج دو نفر، مخصوصاً در ازدواج‌های فامیلی زیاد شنیده باشید
به گزارش شفا آنلاین، وقتی که دختر و پسر جوان در یک فامیل می‌خواهند با هم ازدواج کنند هرچقدر هم احساسات نقش عمده‌ای در تصمیم آنها برای تشکیل زندگی مشترک داشته باشد، باز هم نباید از کنار تست‌های قبل از ازدواج به آسانی عبور کنند زیرا سرسری گذشتن و بی‌اهمیت جلوه دادن این آزمایش‌ها، یک عمر پشیمانی و ناراحتی را در پی خواهد داشت، البته برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های ژنتیکی در کودکان متولد شده،  تنها آزمایش خون زن و مرد قبل از ازدواج کافی نیست، بلکه باید سوابق خانواده طرفین هم به طور دقیق  مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر محمد سروش مشاور ژنتیک،  در پاسخ به این سؤال دخترها و پسران جوان در زمینه لزوم انجام این آزمایش ها، می‌گوید:  این جمله که آیا خون ما به هم می‌خورد یا خیر، جمله‌ای علمی نیست بلکه جمله‌ای عامیانه است وهیچ گاه یک مشاور ژنتیک به این صورت به مراجعان نمی‌تواند جواب  دهد.
به گفته او، هرگاه دو نفر چه فامیل و چه غیرفامیل جهت ازدواج به مشاورژنتیک مراجعه کنند، ابتدا تاریخچه پزشکی و خانوادگی دو طرف بررسی می‌شود سپس با رسم شجره نامه چگونگی انتقال و احتمال بیماری‌های ژنتیکی درصورت وجود بیماری توسط مشاورژنتیک محاسبه می‌شود.

دکترسروش توصیه می‌کند که بهتراست قبل ازمراجعه به مشاور همه اطلاعات پزشکی خانواده را آماده نمایید. اطلاعاتی مانند عقب ماندگی ذهنی در فامیل، ناشنوایی، نابینایی، سندروم داون، سقط مکرر، ناهنجاری‌های اسکلتی، تالاسمی و غیره را جمع‌آوری نمایید.   

حال با توجه به موارد مطرح شده دربالا می‌توان فهمید عبارت سازگاری خون دو فرد عبارتی غیرتخصصی است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر پدر و مادری هر دو به لحاظ ژنتیک مشکل داشته باشند، آیا نمی‌توانند باردار شوند، گفت: حتی با وجود بیماری‌های ذکرشده بالا در خانواده افراد، مشاوره ژنتیک می‌تواند راهکارهایی را پیشنهاد نماید. به طورمثال هرگاه دونفر دارای تالاسمی مینور باشند و قصد ازدواج با هم را داشته باشند قبل ازاقدام به بارداری باید هردو تست مولکولی داده و سپس درحین بارداری با نمونه برداری ازجفت، اگر نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژورباشد اجازه سقط داده می‌شود و درصورت سالم بودن نوزاد، بارداری ادامه می‌یابد یا اگرهر دو طرف مبتلا به یک بیماری مغلوب ژنتیکی باشند همین کار را می‌توان برای آنها انجام داد.

او در پایان عنوان می‌کند: حتی چنانچه گروه خونی خانم منفی و گروه خونی آقا مثبت باشد با پیگیری و تزریق آمپول «روگام» می‌توانند دارای فرزندی سالم شوند.

لازم به یادآوری است بهتر است در صورت وجود موارد زیر جهت انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج حتماً اقدام شود:

    ازدواج‌های فامیلی، حاملگی در سن ۳۵ سال یا بالاتر، وجود نقایص مادرزادی،  عقب ماندگی ذهنی یا تأخیر در رشد، کوتاهی بیش از حد قد و سایر اختلالات رشدی، نازایی یا سقط‌های مکرر در زنان و عقیمی در مردان، ناتوانی‌های جسمانی که در هنگام بلوغ شروع شده‌اند، سرطان‌ها، برخی بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و بیماری‌های دیگری که ارث در آن دخیل است مانند دیابت، اختلالات سوخت و ساز بدن و اختلالات رفتاری.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: