کد خبر: ۹۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین> اجتماعی>در دوماهه گذشته با وضعیت غیرعادی مراجعه بیماران به مراکز درمانی مواجه شدیم. بیمارانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا بودند.
 حجم بالای این بیماران نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. با افزایش تعداد بیمارانی که آنفلوآنزا می‌گرفتند، شرایط روبه وخامت پیش می‌رفت. هم سلامت جامعه و هم بعد مالی این قضیه توجه متولیان امر سلامت و نمایندگان مجلس را به خود جلب کرد.

 و همگی نظربراین داشتند که باید اقدامات خاصی انجام شود. در جلسه شورای سلامت استان کرمان تصمیم گرفته شد، تا با تعطیلی مدارس از روند افزایش بیماری جلوگیری شود. بنابراین به دلیل اهمیت موضوع تصمیمات شورا در دستورکار قرار گرفت. همچنین از وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، درخواست شد تا هیاتی را به منظور بررسی و رسیدگی بیماری آنفلوآنزا ارسال کند.

 شخص وزیر هم موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. ایشان در بازدید از بیمارستان‌ افضلی‌پور که بیماران تنفسی بستری هستند و سایر مراکز درمانی استان کرمان، درخصوص تمام جوانب بررسی‌های همه جانبه‌ای را صورت دادند.

تعداد مراجعان مشکوک یا مبتلا به آنفلوآنزا و بار مالی آن مدنظر قرار گرفت. متاسفانه تعدادی از همشهری‌های ما در کرمان براثر این بیماری فوت کردند. البته تمام موارد فوتی، بیمارانی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند، اما به‌واسطه آنفلوآنزا بیماریشان تشدید شده بود.

اما در حال حاضر وضعیت کرمان در زمینه بیماری آنفلوآنزا به حالت عادی برگشته و از حالت زرد به سفید تغییر یافته است. خوشبختانه با تلاش مجموعه مسئولان و دستگاه‌ها به‌ویژه کادر بهداشتی و درمانی استان و نظارت عالی استاندار کرمان اپیدمی آنفلوآنزا در این استان کنترل شده است.

 

        بیشترین اقدامات درمانی و پیشگیرانه در این مدت در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان انجام شده است. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی درسطح استان تجربه خوبی در مقابله با اپیدمی‌های مختلف داشته‌ و به خوبی کنترل کرده‌اند و امسال اپیدمی آنفلوآنزا خیلی زود تشخیص داده شد. اقدامات درمانی برای درمان سایر مبتلایان به آنفلوآنزا در شهر کرمان و سایر شهرستان ها ادامه دارد.


داروی ویژه آنفلوآنزا با مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شده است که حتما باید با تجویز پزشکان مصرف شود. رعایت اصول و نکات بهداشتی مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. نباید فراموش کرد که تنها ماسک زدن نمی‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کند، بلکه رعایت سایر نکات بهداشتی هم ضروری است. درحال حاضر هم موارد مرگ‌و میر جدید تاحدی نیست که شرایط را فاجعه‌بار کند. اما علت اصلی آنفلوآنزا در استان کرمان اتباع بیگانه‌ غیرمجازی هستند که از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.


البته افرادی که برای گردش یا زیارت به کشورهای اطراف رفته و بازگشته‌اند نیز می‌توانند مزیدبرعلت باشند. برخی از اتباع خارجی که در کشور زندگی‌ می‌کنند و گاهی به کشور خود رفته و دوباره برمی‌گردند، نیز می‌توانند عامل سرایت آنفلوآنزا باشند. که تعداد این اتباع در سیستان و بلوچستان و کرمان بیشتر است.محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: