کد خبر: ۹۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین>سلامت> در سال جاری هم مطابق سال‌های گذشته موارد تک‌گیر آنفلوآنزا در سراسر ایران شیوع پیدا کرد. این بیماری در استان‌های جنوبی کشور، یعنی از استان سیستان‌وبلوچستان سرچشمه گرفت، تا اینکه به استان کرمان و سایر استان‌‌های مجاور هم رسید.
به گزارش شفا آنلاین،در حال حاضر هم هیچ استانی از شیوع آنفلوآنزا در امان نمانده است. اینها صحبت‌های مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا  است. در ادامه وضعیت و راه‌کارهای پیشنهادی وی را می‌‌خوانید.

آنفلوآنزای خوکی یا فصلی؟
       طبق بررسی‌های صورت گرفته، این ویروس شیوع یافته، از نوع بیماری آنفلوآنزای H1N1 است که در زمان قدیم از آن به عنوان بیماری آنفلوآنزای خوکی یاد می‌شد. اما درحال حاضر به دلیل اینکه خوک بیماری را به انسان نداده است، دیگر آنفلوآنزای خوکی مطرح نیست، بلکه مساله انتقال انسانی درمیان است.

 بنابراین بیشتر انسان‌های آلوده هستند که یکدیگر را گرفتار بیماری می‌کنند. درحال حاضر موارد روبه تزاید بیماری آنفلوآنزای H1N1 دیده شده است که به نظر می‌آید با آنفلوآنزای نوع در سال ۸۸ آنفلوآنزایی که در ابتدا به آن آنفلوآنزای خوکی گفته می‌شد و در واقع H1N1 بود پاندمی شد و کشور‌ها، قاره‌ها و به طور کلی دنیا را درگیر کرد.

 اما از آن سال به بعد که مردم با این ویروس مواجه شده‌اند بدن مردم در جوامع مختلف علیه این ویروس آنتی‌بادی ایجاد کرده و برای این ویروس واکسن هم ساخته شده است و دیگر این ویروس اهمیت ویروس پاندمیک را پیدا نمی‌کند. که در سال‌های 2009 تا سال 2012 که در ایران وجود داشته، تفاوت‌های ماهوی داشته است.

یکی از تفاوت‌ها این است که علاوه بر افراد با بیماری‌های نقص ایمنی یا بیماری‌های مزمن، افرادی که هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای هم ندارند، گرفتار این بیماری شده‌اند. متاسفانه در این افراد نیز میزان مرگ‌ومیر بالا است.

زنان باردار در ابتلا و مواجهه با این بیماری چه وضعیتی دارند؟
       این بیماری به زنان باردار نیز بیشتر از حد معمول سرایت کرده است و حتی درآنها نیز مواردی از مرگ‌و میر گزارش شده است. یک مورد از آن در استان سیستان و بلوچستان و یکی در استان مازندران و سایر استان فوت کرده اند. چراکه آنها مراحل مقابله قبل از مواجهه با بیماری آنفلوآنزا را جدی نگرفته بودند.

 یکی از مهم‌ترین عواملی که عدم رعایت مراحل مقابله با بیماری آنفلوآنزا را نشان می‌دهد، این است که افرادی که دچار بیماری زمینه ای هستند را به قدر کفایت واکسینه نکرده‌ایم. از نظر سازمانی بهداشت جهانی، زنان باردار اولویت اول دریافت واکسن آنفلوآنزا را دارند. حتی بعضی از پزشکان متخصص زنان و زایمان اعتقاد ندارند که واکسن آنفلوآنزا از الزامات زن باردار است. این موضوع که یک زن باردار از یک بیماری قابل پیشگیری با استفاده از واکسن، جان سالم به درنبرد.

واکسیناسیون در کشور چگونه پیش می‌رود؟
       بسیاری از افرادی که در کادر درمانی مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها مشغول به کار هستند، واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند. علاوه بر آن بسیاری از بیماران دیابتی، بیماران قلبی-عروقی و افرادی که آسم دارند، واکسن آنفلوآنزا را نزده‌اند. حتی بسیاری از افراد احساس نیاز به واکسن نمی‌کنند. به نظر می‌آید، آموزش‌های لازم را درخصوص اهمیت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا توسط واکسن را به فراموشی سپرده بودیم. بهتراست این موضوع در سال‌های آینده با جدیت بیشتری دنبال شود.

 چه عواملی منجر به همه‌‌گیری آنفلوآنزا در کشور شد؟
       رعایت مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی مهم است که شست‌وشوی مکرر دست‌ها در راس آنها است. این موضوع هم ابتر مانده است، به این معنی که هنوز مردم نمی‌دانند که شست و شوی مکرر دست می‌تواند، باعث قطع زنجیره انتقال عفونت های ویروسی شود. روبوسی و دست دادن که این روزها در مجامع عمومی رسم شده است، در ابتلا به بیماری نقش زیادی دارد.

 موج این بیماری‌ها بعداز اربعین و بازگشت زائران از کشور عراق شدت یافت. چراکه با ورود این افراد بیماری‌های مسری هم همراه آنها وارد کشور شد. جابه‌جایی جمعیت در دسته‌های وسیع در فصل انتقال آنفلوآنزا خطرناک است و می‌تواند باعث جا‌به‌جایی فیزیکی ویروس‌ها و افزایش موارد آنفلوآنزا بشود که متاسفانه این‌گونه موارد در کشور ما اتفاق افتاد و منجر به همه‌گیری بیماری شد.

وضعیت بیمارستان‌ها و نحوه خدمات‌رسانی چگونه است؟
       درحال حاضر در تمام بیمارستان‌های سراسر کشور، اکثر تخت‌های بیمارستانی را بیماران آنفلوآنزا به خود اختصاص داده اند. اگرچه بیماری آنفلوآنزا فی‌النفسه خطرناک نیست، اما عوارض آن خطرناک است و حتی می‌تواند کشنده باشد.

 اکنون پس‌لرزه‌های بیماری آنفلوآنزا را به صورت عوارض یک بیماری مانند پنومونی، عفونت گوش میانی و سینوزیت‌های مکرر در افراد می‌بینیم که می‌تواند برای سلامت جامعه خطرآفرین باشد. نکته دیگر بعد اقتصادی قضیه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

طی دوماه گذشته علاوه بر ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی که عمدتا بیمارستان‌های دولتی هستند که با منابع مالی محدود اداره می‌شوند، مصرف داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها که خودش نیز عوارض دارد، مزید برعلت شده است. باید آمادگی مقابله با این بیماری و عوارض ناشی از آن را بیشتر از این داشته‌باشیم که گرفتار آن نشویم. امواج اپیدمی بعدی این بیماری در راه است و به‌نظر می‌آید که هنوز از ابتلای بیماری آنفلوآنزا در امان نیستیم.

 وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفلوآنزا توصیه نمی کند. بنابراین تاکید می‌شود، افراد در معرض خطر که شامل این افراد هستند: افراد بالای 50-60 سال، کودکان شش ماهه تا شش ساله، زنان باردار، بیماران HIV مثبت، بیماران آسماتیک، قلبی-ریوی، بیماران مزمن و دیابتی‌ها و پرسنل پزشکی و پرستاری و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند( بیماران لوسمی، لنفوم و بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند) نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا، اگرچه اکنون زمان تزریق آن نیست، اقدام کنند. چراکه با این اقدام افراد در معرض خطر از ابتلای دوباره بیماری آنفلوآنزا مصون می‌مانند. سپید

توزیع و تامین واکسن‌ها به خوبی پیش رفته است؟
       سالیانه کمتراز دو میلیون دوز واکسن به ایران وارد می‌شود. سال‌های گذشته حتی تعدادی از این واکسن‌ها اضافه می‌آمد که به اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عودت داده می‌شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که مردم هنوز فرهنگ استفاده از واکسن آنفلوآنزا را پیدا نکرده‌اند. برخی معتقدند که زدن واکسن یک عمل لوکس محسوب شده و ضرورتی ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: