کد خبر: ۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین>سلامت> آنفلوآنزای H1N1عنوان تابلوهایی است که در گوشه گوشه بیمارستان میلاد قرار گرفته تا به گفته این تابلو کسانی که قدم به این بیمارستان می‌گذارند بیاموزند که چگونه از خود و دیگران در برابر این آنفلوآنزای مهلک محافظت کنند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    اغلب کادر بیمارستان و بسیاری از مراجعه کنندگان نیز ماسک به صورت دارند.  پزشک‌های اورژانس بیمارستان می‌گویند تا کنون کسی به دلیل آنفلوآنزای H1N1 در بیمارستان میلاد فوت نکرده است اما دو بیمار به دلیل ابتلا به این بیماری در این بیمارستان بستری هستند.

پرستار بخش بستری که ماسک به صورت دارد در پاسخ به این‌که این بیماران در چه وضعیتی قرار دارند تنها با چشم‌هایش به اتاق مجاور اشاره می‌کند. اتاق کوچکی که از سالن بزرگی که بیماران بسیاری در آن بستری هستند جدا شده و این دو بیمار بستری در آن تنها از لابه لای پرده‌های لوردراپه دیده می‌شود. دو مرد مسن که خواب و شاید هم بیهوش هستند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند، به نظر می‌رسد در شرایط ایزوله از آنها نگهداری می‌کنند.

پزشک‌های بیمارستان هم می‌گویند از صحبت کردن در این باره منع شده‌اند. اما با وجود تصویر دلهره‌آور این دو بیمار بستری باید گفت H1N1 شاید آنقدر‌ها هم خطرناک نباشد. حتی بسیاری از پزشک‌ها می‌گویند H1N1 هم حالا و پس از سال ۲۰۰۹ که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ۱۸ هزارو ۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشید دیگر یک آنفلوآنزای فصلی محسوب می‌شود.

آنفلوآنزایی که نه تنها امسال بلکه همه ساله برخی افراد را که بیماری زمینه‌ای یا شرایط خاصی دارند به کام مرگ می‌کشد.

وضعیت H۱N۱ سفید است؟
       شروین شکوهی، متخصص عفونی معتقد است همه چیز مثل ‌سال‌های قبل است و اپیدمی خاصی رخ نداده است. او در گفت‌وگو با «سپید» درباره آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «H1N1 یک ژنوتیپ آنفلوآنزا، یعنی‌‌‌ همان آنفلوآنزای سال‌های قبل است. آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹ تغییر بزرگی پیدا کرد و پس از آن تنها تغییرات جزئی پیدا کرده که بسیار طبیعی است و هر سال نیز این اتفاق رخ می‌دهد و امسال نیز بیشتر از سال‌های قبل نیست. بنابراین آنچه امسال اتفاق افتاده، طبیعی بوده و چندان عجیب نیست.»
پرویز وحدانی، متخصص عفونی اما معتقد است باید آنفلوآنزای H1N1 را جدی گرفت. او در گفت‌وگو با «سپید» در این باره می‌گوید: «H1N1 بیماری ویروسی است که باید جدی تلقی شود. این سوش در گذشته هم وجود داشته است اما در حال حاضر با بیماری‌زایی بیشتری تکرار شده است.

 ویروس آنفلوآنزا سوش‌های مختلف دارد و می‌توانند فرم‌های مختلفی از این بیماری را ایجاد کند. نوعB این بیماری مخصوص پرندگان است اما می‌تواند به انسان نیز سرایت کند.

 دوره این بیماری مانند یک سرماخوردگی معمولی است اما آنچه که مهم است این است که اگر از حیوان به انسان منتقل شود ممکن است پاتوژنسیس بیشتری داشته باشد. به ویژه در کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند مانند بیماری‌های قلبی و ریوی. اما در غیر این صوت دوره بیماری بین ۷ الی ده روز به طول می‌انجامد.»

H۱N۱ کشنده است؟
       وقتی نگرانی‌ها از ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 شدت گرفت و گفته شد ۲۹ نفر در کرمان به علت ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند، وزیر بهداشت به این استان سفر کرده و وضعیت را بررسی کرد. او چندی بعد هم در صفحه اینستاگرامش نوشت: «هر سال ٢٠درصد جمعیت به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند که امری طبیعی است.

 تاکید می‌کنم افرادی که به عنوان قربانیان این بیماری معرفی شده‌اند، اغلب دارای بیماری زمینه‌ای دیگری بوده‌اند و هیچ یک از هموطنان از دست رفته، تنها به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده‌اند.»

پرویز وحدانی هم معتقد است نقش بیماری‌های زمینه‌ای در وخامت حال مبتلایان به H1N1 بسیار مهم است اما به گفته وی ممکن است برخی افراد بدون داشتن بیماری زمینه‌ای نیز از ابتلا به این نوع از آنفلوآنزا فوت کنند چون شدت بیماری و میزان مقاومت افراد در برابر آن نیز با یکدیگر متفاوت است. پرویز وحدانی همچنین می‌گوید در بخش خصوصی یک مورد آنفلوآنزای H1N1 داشته‌اند که تحت درمان قرار گرفته و بهبود هم پیدا کرده است. شروین شکوهی اما با وزیر بهداشت هم‌نظر است.

 او درباره کشنده بودن آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «افراد عادی با ابتلا به این آنفلوآنزا به مشکلی بر نمی‌خورند اما افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند ممکن است این بیماری در آن‌ها شدت پیدا کرده و حتی منجر به مرگ شود اما این احتمال هم بسیار کم است.»

چه کسانی بیشتر در خطرند؟
       شروین شکوهی درباره مشکلات زمینه‌ای که می‌تواند خطر‌آفرین باشد، می‌گوید: «افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای ریوی، قلبی، کلیوی، کبدی، مشکلات زمینه‌ای متابولیک مانند دیابت هستند، همچنین افراد به شدت چاق ، زنان باردار، کودکان و بزرگسالان بالای ۶۵ سال از جمله افرادی هستند که ممکن است بیش از یک فرد عادی در صورت ابتلا به این بیماری دچار مشکل شوند.»

       این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کسانی که سرما می‌خورند به احتمال بسیار زیاد مبتلا به H1N1 هستند که عموما در خانه استراحت می‌کنند و پس از چند روز هم بهبود می‌یابند، می‌گوید: «تعداد کمی از افراد هستند که ممکن است به علت ابتلا به این بیماری با مشکلات جدی رو به رو شوند که هر سال هم به همین صورت بوده و امسال هم مانند سال‌های قبل است. من بیماران بسیاری داشتم که مبتلا به H1N1 بودند و حتی برخی از آن‌ها فوت کردند.

این بیماران مشکلات زمینه‌ای و کاهش ایمنی داشتند و دارو‌های شیمی درمانی استفاده می‌کردند. همانطور که گفتم در چنین افرادی ممکن است بیماری شدید شود و به همین دلیل باید درمان صورت بگیرد. درمان این بیماری نیز کپسول خاصی است که موجود بوده و می‌توانند آن را مصرف کنند.»

       افشین علیزاده، متخصص عفونی نیز در گفت‌وگو با «سپید» درباره خطرات ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «ویروس آنفلوآنزا به طور کلی در افرادی که ضعف سیستم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای دارند می‌تواند هم morbidity (شیوع) و هم mortality (مرگ ‌و میر) داشته باشد اما معمولا افرادی را درگیر می‌کند که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند، مانند کسانی که بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی دارند یا کسانی که مبتلا به سرطان یا انواع بیماری‌هایی هستند که برای درمان مجبور هستند دارو‌هایی را استفاده کنند که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و یا سالمندان و شیرخواران که سیستم ایمنی بدن آن‌ها قدری ضعیف است.

معمولا بیماری آنفلوآنزا در این گروه پر خطر جدی‌تر تلقی می‌شود اما امکان مرگ در درصد بسیار کمی در صورتی که به مراکز پزشکی مراجعه نکنند، ممکن است رخ دهد.»

H1N1 اپیدمی شده است؟
       افشین علیزاده، درباره شیوع آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «آنفلوآنزای H1N1 سال ۸۸ به عنوان آنفلوآنزای پاندمیک معرفی شد و از آن سال به بعد دیگر آنفلوآنزای آندمیک است.

 به دلیل این‌که پس از آن سال دیگر یک آنفلوآنزای فصلی تلقی می‌شود و مانند دیگر ویروس‌های آنفلوآنزا که در فصل پاییز و زمستان می‌توانند سندورم‌های آنفلوآنزایی ایجاد کند، این تیپ هم امسال به عنوان یکی از سوش‌های آنفلوآنزای فصلی ظهور کرده و مساله عجیبی هم نیست. در فصل پاییز و زمستان آنفلوآنزا که یک ویروس سرما دوست است شیوع پیدا می‌کند.» علیزاده در توضیح شیوع آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «آنفلوآنزا دو بخش دارد.

یکی می‌تواند ویروسی باشد که هر فصل شیوع پیدا می‌کند و یا اینکه پاندمی ایجاد کند. پاندمی نیز زمانی رخ می‌دهد که جامعه هیچ ایمنی نسبت به ویروس نداشته باشد. در سال ۸۸ آنفلوآنزایی که در ابتدا به آن آنفلوآنزای خوکی گفته می‌شد و در واقع H1N1 بود پاندمی شد و کشور‌ها، قاره‌ها و به طور کلی دنیا را درگیر کرد.

 اما از آن سال به بعد که مردم با این ویروس مواجه شده‌اند بدن مردم در جوامع مختلف علیه این ویروس آنتی‌بادی ایجاد کرده و برای این ویروس واکسن هم ساخته شده است و دیگر این ویروس اهمیت ویروس پاندمیک را پیدا نمی‌کند.

 بنابراین ممکن است اپیدمی شود و در یک جامعه این ویروس بیشتر امکان بروز پیدا کند.» این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه ویروسی که امروز به عنوان H1N1 می‌شناسیم اهمیت سال ۸۸ را نداشته و پاندمیک نیست، می‌گوید: «مثل هر سال که ویروس آنفلوآنزای فصلی می‌تواند شیوع پیدا کند، H1N1 هم نوعی از آنفلوآنزای فصلی است که امسال شایع شده است.

سال ۸۸ حتی این ترس وجود داشت که پاندمی H1N1 همچون سال ۱۹۱۹ میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشد اما این اتفاق نیز رخ نداد و با تلفات کم در جهان بیماری مهار شد.» علیزاده با بیان اینکه سال گذشته و امسال اولین‌ سال‌هایی بود که وزارت بهداشت واکسن آنفلوآنزا را در بهترین زمان یعنی در مرداد ماه توزیع کرد، گفت: «وزارت بهداشت زمانی که این بیماری هنوز شیوع پیدا نکرده بود، واکسن‌ها را توزیع کرد. طبیعتا گروه‌های هدف باید واکسینه می‌شدند و این واکسن اتفاقا سوش H1N1 را نیز در خود داشت.»

       پرویز وحدانی هم درباره شیوع آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «این بیماری قدرت سرایت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به یک اپیدمی تبدیل شود. در گذشته نیز چنین اپیدمی‌هایی به وجود آمده است. در سال ۱۹۱۹ پاندمی به وجود آمد که گفته می‌شود حدود ۵۰ میلیون نفر در اثر آن فوت کردند. در آن زمان شرایط انتشار از حال حاضر کمتر بود اما در حال حاضر شرایط انتشار این بیماری به علت وجود وسایل نقلیه‌ای چون هواپیما تغییر کرده و می‌تواند به سرعت منتشر شود.»

آنفلوآنزا H1N1 چگونه درمان می‌شود؟
       شروین شکوهی درباره درمان این بیماری می‌گوید: «آنتی‌ویروسی که به بیمار داده می‌شود پنج روز است. اما ۸۰ الی ۹۰ درصد مردم نیاز به دارو ندارند و بدون مصرف دارو بهبود پیدا می‌کنند. چون اگر داروی این بیماری به صورت مداوم تجویز شود نسبت به آن مقاومت پیدا می‌کنند.»

   افشین علیزاده نیز درباره دارو‌های آنفلوآنزای H1N1 می‌گوید: «داروی این بیماری اوسلتامی‌ویر (Oseltamivir) با نام تجاری تامی‌فلو است که برای تمامی آنفلوآنزا‌های نوع A کاربرد دارد. نوع استنشاقی این دارو نیز وجود دارد. داروی دیگری به نام زانامیویر (Sanamivir) هم وجود دارد که برای آنفلوآنزا تیپA استفاده می‌شوند.»

       این متخصص عفونی درباره دوره درمان این بیماری می‌گوید: «دوره درمان این بیماری سه تا هفت روز است، در فرم‌های خفیف این بیماری ظرف سه روز بیمار کاملا بهبود پیدا می‌کند و ممکن است دوره پنج روز یا حداکثر هفت روز را هم برای بیمار در نظر بگیریم. من هم امسال بیمارانی داشته‌ام که به H1N1 مبتلا بوده‌اند اما خوشبختانه هیچکدام فوت نکرده‌اند.»

 پرویز وحدانی هم درباره تهیه واکسن این آنفلوآنزا می‌گوید: «هر سال در ۶ ماه اول در نیمکره شمالی و در ۶ ماه دوم سال در نیمکره جنوبی بیشترین سوش‌هایی را که ایجاد بیماری آنفلوآنزا کرده‌اند، بررسی می‌کنند و بر اساس آن کارخانه‌های‌ سازنده واکسن، واکسن آنفلوآنزا می‌سازند و اگر فرد چندین سال از این واکسن‌ها استفاده کند تقریبا تمام سوش‌هایی را که می‌توانند بیماری را ایجاد کنند، دریافت کرده و شانس ابتلای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: