کد خبر: ۹۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی درمورد هجمه به پزشکان درسال های اخیر گفت: حمله به پزشکان به عنوان داستان تازه ای نیست و از سال های گذشته نیز بوده است.
به گزارش شفا آنلاین، دکترعباس آقازاده با بیان اینکه همراه بیماربدترین حالت را برای عزیزان خود متصورمی شوند و انتظار اقدامات بسیارحیاتی و عاجلی را توسط کادر درمانی و پزشکی دارند، افزود: همین امرسطح انتظارت همراهان از کادر درمانی را بیش از گذشته افزایش می دهد به این معنا که پزشک باید مانند مسیح (ع) با یک فوت بیمار را سرپا کند.
وی با اشاره به اینکه در برخی موارد باید بیمار را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه یا دربخش جراحی و نزد جراح بفرستیم، اظهارکرد: از آن جایی که مدت زمانی که در این زمینه طی می شود در اکثر مواقع برای همراه بیمار غیر قابل تحمل است، شروع به بیتابی و حرکات غیرقابل توصیف می کند.
آقازاده با گلایه از اینکه پیش از انقلاب هم این مسائل وجود داشته و پدیده جدیدی نیست، گفت: برخی بیمارستان های مرکز شهر تهران معروف بود به اینکه افراد هنگام مراجعه اول به زد و خورد پزشکان می پرداختند و بعد مشکل خود را شرح می دادند.

**برخی پزشکان به دنبال کدهای القایی هستند
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: وقتی همراه بیمار، پرسنل درمانی را بی تفاوت و یا غیر جدی می پندارد خود به خود برای تهاجم به کادر پزشکی، تحریک می شود، حتی در برخی اوقات پزشکان در زمان ورود بیمار به فکر زدن کد اضافه تر و یا کدهای القایی در جهت افزایش درآمد هستند، که این مهم نیز احتمال حمله و تهاجم به کادر پزشکی را تشدید می کند.
آقازاده با اشاره به علل تهاجمات به کادر پزشکی و تغییرات آن در طی چهار سال اخیر تصریح کرد: یکی از مشکلات افزایش امکان تماس مردم با یکدیگر در سایه امکانات الکترونیک موجب انعکاس خبر در شبکه های اجتماعی در لحظه را برای همه فراهم کرده است.
به گفته وی درسایه تحولات سیاسی در جامعه، با افزایش اتکا و تاکید بر مسئله سلامت، گروه ها و جناح های سیاسی در جامعه درتلاش برای نشان دادن خود به عنوان مدعی و منجی سلامتی مردم هستند تا در میان مردم رای جمع کرده و محبوبیتی اخذ کنند و از آن جایی که سلامت جزء سه اولویت جامعه قرار گرفته، توقعات عمومی از پرسنل درمانی و سلامت به علت تبلیغات حکومتی بالا رفته است.

** تصور مردم اخذ بهترین نتیجه با هر مراجعه به هر مرکز درمانی است
وی با انتقاد از اینکه تصور بیماران و همراهانشان بر این است که باید با هر مراجعه ای به هر مرکزی، بهترین نتیجه را بگیرند، تصریح کرد: درغیر این صورت موجب عصبانیت و درگیری میان کادر پزشکی و همره بیمار خواهد شد.
وی با ابراز تاسف از اینکه چنین تبلیغاتی توسط افرادی مطرح شده که نیاز به اعتماد ملی و حمایت مردم برای قرار گرفتن درحکومت داشتند، اضافه کرد: اما درعمل نه تنها امکانات و ملزومات این حمایت را فراهم نکردند بلکه در برآوردن نیازها و مطالبات پرسنل درمانی، بهداشتی و اداری امر سلامت، تلاش کافی را مبذول نداشتند.

** طرح تحول سلامت در ادامه مسیر خود نتوانست تمام انتظارات را برآورده کند
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از دفترچه بیمه سلامت و تامین اجتماعی به عنوان امری مثبت در آغاز طرح تحول سلامت نام برد و افزود: افراد دارای دفترچه در مراجعه به مراکز درمانی کل کشور، از امتیازات تازه ای برخوردار شدند که این امر بسیارمطلوب، مورد انتظار و افتخار ما است اما این طرح در طی مسیر خود نتوانست تمام جوانب آن را برآورده کند.
آقازاده ناموفق بودن تجمیع بیمه ها را یکی دیگر از مشکلات این طرح دانست و گفت: در رابطه با همکاری بیمه های تکمیلی نیز هر استان با استان دیگر و هر شهر با شهر دیگر متفاوت بود و صاحبان فرآیند اعم از پزشکان، پرستاران، ماماها و کادر اداری نتوانستند از تسهیلات به وجود آمده استفاده لازم را ببرند.

**حمایت نظام پزشکی از عدم پرداخت هزینه های سلامت از جیب مردم
آقازاده با اشاره به حمایت سازمان نظام پزشکی برای درجهت عدم پرداخت مبلغ از سوی مردم درمقابل اقدامات درمانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر باید آن چه که به کادر پزشکی و درمانی وعده داده شده بود، هم اجرا می شد.
به گفته وی بیمارانی که از چنین امکاناتی برخودارمی شوند، تصورشان بر این است که درهرمرحله و درهرکجا از این امتیازات برخودارند و نه تنها نباید کل فرانشیز را پرداخت کنند، بلکه با پرداخت 3 تا 5 درصدی، انتظار اقدامات عاجل را نیز دارند.
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اگر بیماران به عللی مانند سقوط از بلندی، حادثه غیر مترقبه و غیره تحت پوشش نباشند، متاسفانه به سمت کادر درمانی و اداری امرسلامت حمله می کنند در این راستا اگر دولت نتواند در پوشش همگانی بیمه و در تخصیص اعتبارات سلامت، از اولویت و تولیت بهداشت و درمان برخودار شود، با توجه به افزایش سطح توقعات مردم، کادر سلامت مورد تهاجم قرار خواهند گرفت.

** آغاز طرح تحول با حمله به پزشکان به صورت یکجا توسط دولتمردان
وی با انتقاد از اینکه دولتمردان آغاز طرح تحول و تخصیص اعتبارات سلامت را با حمله به پزشکان به صورت یکجا شروع کردند، خاطرنشان کرد: این که در بودجه ملی کشور سلامت باید در اولویت اول قرار گیرد، از خواسته های همیشگی، افتخارات و آرزوهای ما بود.
آقازاده با تاکید براینکه یکی از رویاهای بنده نیز در اولویت قرار دادن سلامت در بودجه نویسی بود و این اتفاق نیز افتاد، با ابراز تاسف از آغاز هجمه و حمله از سوی زعمای امر سلامت علیه پزشکان، تصریح کرد: متاسفانه همزمان با اجرای این کار، پزشکان را طوری معرفی کردند که گویا تمام آن ها مبالغ اضافه از مردم دریافت و آن ها را سرکیسه می کنند و هزار کار خلاف دیگر.
وی اضافه کرد: اما بعدها همان زعمای امر سلامت در مصاحبه های خود درصدد کمرنگ تر کردن این مهم برآمده و به ابداعات و مباحث جدید که منظور ما این نبود و پزشک تحت فشار است، دست زدند که حاصلی جز روی آنتن رفتن پزشکان به عنوان قشر زیرمیزی بگیر نداشت.
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه روی آنتن بردن قشر پزشک به عنوان سردمداران امر سلامت درجامعه درهمه رسانه های ملی نوشتاری و شنیداری، امری بود که مردم را به سمت توقعات بیشتر از جامعه پزشکی سوق داد، افزود: این امر موجب شد افرادی هم که گاهی حقی نداشتند، به عنوان مدعیان پزشکان به پرخاش و دعوا پرداختند.

**پزشک درکشیدن نخ بخیه (درخمینی شهر) کمترین سهم را داشت
وی با اشاره به مسئله خمینی شهر درمورد کشیدن بخیه زیرچانه کودکی توسط پزشک معالج، گفت: پزشک اورژانس هیچ بخیه ای را نکشید و دستورچنین کاری را هم نداد اما در زدن کد مربوطه برای اخذ مبلغی ازمادر بیمار، اشتباهی صورت گرفت که شامل تمام کادر درمانی همراه با پزشک مربوطه شد هرچند که پزشک درکشیدن نخ بخیه کمترین سهم را داشت.
آقازاده ادامه داد: در مواردی هم ادامه دعواهای خانوادگی، اجتماعی و طبقاتی به دنبال مصدومان به اورژانس کشیده می شود و کافیست یک طرف از دعواها، کادر درمان را در طرف مقابل تصور کند، که در آن صورت به جسارت و بی ادبی به کادر درمانی خواهند پرداخت. در این جا مقصر مسئله کیست و کجاست؟
وی اظهارکرد: اگر بیمه همگانی و تکمیلی، پوششی ملی شامل تصادفات، حوادث و سوانح داشتند، آیا باز هم دعوایی پیش می آمد؟ اگر سیستم اداره کننده درمان کشور اعم از وزارت خانه های بهداشت و رفاه در تامین مطالبات و مزایای کادر سلامت از کفایت کافی برخوردار بوده و پرداخت ها را به موقع انجام می دادند، عوامل سلامت با دلخوشی، دلگرمی و خوش رویی با بیماران برخورد نمی کردند؟

**قانون برنامه ششم توسعه و الزامات توسعه سلامت
وی گفت: در قانون ششم توسعه باید به الزامات مربوط به توسعه پایدار کشور از جمله الزامات سلامت توجه کافی انجام شود، اگر دولتمردان و زعمای امر سلامت در رابطه با وظایف و اختیارات کادر سلامت، تبلیغات نادرستی انجام ندهند، صاحبان فرآیند شامل پزشکان، پرستاران و کادر اداری امر سلامت در رابطه با مردم وظایف خویش را به درستی انجام دهند، رسانه های جمعی تغییر رویه داده و حمله به جامعه خدوم پزشکی را مسئله ای مشتری آفرین تلقی نکنند، می توان امیدوار بود که تکرار و تعدد وقایع تاسف بار اخیر کاهش یابد.
آقازاده خاطرنشان کرد: نظام پزشکی با تمام وجود و امکانات خویش با برخورداری از حمایت بی دریغ تمامی اعضای خدوم خود که بالغ بر 240 هزار نفر در کل کشور و سازمان های موجود در حدود 200 شهرستان کشور، آماده است با اهداف فوق، همکاری لازم را ضمن صیانت از حقوق مردم انجام داده و از فداکاری ها و ایثارگری های جامعه خدوم پزشکی نیز دفاع لازم را به عمل آورد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: