کد خبر: ۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفا آنلاین>سلامت>محققان آمریکایی از دانشگاه Northwester- در دو مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت به نتایج مشابهی رسیده و دریافتند که بیماری آتوپی خطر آنمی را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین، این محققان داده‌های 207 هزار کودک و نوجوان را از مطالعه NHIS و یافته‌های به دست آمده را از 30 هزار و 600 کودک و نوجوان شرکت کننده در مطالعه NHANES، ارزیابی و آنالیز کردند.
در مطالعه NHIS، سابقه اگزما، آسم، تب یونجه، و آلرژی غذایی با افزایش احتمال آنمی همراه بود که از نظر آماری قابل‌توجه و معنی‌دار گزارش شد. نتایج این قسمت از مطالعه در JAMA Pediatrics منتشر شده است.

       محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که شانس آنمی با تعداد اختلالات آتوپی افزایش پیدا می‌کند. داشتن یک اختلال تکی آتوپی، به‌طور متوسط خطر آنمی را بیشتر می‌کند (OR=1.84)، در حالی که اگر همه 4 مورد اختلال را که در بالا به آنها اشاره شد، در فردی یافت شوند، این احتمال بروز آنمی بیشتر خواهد شد (OR=7.87).

       در مطالعه دوم، آسم کودکان (OR=1.33) و اگزما (OR=1.93) با احتمال بیشتر وجود آنمی در کودکان همراه بود، خصوصا نوع آنمی میکروسیتیک. در حالی که تب یونجه با این ارتباط همراه نبود. محققان معتقدند ارتباط میان بیماری آتوپی و آنمی میکروسیتیک ممکن است با آنمی بیماری‌های مزمن مرتبط باشد. این احتمال ممکن است توضیح دهد که چرا هرچه تعداد اختلال‌های آتوپی در فردی بیشتر باشد، احتمال بروز آنمی هم بیشتر می‌شود. مکانیسم دقیق در این ارتباط ناشناخته مانده، اما شاید چندعاملی باشد. Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: