کد خبر: ۹۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفاآنلاین:جامعه> ميل به زيبايي و زيباتر شدن به طور ذاتي در سرشت همه انسان‌ها نهفته است، اما امروزه به واسطه پيشرفت علوم و توسعه در بخش پزشكي نه تنها ميزان تمايلات به انجام اين نوع عمل‌ها افزايش يافته است، بلكه تبليغات و نحوه انجام اين امور نيز در افزايش هر چه بهتر اين عمل‌ها تاثيرگذار است. اما غافل از اينكه همين ميل به زيبايي در برخي مواقع متقاضيان را با مشكلات گوناگوني مواجه كرده است.
به گزارش شفاآنلاین : اگر پاي صحبت‌هاي اشخاصي كه مبادرت به عمل جراحي كرده‌اند بنشينيد خواهيد ديد كم نيستند افرادي كه به اميد زيبايي دوچندان يا متقارن‌سازي صورت اقدام به عمل‌هاي جراحي گوناگون كرده‌اند، اما همين عمل‌ها نه تنها مشكلي از آنها رفع نكرده، بلكه زمينه‌ساز بروز ديگر مشكلات نيز شده است.
 

با افزايش گرايش به جراحي‌هاي زيبايي، ميزان شكايت‌ها نيز در اين حوزه افزايش يافته و به نظر نمي‌رسد در سال‌هاي آينده هم اين شكايت‌ها فروكش كند. هم‌اكنون چيزي حدود 55 درصد از كل شكايت‌هاي پزشكي به صدور حكم تبرئه و 45 درصد نيز به صدور احكام ديگر منجر مي‌شود. در عين حال، همين كه حدودا در نيمي از شكايت‌ها حق با بيمار است، جاي تامل دارد كه نشان مي‌دهد افزايش شكايت از پزشكان، چندان هم بي‌دليل و بي‌ر‌اه نيست. اين در حالي است كه در كشور قوانين نظارت بر اعمال جراحي زيبايي وجود دارد، اما اين قوانين به درستي اجرا نمي‌شود. اگر سطح نظارت‌ها ارتقا يابد و به هر كسي اجازه ندهند عمل زيبايي انجام دهد، اتفاقات ناگوار نمي‌افتد.

اعلام بيشترين قصور پزشكي در تهران

چندي پيش مديركل پزشكي قانوني استان تهران بيشترين شكايت ثبت شده از قصور پزشكي در اين استان را اعلام كرد. مسعود قادي پاشا درباره شكايات و آمارهاي مربوط به قصور پزشكي كه پرونده آنها در پزشكي قانوني تشكيل شده است، گفت: در حال حاضر نمي‌توان آمار دقيق شكايات ثبت‌شده در اين حوزه را اعلام كرد. اما شكايت از جراحي زيبايي در رتبه نخست شكايت‌هاي قصور پزشكي در استان تهران قرار دارد. او ادامه داد: اين در حالي است كه در كل كشور شكايت از قصور در حوزه زنان و زايمان، رتبه نخست را دارد. مديركل پزشكي قانوني استان تهران همچنين درباره روند تشكيل پرونده‌ها و كميسيون‌هاي پزشكي قانوني درباره قصور پزشكي، گفت: اگر كسي شكايتي از كادر درمان يا پزشك داشته باشد با ثبت شكايتش پرونده قصور پزشكي نيز تشكيل شده و اقدامات كارشناسي روي آن انجام مي‌شود، سپس در كميسيون پزشكي قانوني كه متشكل از كارشناسان متخصص همان رشته پزشكي و كارشناسان پزشكي قانوني است، موضوع تحت بررسي قرار گرفته و راي نهايي صادر مي‌شود. قادي‌پاشا افزود: در حال حاضر چيزي حدود 55درصد از اين شكايت‌aها منجر به صدور حكم تبرئه و 45درصد نيز منجر به صدور احكام ديگر مي‌شود.

افتادن از چاله به چاه

مريم 65 ساله صورتش را كشيده است، اين عمل براي او پنج ميليون تومان هزينه داشته است، اما هم‌اكنون به دليل نامتقارن شدن صورت و وجود گوشت اضافي به دور صورتش هر روز در رفت و آمد به مطب پزشك معالجش و جستن راه چاره‌ای براي درمان صورتش است. او درباره عملش  مي‌گويد: به دليل بالا رفتن سن چين و چروك‌هايي روي صورتم پديدار شده و نزديك 15 سال است كه با تزريق ژل و بوتاكس از افزايش چين و چروك‌ها جلوگيري كردم، اما چند سالي است كه ژل‌هاي تزريقي در صورتم متورم شده بود و بعد از رفت و آمدهاي فراوان بالاخره دكتر ژل را از صورتم تخليه كرد و پيشنهاد داد به جاي انجام اين اقدامات مقطعي طي عمل جراحي، پوست صورتم را بكشم و به اين ترتيب با انجام يك عمل، ديگر براي هميشه از شر اين چين و چروك‌ها خلاص شوم، اما غافل از اينكه اين عمل من را با مشكلات ديگري روبه‌رو كرد. مريم با اينكه براي رفع اين پوست‌هاي اضافه چندين بار دست به عمل‌هاي جراحي فراواني زده است، اما هيچ يك از اين عمل‌ها در رفع مشكل او موثر نبوده است. او مي‌افزايد: اغلب افراد با هدف متعادل‌سازي و جوان‌سازي چهره دست به اين عمل‌ها مي‌زنند، با وجود اينكه در كشور پزشك متخصص و حاذق كم نيست، اما پزشكان آن‌طور كه بايد و شايد نتوانسته‌اند رضايت بيماران را جلب كنند، آن هم به اين دليل كه هر يك از افراد به اميد افزايش و بازيابي زيبايي جواني‌شان دست به اين عمل‌ها مي‌زنند، اما وقتي نتيجه اين عمل‌ها با بروز ديگر مشكلات همراه باشد ديگر چه ضرورتي براي انجام آن وجود دارد؟ و به قول قديمي‌هاي چرا بايد آدم از چاله به چاه بيفتد.

چشمي كه بازيچه دكتر شد

مينو 40 ساله كارمند است. او كه از 20 سالگي عينك مي‌زند،  مي‌گويد: سه سال پيش به اميد خلاصي از گرفتاري‌هاي ناشي از عينك تصميم به عمل ليزيك گرفتم. بعد از رفت و آمدها و ارائه آزمايش‌هاي فراوان در مطب پزشك قرار داد عمل بسته شد و پزشك معالج هم نشاني يكي از كلنيك‌هاي تخصصي و روز و ساعت عمل جراحي را تعيين كرد، اما روز عمل بعد از ورود به اتاق عمل متوجه شدم كه به جاي عمل ليزيك پزشك مي‌خواهد يكي از چشم‌هايم را به بهانه آب مرواريد عمل كند. در اتاق عمل از اين تصميم پزشك متعجب و عصبي شدم، اما دكتر هيچ واكنشي نسبت به اعتراض هايم نشان نداد. به دليل تاثيرات داروي بيهوشي در هنگام عمل هم‌اكنون چند سالي است كه افسردگي گرفتم. مينو می‌گوید: درباره عمل آب مرواريد و اقدام پزشك معالج با ديگر پزشكان متخصص مشورت كردم و اكثر آنها بر اين باور هستند 40 سالگي براي عمل آب مرواريد زود است. او كه هم‌اكنون به دليل حركت لنز دائم در چشمش تمامي تصوير‌ها را كج و معوج مي‌بيند از هرگونه عمل جراحي هراس دارد و به گفته خودش چشمش از عمل ترسيده است. او با بيان اينكه اين پزشك حتي در تهيه لنز دائم و عمل جراحي نيز قصور كرده است، مي‌گويد: پزشك موقع عمل كارتي را نشان داد و معتقد بود اين شناسنامه يكي از بهترين و مرغوب‌ترین لنزهاست كه براي من به كار برده است، ‌اما بعد از عمل كارت ديگري را نشان داد و گفت اين شناسنامه لنزی است که موقع عمل از آن استفاده کرده است، هم‌اكنون بعد از مشورت با ديگر پزشكان متوجه به كار بردن لنز درجه دو و نامرغوب در چشمم شدم.

عمل‌هاي شانسي

در صفحه اينستاگرام تخفيف ويژه‌اي براي تزريق ژل و بوتاكس در يكي از كلینيك‌هاي شمال شهر منتشر شده است. با مطب تماس گرفته و وقتي معاينه تعيين می‌شود. فضاي مطب از دو ميز و چند صندلي تشكيل شده است و بعد از پذيرش و معاينه فرد به گوشه‌اي از مطب براي خريد آمپول بوتاكس هدايت مي‌شود. هر يك از افراد با تشكيل گروه‌هاي سه تا چهار نفره به مطب آمده‌اند و معتقدند كه يك واحد از اين آمپول براي مصرف يك نفر زياد است و با تقسيم آن در بين ديگران هزينه‌ها كاهش مي‌يابد. الهه به همراه همسر و دو خواهرش سه ماه قبل در اين كلینيك بوتاكس كرده‌اند. او از بوتاكس خود و همسرش راضي است، اما يكي از خواهرانش به دليل تزريق بيش از حد اين محلول به ناحيه اطراف چشم، چشم‌هايش متورم شده و به زحمت مي‌تواند پلك بزند. او كه از وضعيت خواهرش نگران است، درباره انجام عمل‌هاي زيبايي  مي‌گويد: تضمیني براي مناسب بودن یا نبودن یک عمل جراحی وجود ندارد و هر فردي بايد با تكيه به شانس و اقبال دست به اين اقدامات بزند. متاسفانه برخي پزشكان فقط يك سرنگ به دست گرفته و بدون گذراندن دوره تكميلي و تخصص مربوطه مبادرت به اين نوع عمل‌ها مي‌كنند. اين در حالي است كه هم‌اكنون پزشكان عمومي، آرايشگاه‌ها و حتي برخي مراكز تزريقاتي هم از انجام خدمات زيبايي همچون بوتاكس و ژل و... ابايي ندارند و بدون نظارتي از سوي وزارت بهداشت و سازمان علوم پزشكي پا در كفش متخصصان كرده و همچنان امورات مي‌گذرانند.

آب ريزش و تنفس سخت، نتيجه عمل عروسكي

در كنارم نشسته است، صداي نفس‌هاي سنگينش شنيده مي‌شود. دو سال از عمل جراحي بيني‌اش مي‌گذرد. نرگس مي‌گويد: تاكنون دو بار عمل جراحي بيني و چهار بار عمل ترميمي انجام داده است. اين جوان 22 ساله عكس قبل از عملش را نشان مي‌دهد، صورتي جذاب با بيني كاملا استخواني. او مي‌گويد: در ابتدا قول و قرارهاي عمل جراحي گذاشته شد و از پزشك خواستم كه بيني‌ام را مدل عروسكي عمل كند، اما در عمل اول بيني‌ام كج عمل شده بود. هر كسي كه مرا مي‌ديد از انجام اين عمل شماتتم مي‌كرد. اما بعد از رفت و آمدهاي فراوان پزشك معالج فقط توانست كجي و انحراف ناشي از عمل را برطرف كند، هم‌اكنون هر لحظه آبريزش بيني دارم و در فصل سرما نيز به سختي تنفس مي‌كنم و از ديگر مشكلات بعد از عمل صداي گرفته و تودماغي بود.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: