کد خبر: ۹۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> رنگ‌ها روی دیواره نم‌کشیده طبله کرده‌اند و سقف‌های بیمارستان کوچک دهکده استایکی در اوکراین و اغلب تجهیزات آن عمری بیش از 30 سال دارند. آب جاری داغ همیشه وجود ندارد و بیمارستان که به حدود 2800 نفر از ساکنان استایکی و سایر دهکده‌ها خدمات می‌رساند، از زمان اتحاد شوروی بازسازی نشده است.
به گزارش شفا آنلاین، همچنین امید چندانی به بهبود وضعیت کارکنان پزشکی این بیمارستان وجود ندارد که حتی برای خرید داروهای اساسی و سوخت برای ویزیت بیماران در مناطق دورافتاده به کمک‌های خیریه، اغلب از طرف تجار محلی، وابسته است. روند اصلاحاتی که به‌وسیله دولت متمایل به غرب اوکراین پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار مسکو این کشور آغاز شده بود، در بی‌تحرکی اداری، مشاجرات و اتهامات فساد گیر کرده است.

       نادیا مارتیننکو، پزشک خانواده در استایکی، مجموعه‌ای از خانه‌های یک طبقه مخروبه در ساحل رودخانه دنیپر در فاصله یک ساعت رانندگی از پایتخت اوکراین کیف، می‌گوید: «من نمی‌دانم در راس دولت چه کسی اصلاحات را تدوین و اجرا می‌کند یا آیا هرگز پایش به این دهکده رسیده و دیده است که مردم در اینجا چگونه زندگی می‌کنند و چه خدمات پزشکی در اختیار دارند.»

       او می‌گوید بودجه‌های دولتی فقط هزینه برق و حقوق ناکافی کارکنان را پوشش می‌دهد و در طول دهه گذشته، «آنها تا جایی که توانسته‌اند و حتی در مواردی که نباید، بودجه‌ها را قطع کرده‌اند... وضعیت بسیار متزلزل است.»

فروپاشی نظام بهداشتی قدیمی
       وضعیت استایکی منحصربه‌فرد نیست. بیمارستان‌های دوران شوروی در سراسر این کشور 42 میلیون نفری در حال فروپاشی هستند، وضعیت مداوم پرداخت نکردن حقوق کافی به کارکنان پزشکی باعث شده نظامی از رشوه‌گیری ایجاد شود و میزان پایین واکسیناسیون اوکراین این کشور را همراه با برخی از فقیرترین کشورهای جهان ازجمله سودان جنوبی در فهرست سیاه قرار داده است.

        فساد از زمانی که این کشور در سال 1991 از اتحاد شوروی مستقل شد، این کشور را فرا گرفته بود؛ اما در هنگام حکومت یانوکوویچ وضعیت بسیار بدتر شد.

        آلکساندر کویتاشویلی، وزیر بهداشت یکی از چند فرد خارجی است که با این امید به مقام وزارت منصوب شدند تا با عدم وابستگی و تجربه بین‌المللی‌شان به اوکراین کمک کند که وعده‌های اصلاحات را عملی کند. امید بر این بود که کویتاشویلی اصلاحات موفقیت‌آمیزی را که زادگاهش گرجستان انجام داده بود، در اوکراین تکرار کند. یک سال پس از انتصاب او، لایحه بهداشتی که حدود اصلاحات را مشخص می‌کند، همچنان در پارلمان گیر کرده است.

کویتاشویلی می‌گوید: «وضعیت نومیدکننده‌ای است. در همه جا علائق شخصی حاکم است. ما در کار با پارلمان بر سر درک اساسی از اصلاحات با یکدیگر اختلاف داریم.»

       گیر کردن لایحه نظام بهداشتی در پارلمان یکی از نمونه‌های بسیار پیشرفت کند اوکراین در ایجاد اصلاحات در اقتصادش است و این وضعیت باعث شده است که حامیان غربی دولت اوکراین تعهد کیف را به پایان بخشیدن رویه‌های اشتباهی که کشور را به آستانه ورشکستگی رسانده است، زیر سوال ببرند. بخشی از این طرح اصلاحات بر جدا کردن دو جنبه تهیه و تحویل خدمات بهداشتی از یکدیگر متمرکز است، یعنی کنار گذاشتن نظامی که تابه‌حال رایج بوده و امکان می‌داده است که اغلب قراردادها در معاملات پنهانی بدون نظارت بیرونی منعقد شوند. فقط شش شرکت از 6500 شرکت مجاز داروسازی در تهیه داروهای ضدویروس ایدز در اوکراین در سال 2013 شرکت کردند و بازاری به ارزش 30.9 میلیون دلار را میان خودشان تقسیم کردند.

       حقوق پزشکان بیش‌ازاندازه پایین است تا بتوان رشوه‌دهی و رشوه‌گیری میان بیمار و پزشک را ریشه‌کن کرد و درنتیجه بسیاری از معاملات مالی صنعت بهداشت به‌طور زیرزمینی انجام می‌شود. کویتا شویلی دراین‌باره گفت: «شما می‌توانید ببینید که پزشکان ارشد سوار پورشه می‌شوند و تلفن‌های ورتو در دست دارند، اما بیمارستان‌ها در وضعیت وحشتناکی هستند.» او تخمین می‌زند که این بخش «غیررسمی» اقتصاد بهداشت اوکراین به حدود 7 میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود- یعنی بیش از سه برابر اندازه بودجه سالانه دولت برای بخش بهداشت.

مصیبت کودکان
       شروع یک کارزار ایمن‌سازی فلج اطفال در اول سپتامبر به دنبال شیوع فلج اطفال در این کشور چندین هفته به تاخیر افتاد و این وضعیت اولین اوگدن، هماهنگ‌کننده سازمان توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده (USAIDS) را برانگیخت تا از «بالاترین سطوح دولت اوکراین» برای پاسخ ناکافی در این مورد انتقاد کند. او گفت: «هیچ کشور دیگری در جهان در چنین وضعیت هولناکی این قدر بی‌توجهی به محافظت کودکان در برابر بیماری‌ها نشان نمی‌دهد. ابتکار عمل جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال» که سازمان جهانی بهداشت جلودار آن است، اعلام کرد:‌«مدت‌ها است که اوکراین در انتظار رخ دادن فاجعه است.»

       اوکراین در اغلب مدت امسال دارو یا واکسن نخریده است، چراکه وزارت بهداشت در انتظار تایید نظام موقت تخصیص‌دهی بودجه از طریق سازمان‌های بین‌المللی بوده است تا نظام مختل‌ بهداشتی را دور بزند. این سیستم موقت در اواخر اکتبر نهایی شد و اوکراین قصد دارد حدود 100 میلیون دلار دارو و واکسن بخرد، اما کمبود شدید ملزومات همچنان به‌جای می‌ماند. کارشناسان می‌گویند دیگر واکسن ضد دیفتری در کشور باقی نمانده است و لایحه اصلاحات فراگیرتر نظام بهداشتی هنوز در پارلمان خاک می‌خورد. Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: