کد خبر: ۹۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> ماجرای تقابل انجمن داروسازان ایران با داروخانه‌های هلال‌احمر، از صبح چهارشنبه و نشست خبری انجمن داروسازان ایران و البته اظهار نظر حفیظ‌اله پورحیدر بروجنی، بازرس این انجمن شروع شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید جایی که پورحیدر به وضعیت معیشتی داروسازان و فشار مالی زیادی که بر داروخانه‌ها وارد می‌شود صحبت کرد و در ادامه به فروش دارو در داروخانه‌های هلال‌احمر اعتراض کرد.

       دبیر انجمن داروسازان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به این نکته که قبلا هلال‌احمر فقط مسئول توزیع یک سری داروهای خارجی بود، گفت: «فریاد ما این بود که این موضوع وظیفه هلال‌احمر نیست.» پورحیدر افزود: «این تجارت دارو اصلا در اساس‌نامه هلال‌احمر وجود ندارد.»

       موضوعی که همان شب به گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما هم کشیده شد و در کنار بحث افزایش قیمت دارو، به چالش اصلی برنامه تبدیل شد. جایی که مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان و رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در یک طرف و رضا رئیس کرمی، معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر در طرف دیگر قرار داشتند.

       مژدهی آذر به صحبت‌های نشست خبری اشاره کرد و اعتراض همکاران داروسازش به وجود داروخانه‌های دولتی از قبیل داروخانه‌های هلال‌احمر را این‌طور بیان کرد: «وقتی در دستور کار ما هست که بخش خصوصی را فعال کنیم، از طرف دیگر غول‌هایی مثل داروخانه‌های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی را دچار مشکل می‌کنند.» رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: «حدود 50 درصد دارو بین 300 داروخانه دولتی و بقیه بین 12/000 داروخانه خصوصی تقسیم می‌شود. در سال‌های قبل، داروخانه‌های دولتی فقط مرجعی برای آموزش بودند.

 قبل از آن داروخانه‌های بخش خصوصی مسئله آموزش را حل کرده بودند و موجودیت داروخانه‌های دولتی از قبیل هلال‌احمر اصلا برای فروش دارو نبود.» مژدهی آذر با ذکر این موضوع که فروش دارو اصلا در اساس‌نامه هلال‌احمر وجود ندارد، اظهار کرد: «دایره حقوقی وزارت بهداشت گفته است که هلال‌احمر حق داشتن داروخانه را ندارد.»


این موضوع اظهار نظر مشابه رئیس سازمان غذا و دارو را هم در پی داشت. رسول دیناروند با اشاره به اینکه در جاهایی که بخش خصوصی توان ارائه خدمات دارد، نیازی به ورود بخش دولتی نیست، گفت: «در دولت جدید هیچ مجوزی به داروخانه‌های دولتی داده نشده است.» دیناروند افزود: «واقعیت این است که هلال‌احمر در حال حاضر 30 داروخانه در سطح کشور دارد که به تدریج تاسیس شده و معمولا این داروخانه‌ها سابقه‌ای دارند که به زمان جنگ باز می‌گردد.»

       رضا رئیس کرمی، معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر نیز در پاسخ به اینکه آیا قصد انجام شکایت در رابطه با ادعای انجمن داروسازان ایران دارند، گفت: «سعی ما این است که تعامل کنیم. لحنی که آقای پورحیدر در نشست خبری به کار بردند، ‌لحن مناسبی نبود.

تعداد داروخانه‌های هلال‌احمر چه تاثیری بر روند اقتصادی داروخانه‌های دیگر می‌تواند داشته باشد. به نظر ما اعداد و ارقام نشان می‌دهد که نمی‌تواند تاثیر زیادی روی اقتصاد داروخانه‌های خصوصی داشته باشد.» وی در خصوص اساس‌نامه هلال‌احمر نیز اظهار کرد: « طبق بند ۸ ماده ۳ اساسنامه می‌توانیم نسبت به تامین و توزیع دارو اقدام کنیم. داروخانه‌های سراسر کشور دارای مجوز هستند و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد.»

       حالا بعد از سال‌ها که داروخانه‌های هلال‌احمر به فروش دارو می‌پردازند، فریاد اعتراض انجمن داروسازان به این موضوع و به واسطه تحت فشار بودن داروخانه‌های خصوصی بلند شده است. موضوعی که به نظر رئیس سازمان غذا و دارو، در شرایط کنونی نیازی به آن احساس نمی‌شود. رسول دیناروند، فروش دارو توسط داروخانه‌های هلال‌احمر را یک فعالیت اقتصادی دانست و گفت: «وجود بخش دولتی در عرصه‌هایی که ضرورت ندارد، نیاز نیست. چون در حال حاضر، بحرانی وجود ندارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: