کد خبر: ۹۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۴ - 2015December 26
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع گفت: حدود 70 تا 80 درصد بیماری صرع پس از دو سال معالجه، به طور کامل درمان می شود و پزشک معالج می تواند داروی بیمار را قطع کند.

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر 'احمد نگهی' امروز - شنبه - در نشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی صرع در جمع خبرنگاران افزود: صرع یکی از شایع ترین اختلال های سیستم عصبی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت سلول های عصبی در مغز مختل و به تشنج منجر می شود که طی آن رفتار، علائم و احساسات غیرطبیعی از جمله از دست رفتن هوشیاری رخ می دهد.
وی با بیان اینکه ژنتیک دخالت مستقیمی در ابتلا به بیماری صرع ندارد، اضافه کرد: بعضی از انواع صرع خفیف ژنتیک تا حدی می تواند تاثیر بگذارد اما در واقع ژنتیک به میزان 5 درصد در ابتلا به بیماری صرع نقش دارد.
نگهی ادامه داد: حدود 70 تا 80 درصد بیماری صرع پس از دو سال درمان به طور کامل برطرف می شود و پزشک معالج می تواند داروی بیمار را قطع کند، هر چند اختلالات ساختمانی مغز و بیماری های زمینه ای این زمان را طولانی تر خواهد کرد.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیماری صرع در مردان شایع تر از زنان است، اظهار کرد: صرع از بیماری هایی است که شیوع جغرافیایی در هیچ جای دنیا ندارد و با توجه به آمارهای موجود یک درصد جمعیت جهان (65 میلیون نفر) از این بیماری رنج می برند.
به گفته وی، در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: شیوع بیماری صرع 4 تا 6 نفر در هر هزار نفر و در کودکان شایع تر است، البته این بیماری در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد.
نگهی با بیان این که در بسیاری از بیماران عامل تحریک کننده مشخصی برای ایجاد تشنج وجود ندارد، گفت: عواملی از جمله بی خوابی، استرس، اضطراب، خستگی، گرسنگی طولانی و هیجانات باعث کاهش مقاومت بدن شده و احتمال بروز تشنج را افزایش می دهد.
دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع افزود: عوامل ایجاد کننده صرع بین افراد متفاوت است اما در میان کودکان در سال های اول زندگی، حملات تشنج به احتلالات ساختمانی مغز و متابولیک بستگی دارد و در افراد در سنین 60 و بالاتر، بیماری الزایمر و سکته مغزی نیز می تواند از عوامل ایجاد کننده این بیماری محسوب شود.
نگهی در پاسخ به این سوال که تغذیه چه نقشی در ابتلا به بیماری دارد، ادامه داد: تاکنون تحقیقات علمی نشان نداده است که تشنج به دلیل مصرف غذاهای خاصی مانند ماست و پنیر به وجود می آید و باورهای غلط نباید باعث محرومیت بیمار از مصرف برخی از غذاها شد.
وی در باره آلودگی هوا در تشدید حملات صرع گفت: در مجموع آلودگی هوا طولانی مدت ممکن است در تشدید حملات صرع موثر باشد اما تاکنون هیچ تحقیق علمی در این زمینه در جهان و ایران صورت نگرفته است.
دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع جراحی را آخرین خط درمان بیماران صرعی دانست و افزود: بیمارانی جراحی می شوند که صرع غیر قابل کنترل دارند و به درمان دارویی به خوبی جواب نمی دهند، در این صورت پزشک معالج مجبور به جراحی می شود .
به گفته نگهی، حدود 20 تا 30 درصد از بیماران صرعی به دارو جواب نمی دهند.
این متخصص مغز و اعصاب در باره داروی این بیماران توضیح داد: حدود 95 درصد از داروهای صرع در کشور تولید می شود و در این زمینه کمبودی وجود ندارد، داروهای تولید داخل تحت حمایت پوشش بیمه ای است اما داروهای وارداتی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.
وی اضافه کرد: تمامی روش های درمانی صرع در کشور به خوبی قابل انجام است و ما همگام با سایر کشورهای پیشرفته از تمامی روش های درمانی بهره مند می شویم.
نگهی گفت: روش درمانی با دستگاه VNS باعث کاهش آستانه تحریک سلول مغزی بیمار است و کمک می کند که تحریک پذیری مغزی کمتری در بیماران صورت گیرد.
به گفته این متخصصی مغز و اعصاب، با پیشرفت های علمی و پزشکی و امکانات تشخیصی این بیماری قابل تشخیص و درمان است.
نگهی یادآور شد: اغلب افراد مبتلا به صرع می توانند ازدواج کنند، فرزندان سالم به دنیا بیاورند، زندگی عادی داشته باشند و مشاوره قبل از ازدواج و بارداری در این افراد ضروری است .
وی ادامه داد: در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع، تاره های درمان بیماران شبه صرعی و آخرین روش های درمانی به مخاطبان ارائه خواهد شد و در موضوعاتی چون توانبخشی در صرع، درمان دارویی، صرع اطفال، سایکولوژی درمان جراحی و صرع، داروهای ضد تشنج، روش های پیشگیری از صرع، راهکارهای بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به صرع و فارماکولوژی بالینی در صرع بحث و بررسی می شود.
این متخصص مغز و اعصاب گفت: در این کنگره درباره بیمار تشنجی در فاز حاد و داروهای تزریقی و سرعت فرم تزریقی داروها در این بیماران بررسی می شود.
نگهی اظهار کرد: حدود 140 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که 40 مقاله به صورت سخنرانی و سایر مقالات به صورت پوستر ارائه می شود.
دوازدهمین کنگره بین المللی صرع با حضور محققان ایرانی و خارجی در روزهای 30 دی ماه تا دوم بهمن در سالن همایش رازی برگزار می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: