کد خبر: ۹۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی> ستاد انتخابات وزارت کشور دیروز میزبان دولتمردان و چهره‌های شاخص دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد بود که خود را نامزد انتخابات مجلس دهم کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل ازسپید در میان چهره‌هایی که دیروز ثبت‌نام کردند، محمدرضا عارف (معاون اول دولت اصلاحات) شاخص‌ترین چهره بود. عارف که در ماه‌های اخیر ریاست شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را هم برعهده گرفته؛ به همراه علی صوفی (وزیر تعاون دولت خاتمی) به وزارت کشور رفت تا هر دو نامزد انتخابات مجلس شوند. محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات، دیگر دولتمرد خاتمی بود که دیروز نامزد مجلس شد.

غلامرضا انصاری (عضو شورای شهر تهران و قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران) که در دولت خاتمی ریاست سازمان بهزیستی را برعهده داشت، از حوزه انتخابیه مشهد نامزد دهمین دوره مجلس شد. محمود میرلوحی (معاون وزیر کشور دولت اصلاحات) هم دیگر چهره اصلاح‌طلبی بود که نامزد انتخابات شد.

صادق خرازی (مشاور خاتمی در امور سیاست خارجی و سفیر ایران در فرانسه در دولت اصلاحات) که ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان را برعهده دارد و از وی به‌عنوان نامزد نمایندگی مجلس در قم نام برده می‌شود، هم دیروز به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت؛ اما نام‌نویسی نکرد.

در عوض، مجید فراهانی (دبیرکل حزب ندای ایرانیان) و چند چهره جوان این حزب که خرازی آنها را همراهی می‌کرد، نامزد مجلس دهم شدند. این درحالی است که مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری و مدیرمسئول روزنامه این حزب، هم دیروز برای نامزدی مجلس ثبت‌نام کرد تا به همراه الیاس حضرتی و محمدعلی وکیلی (مدیران مسئول روزنامه‌های اعتماد و ابتکار) جمع چهره‌های مطبوعاتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را به سه تن برسانند.

عارف: غایبان انتخابات 92 هم به صحنه بیایند
       رئیس شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان دیروز پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس تاکید کرد: «خلق حماسه‌ای پرشکوه‌تر از انتخابات ۹۲ را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.» محمدرضا عارف با بیان اینکه «برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری مردم ممکن است»، افزود: «دستاوردهای این دولت و نقش ما در منطقه ایجاب می‌کند یک انتخابات پرشور داشته باشیم و اجازه بدهیم حرف آخر را مردم بزنند، نه تریبون‌ها. ما می‌خواهیم با جدیت کار را دنبال کنیم مهم‌ترین کار رسانه‌ها تشویق مردم برای مشارکت است که باید جدی‌تر از گذشته با هدف مشارکت حداکثری مردم وارد شوند و اجازه دهیم همه سلیقه‌های نظام فرصت ارائه نظرات خود را داشته باشند.

ما نیاز به مشارکت مردم داریم.» وی افزود: «اصرار داریم آن ۲۷ درصدی که به هر دلیلی در انتخابات سال ۹۲ حضور پیدا نکرده‌اند، برای انتخابات سال جاری تشویق شوند و به صحنه بیایند که این هدف قطعا مهم‌تر از این است که یک فردی از جریانی پیروز شود یا نشود که اگر این اتفاق رخ دهد همه جریان‌های سیاسی پیروزند.»

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره نقش صداوسیما برای دعوت از چهره‌های مختلف سیاسی در برنامه‌های تلویزیونی گفت: «رسانه ملی باید کاری کند که دیدگاه‌های مختلف حضور داشته باشند چراکه برنامه‌های یک‌سویه باتجربه‌ای که از قبل وجود دارد نه تنها جوابگو نیست، بلکه به نفع آن جریان هم نخواهد بود، پس بهتر است رسانه ملی دادن تریبون به جریان‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.» وی در خصوص حملاتی که به نشست‌های اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد، گفت: «تجربه گذشته نشان می‌دهد جریان‌های تندرو نمی‌توانند با این اقدامات به نتایج مدنظر خود برسند و اگر نظرسنجی صورت بگیرد، خواهیم دید که همین اتفاقات جزئی نیز برای آنها نتیجه معکوس داشته است.»

وزرای احمدی‌نژاد از او تبری جستند
       اما دیروز، روز ثبت‌نام دولتمردان کابینه‌های محمود احمدی‌نژاد هم بود. با این تفاوت که اگر دولتمردان و یاران خاتمی بر انتساب و همراهی با شعارها و برنامه‌های اصلاحی مورد حمایت رییس دولت اصلاحات تاکید دارند؛ مردان احمدی‌نژاد هر نوع رابطه با او را تکذیب می‌کنند. سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، از جمله نامزدهای مجلس دهم است که پس از ثبت‌نام گفت: «بنده به‌عنوان هیات موسس جبهه گفتمانی یکتا هستم که هیچ رابطه تشکیلاتی با احمدی‌نژاد نداریم. آقای احمدی‌نژاد اصلاً به انتخابات مجلس دهم ورود پیدا نمی‌کند و اکنون علاوه بر من، تعداد دیگری از وزرای دولت‌های نهم و دهم جدای از او به انتخابات می‌آیند.»

       محمد حسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد، هم در پاسخ به این سوال که «آیا با احمدی‌نژاد مشورت کرده‌اید»، گفت: «نیاز به مشورت نیست و خودم آدم بزرگی هستم.»

       محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد، هم که نامزد انتخابات مجلس شده است، گفت: «از طرف جریان احمدی‌نژاد برای مجلس ورود پیدا نکردم و نمی‌کنم. خواهان به وحدت رسیدن تمامی اصولگرایان در عرصه انتخابات هستم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا زمینه‌ساز وحدت‌آفرینی میان این طیف سیاسی باشم. با این جریان همیشه ارتباط دارم و به تفکر اصولگرایی خود هم پایبندم.»

       پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد هم که البته بعدها به جمع منتقدان او پیوست، دیروز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور هم کاندیدای مجلس دهم شد. پیش از این، فاطمه واعظ جوادی (رییس سازمان محیط زیست در دولت نهم)، علی نیکزاد (وزیر راه و شهرسازی دولت دهم) و فریدون عباسی (رییس سابق سازمان انرژی اتمی) از تهران و شهرستان‌ها برای مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌ بودند که آنها هم ارتباط تشکیلاتی و سیاسی خود را با رییس دولت قبل رد کردند.

زنان اصلاح‌طلب کاندیدا شدند
       از سوی دیگر، یک روز پس از آنکه حسن روحانی هنگام ثبت‌نام برای انتخابات خبرگان بر ضرورت حضور پررنگ زنان در انتخابات تاکید کرد؛ دیروز چهره‌های مشهور زنان در انتخابات مجلس نامزد شدند. زهرا شجاعی (رییس مرکز مشارکت زنان در دولت اصلاحات)، فاطمه راکعی (دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش)، اشرف بروجردی (معاون سیاسی حزب اتحاد ملت)، فاطمه مقیمی (عضو شورای مرکزی کارگزاران)، فاطمه داداشیان (عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان)، زهرا نژادبهرام (استاد دانشگاه) و پروانه مافی از جمله چهره‌های اصلاح‌طلبی بودند که اعلام کاندیداتوری کردند.

نوه امام نامزد مجلس شد
       اما خاندان امام هم که در انتخابات خبرگان با حضور سیدحسن خمینی فعالانه به میدان آمده، در انتخابات مجلس هم فاقد نامزد نیست. مرتضی اشراقی، نوه امام‌خمینی (ره) دیروز پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس دهم در خصوص دلیل کاندیداتوری در این انتخابات، عنوان کرد: «امروز در مرحله‌ای از دوران حیات نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم که حضور همه علاقه مندان، دلسوزان و منتسبان به انقلاب در جهت خدمت، امری ضروری و وظیفه‌ای اخلاقی است. ازهمین‌رو، بنده که با لطف و دعوت بزرگان و دوستان مواجه بودم، تصمیم گرفتم تا در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران حضور یابم و در صورت تشخیص مردم عزیزمان در سنگر مهم تقنینی کشور به ایفای نقش بپردازم.»

معین نیامد، وزیر بهداشت احمدی‌نژاد آمد
       وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد دیروز با حضور در وزارت کشور، نامزد مجلس دهم شد. محمد حسن طریقت‌منفرد که چشم‌پزشک است، در دولت دوم احمدی‌نژاد در پی عزل مرضیه وحید دستجردی، حدود شش ماه سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. این وزیر دولت قبل در سال‌های گذشته عضو هیات مدیره و معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تامین اجتماعی بوده است.

وی از اولین وزرای دولت قبل بود که برای ارائه برنامه‌هایش پیش از شروع به‌کار رسمی روحانی به دیدار وی رفت. طریقت‌منفرد دیروز پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس گفت: «برای انتخابات با هیچ‌کسی صحبت نکردم.» وی در پاسخ به این سوال که «آیا با احمدی نژاد مشورت کرده‌اید؟» گفت: «نیاز به مشورت نیست و خودم آدم بزرگی هستم.» اما در میان پزشکان اصلاح‌طلب از مصطفی معین به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌هایی نام برده می‌شد که نامزد انتخابات مجلس دهم خواهد شد.

 با این‌حال، وی که سابقه نمایندگی مجلس از شهرهای شیراز، اصفهان و تهران را در کارنامه سیاسی خود دارد؛ احتمال نامزدی خود را رد کرد. وزیر اسبق علوم عصر دوشنبه در همایشی با عنوان «احیای هویت دانشجویی، چالش‌ها و راهکارها» در دانشگاه تبریز در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامه 144 نفر از اساتید و نخبگان شیراز برای نامزدی وی در انتخابات مجلس دهم، حضور خود به‌عنوان نامزد را رد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: