کد خبر: ۹۰۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>اجتماعی>کارشناسان معتقدند مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد

به گزارش شفا آنلاین،وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات برخی از نمایندگان منتقد گفت: برای دوره ابتدایی در تمام روستاها کلاس دایر شده و در سال‌جاری براساس آمارها 110 مدرسه تک دانش‌آموزه و 5 هزار مدرسه با 5 دانش‌آموز دایر شده است، همچنین در سال گذشته حدود 406 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کرده اند.

در بحث به‌کارگیری نیروهای بازنشسته باید بگویم که تعداد آنها کمتر از انگشتان یک دست است، از طرفی دیگر در دو سال اخیر فوق‌العاده فرهنگیان به صورت مطلوبی پرداخت شده است، به طوری که درباره معلمان ابتدایی در سال 91 و از ابتدای سال 94 برای همه فرهنگیان به جای 700 امتیاز، 1300 تا 1500 امتیاز در نظر گرفته شده است.

در دوره ابتدایی یک معلم تمام دروس را به دانش‌آموزان درس می‌دهد اما در دوره راهنمایی حداقل 6 معلم برای ارائه دروس نیاز است و برخی شهرستان‌ها قادر به بازگشایی این مدارس نیستند، از طرفی دیگر براساس آمارها در سال 92 و 93، 22 هزار و 765 مدرسه راهنمایی، در سال 93 و 94، 22 هزار و 877 مدرسه و در سال‌جاری 23 هزار و 923 مدرسه راهنمایی دایر شده است.

این روزها باز هم تب استیضاح وزیر آموزش و پرورش بالا گرفته است. او حالا برای سومین بار از بهارستان‌نشین‌ها کارت زرد دریافت کرده است. طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در طول دو سال و نیم گذشته چند بار از سوی مجلسی‌ها مطرح شده و علی اصغر فانی را دوبار راهی مجلس کرده است تا او از عملکرد خود در وزارت آموزش و پرورش دفاع کند.


حالا دوباره از مجلس خبر می‌رسد که قصه استیضاح وزیر پر تجربه کابینه یازدهم همان موضوعات قبلی است. او دیروز به سه سؤال برخی نمایندگان درباره «استفاده از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش» و «عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا» و «تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی شهرها» پاسخ داد. نمایندگان منتقد عملکرد وزیر آموزش و پرورش درباره علت استیضاح اظهار کردند: «‌پیش از استیضاح قبلی، وزیر آموزش و پرورش تعهداتی به نمایندگان داد تا به خواسته‌های آنها توجه کند.


از جمله این تعهدات، حل مشکلات فرهنگیان، وضعیت حقوقی و معیشت آنها، رسیدگی به امور آموزش و تحصیلاتی دانش‌آموزان، وضعیت مدارس روستایی، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته، سامان دادن به وضعیت رفاهی معلمان و نیازمندی‌های مدارس بوده است. پرداخت سرانه و اجرای رتبه‌بندی معلمان نیز از جمله تعهداتی بود که وزیر آموزش و پرورش متعهد شد که آنها را انجام دهد، اما به برخی از این تعهدات عمل نشده است.»

حجت‌الاسلام «سید مهدی موسوی‌نژاد» نماینده مردم دشتستان علاوه بر مطلب ذکر شده، گفت: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که باید از نظر مالی و شغلی و اجتماعی موجب تحول چشمگیر درآموزش و پرورش می‌شد، اجرا نشده و همین عامل موجب فوران بی‌انگیزگی در فرهنگیان و تشدید نارضایتی‌های حقوقی و شغلی شد.» وی خاطرنشان کرد: «در روستاها خانواده‌های بی‌سرپرستی وجود دارند که به دلیل ضعف مالی هزینه ایاب و ذهاب برای رفتن فرزندانشان به نزدیک‌ترین شهر یا روستا برای ادامه تحصیل را ندارند و به دلیل تعطیلی مدارس روستا از تحصیل بازمانده‌اند.»

موافقان وزیر چه می گویند؟
البته برخی نمایندگان مجلس هم بر این باورند که مشکلات آموزش و پرورش یک شبه یا در این دولت به وجود نیامده که بزودی حل شود. موضوعی که «جواد هروی» عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید کرد و گفت: «امروز برخی نمایندگان مجلس نسبت به تعطیلی مدارس در روستاها و شهرها گله‌مند بودند، آنها همچنین اعلام کردند که مدیران آموزش و پرورش در برخی مناطق عملکرد مناسبی ندارند. ما هم البته فکر می‌کنیم که رأس هرم با قاعده آن همخوانی ندارد. با این حال به نظر می‌رسد نمایندگان باید فرصت بیشتری به وزیر آموزش و پرورش دهند.»

او تأکید کرد: «ایرادات گرفته شده از وزیر در زمینه مشکلات معیشتی و همچنین مشکلات آموزش و پرورش بجاست اما سؤال این است که آیا استیضاح موجب بهبود وضعیت موجود خواهد شد؟ تبعیض میان حقوق دستگاه‌ها با وزارت آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد. دولت و مجلس باید بودجه این وزارتخانه را تقویت کنند.»

استفاده سیاسی از مشکلات صنفی
فانی در شرایط حساسی قرار دارد و انگار برخی مجلسی‌ها میانه خوبی با این وزیر کابینه یازدهم ندارند. نمایندگانی که تا دیروز در مقابل استخدام‌های بی‌ضابطه دولت قبل سکوت کرده و موضوع را جدی نگرفته بودند، حالا و در ماه‌های پایانی فعالیت مجلس نهم استیضاح وزیران را یکی پس از دیگری مطرح می‌کنند.

با این همه این سؤال مطرح است چرا موضوع کیفیت آموزش و بحث معیشت معلمان برای وزیر دولت دهم مطرح نبود و چرا نمایندگان در قبال استخدام‌های بی‌رویه، بی‌ضابطه و استخدام نیروهای کم سواد سکوت کردند. محمد نیک‌نژاد فعال صنفی معلمان در این باره  گفت: «متأسفانه برخی نمایندگان مجلس که با دولت مشکل دارند از مباحث صنفی معلمان استفاده سیاسی می‌کنند.

فرهنگیان روزهایی را به خاطر دارند که آقای حاجی بابایی با تصمیمات غیر کارشناسی‌اش وضعیت را برای آنها سخت کرده بود، در آن زمان هیچ یک از نمایندگان مجلس اعتراض نکردند. اما حالا اعلام می‌کنند بدنه وزارت آموزش و پرورش سیاسی شده است. این درحالی است که مهم‌ترین معاونت‌ها و حساس‌ترین مدیرکل‌های آموزش و پرورش در اختیار جریان فکری اصولگرا است. ما هم قبول داریم وضعیت معیشت معلمان بد است اما این وضعیت مربوط به دولت یازدهم نمی‌شود، چند دهه است که وزارت آموزش و پرورش مشکل دارد.»
هیچ مدرسه‌ای تعطیل نشده

از سوی دیگر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نمایندگان منتقد که گفته بودند آموزش و پرورش مدارس روستاها را تعطیل کرده است، اعلام کرد: «با توجه به هدف افزایش نرخ پوشش تحصیلی، هیچ مدرسه‌ای نباید تعطیل و دانش‌آموزی از حق تحصیل محروم شود که به آن عمل کردیم و این عکس اظهارات نمایندگان است.

با توجه به سیاستی که وزارت آموزش و پرورش در افزایش پوشش تحصیلی دارد بیش از 100 مدرسه تک دانش‌آموزی در کشور داریم.» وی افزود: «همچنین برای دوره اول و دوم متوسطه با توجه به تنوع دروس هرکجا امکانش وجود داشته مدرسه دایر کردیم و هرکجا این امکان وجود نداشته است از دو روش روستا مرکزی و مدارس شبانه روزی بهره جسته‌ایم.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته در دستورالعمل ساماندهی تأکید شده بود هیچ مدرسه‌ای نباید تعطیل شود، گفت: «سال گذشته با توجه به سیاست جذب بازماندگان از تحصیل، پیگیری خانه به خانه داشتیم و موفق شدیم بخشی از دانش‌آموزان را به مدرسه بازگردانیم، در این زمینه سیستان و بلوچستان و کردستان با جذب بیش از 14 هزار دانش‌آموزان درصدر جذب بازماندگان قرار دارند.»ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: