کد خبر: ۹۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزیر بهداشت در نشستی خبری به مباحثی نظیر ماجرای رسیدگی یک بیمارستان به مصدوم تصادفی در میدان فاطمی، اخراج 100 پرستار در یکی از شهرها، بحث تجمیع بیمه‌ها و مطالبات بیمارستان‌ها و ... پاسخ داد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در نشستی خبری درباره اینکه آیا میزان مراجعات مردم با توجه به آلودگی هوا افزایش داشته یا خیر، گفت: به طور کلی شمار مراجعات سرپایی و بستری در فصل سرما افزایش می‌یابد، اما این آمار در سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال قبل، افزایش قابل توجهی نداشته است و شرایط تحت کنترل است و پیش نیامده که جایی از ما تقاضای تخت اضافه یا امکانات بیشتر کند. البته مراجعه به مطب‌ها و مراکز بیمارستانی نسبت به یک ماه قبل افزایش داشته و همچنین کسانی که بیماری‌های تنفسی داشته‌اند، میزان بستری در آنها افزایش داشته است.

وی بیان اینکه مجامع بین‌المللی سه هدف اصلی برای حوزه سلامت قائل هستند، گفت: اولین هدف ارتقای سلامت مردم است که گاهی کیفیت زندگی و کاهش مرگ و میر تعریف می‌شود و گاهی هم معیارهای بین‌المللی پیدا می‌کند. برای مثال یکی از شاخص‌های سلامت مردم، امید به زندگی است و در ایران این شاخص در سن 73 سالگی است. بنابراین اگر کسی در 50 سالگی بمیرد، 23 سال از عمر خود را از دست داده است. حال کسی که پایش را از دست داده یا دچار معلولیت شده، چقدر از عمرش را از دست داده است؟

وی افزود: در این زمینه مطالعه شده و معادل سازی‌هایی انجام گرفته است. بعد از این مطالعات مشخص شد که دو بیماری روانی اسکیزوفرنی و افسردگی از جمله 10 بیماری‌ دنیا هستند که باعث از دست رفتن عمر می‌شوند.

حریرچی با بیان اینکه در کشورهای مختلف این موضوعات را بر حسب اقتصاد داخلی قیمت‌گذاری می‌کنند، گفت: هیچ کشوری در دنیا از نظر اقتصادی نمی‌تواند کاری کند که نه کسی مریض شود و نه کسی فوت کند. کارشناسان مطرح می‌کنند که به ازای یک سال عمر با کیفیت که به دست می‌آوریم، عقلانی آن است که محاسبه کنیم چقدر باید خرج کنیم. بسیاری از کشورها این را قبول می‌کنند که یک الی سه برابر سرانه درآمد ناخالص ملی را خرج کنند تا یک سال عمر به دست آورند.

واقعیت‌های بودجه‌ای را ببینید

وی با بیان اینکه بودجه بهداشت و درمان ناشی از بودجه کل دولت است، ادامه داد: ما با آرزوهایمان زندگی نمی‌کنیم بلکه باید با واقعیت‌ها زندگی کنیم و ببینیم که بودجه کلی دولت چقدر است و سقفی از آن به بهداشت و درمان اختصاص یابد. باید واقعیت‌های بودجه‌ای را دید. بنابراین هر خرجی که در حوزه بهداشت و درمان می‌کنیم به این معنی است که از خرج دیگری در این حوزه چشم پوشی کرده‌ایم.

حریرچی بااشاره به مشکلات بهداشتی و درمان حاشیه نشین‌ها و روستائیان و مناطق محروم، گفت: متاسفانه فقرا و روستاییان صدایشان ضعیف است. ما 3 الی 4 سال در مناطق محروم و روستایی مکمل و قرص آهن نداشتیم؛ چراکه بودجه انجام این کار را نداشتیم. اما یک فرد ساکن در شهر این فرصت را داشت که صدای خود را به گوش مسئولین برساند و از خدمات برخوردار شود بنابراین ما مجبوریم که دست به انتخاب بزنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید به ارتقای سلامت بر اساس معیارهای علمی توجه کرد، هدف دوم حوزه سلامت را مراقبت مالی از شهروندان در برابر مخاطرات مالی ناشی از بیماری عنوان کرد و افزود: بدترین نوع پرداخت در نظام‌های بهداشت و درمان، پرداخت در حین دریافت خدمت است که آن را با عنوان پرداخت از جیب می‌شناسیم و بهترین نوع آن پیش پرداخت به صورت حق بیمه است.

هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت و انتظارات مردم

حریرچی در ادامه هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت را کاهش پرداختی از جیب مردم دانست و درباره هدف سوم نظام‌های سلامت در دنیا گفت: هدف سوم پاسخ به نیازهای غیرپزشکی مردم است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از آنجاکه مردم مواجهه زیادی با نظام‌های سلامت دارند، باید به این موضوع توجه کرد. برای مثال طبق بررسی‌ها در سال 92 به طور متوسط یک ایرانی حدود 10.6 بار به بیمارستان، داروخانه و مکان‌های مرتبط با نظام سلامت مواجهه داشت. همچنین میانگین بستری در کشور ما 10 درصد است؛ یعنی 10 درصد از مردم ما در سال یکبار بستری می‌شوند. بنابراین انتظار دارند که غذا، دارو و اتاق با کیفیت داشته و کرامت‌شان حفظ شود.

پیگیری تجمیع بیمه‌ها در دولت

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تجمیع بیمه‌ها با اشاره به جلسات مختلفی که با رییس جمهور داشته‌اند، گفت: کار از طرف دولت و مراکز تصمیم‌گیری پیش می‌رود و کار کارشناسی نیز در حال انجام است. البته تجمیع دو بعد دارد؛ یکی بحث سازماندهی و عملیاتی آن و دیگری منابع درمان بیمه‌هاست که باید منحصرا تجمیع شده و در بهداشت و درمان هزینه شوند.

روند پرداخت بدهی بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به سوالی درباره روند پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها گفت: در این زمینه چندین ماه است که درگیر این موضوع هستیم و قول‌های مساعدی نیز داده شده و درباره مبلغ 1000 میلیاردی که چند هفته قبل گفته شده بود، تامین اجتماعی اقداماتی را انجام داده است اما سایر سازمان‌ها هنوز کاری نکرده‌اند و آن 1000 میلیارد نیز هنوز دریافت نشده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر بیش از 4500 میلیارد تومان مطالبات رسیدگی شده از بیمه ها داریم و بیش از 8000 میلیارد تومان نیز مطالبات رسیدگی نشده ماست. مراکز درمانی علیرغم عدم پرداخت مطالبات، همچنان ارایه خدمت می‌دهد.

افزایش معنی‌دار تخت‌های بیمارستانی در 94 شهر کشور؛ بزودی

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت بهداشت برای افزایش تخت‌های بیمارستانی در کشور گفت: در این راستا وزارت بهداشت برنامه وسیعی را از سال گذشته آغاز کرده و امیدوارم تا یک ماه آینده خبر خوشی درباره افزایش معنی‌دار انواع تخت‌های بیمارستانی اعم از آی سی یو، ان آی سی یو و ... داشته باشیم.

وی بااشاره به اینکه علاوه بر افزایش ظرفیت تخت‌ها، بر لزوم استفاده بهینه از تخت‌های موجود تاکید می‌کنیم، اضافه کرد: درصدی از تخت‌های بیمارستانی به عنوان مثال تخت‌های آی سی یو در جاهایی استفاده می‌شود که فایده‌ای و ضرورتی ندارد. البته در کشورهای دیگر نیز این موضوع وجود دارد.

حریرچی درباره میزان این استفاده نادرست گفت: در کشور ما میزان آن متفاوت است و بستگی به بیماردهی منطقه دارد. مثلا در بیمارستان‌های تخصصی این درصد بسیار پایین است.

به گفته وی، روند افزایش تخت‌ها در 94 شهر صورت می‌گیرد و جهت‌گیری اصلی آن نسبت به جمعیت و وضعیت موجود به سمت مناطق محروم است.

چرایی عدم ترخیص یک کارتن‌خواب از بیمارستان

وی در ادامه در پاسخ به برخی اخبار مطرح شده درباره عدم ترخیص فرد کارتن خوابی به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ها در بیمارستان امام خمینی (ره)، گفت: هر بیماری که به ما مراجعه کند ما موظفیم به او خدمات بهداشتی و درمانی ارایه دهیم. البته بحث کارتن خوابی مختص تهران و شهرهای بزرگ است، اما به این افراد نیز خدمات لازم ارایه می‌شود. البته احتمال تخلف صفر نیست اما تا کنون نشنیده‌ام که بگویند بیمارستانی یک فرد کارتن خواب را قبول نکرده است. در ترخیص این افراد نیز مشکلی که پیش می‌آید این است که ترخیص باید طبق رویه قانونی انجام شود یعنی فرد را به کسی مانند پدر و مادر تحویل دهیم یا به جایی قانونی مانند بهزیستی.

حریرچی افزود: در این مورد خاص هم اصلا بحث هزینه‌های درمانی مطرح نبود و کل هزینه‌های بستری این فرد نزدیک به 540 هزار تومان و هزینه‌های دارویی‌اش 150 هزار تومان شده بود و علیرغم آنکه افراد بسیاری در انتظار تخت بستری بودند، بیمارستان به لحاظ قانونی نمی‌توانست فرد را ترخیص کند و باید یا به فردی که او را به بیمارستان آورده یا به یک ارگان مسئول تحویل می‌داد.

روایت سخنگو از علت برخوردهای مردم و جامعه پزشکی

حریرچی در ادامه درباره برخی برخوردها و پرخاشگری‌ها میان مردم و کادر پزشکی گفت: در پزشکی قانونی ما روزانه 1600 پرونده نزاع ثبت می‌شود که در این میان، تهران رکورددار است. همچنین آمار هفت ماهه پزشکی قانونی نزدیک به 368هزار و 400 مورد نزاع را ثبت کرده است. بنابراین قسمتی از این موضوع در دست ارگان‌های فرهنگی، آموزش و پرورش و متولیان فرهنگ است.

وی افزود: باید توجه کنیم که بیمارستان محیطی است که مردم نوعا از آن ناراحت هستند. از طرفی مراجعین ما نیز شرایط بدی دارند و از طرف دیگر با توجه به کمبود پزشک و پرستار در کشور، پرسنل ما نیز تحت فشار هستند. در حال حاضر به طور متوسط، پزشکان متخصص ما به اندازه 1.7 برابر تمام وقت کار می‌کنند. پرستاران ما نیز 1.5 برابر و پزشکان عمومی نیز 1.3 برابر این میزان کار می‌کنند. بنابراین در این زمینه باید چند کار انجام دهیم؛ یکی اینکه مردم را آموزش دهیم که چگونه در این زمان خود را کنترل کنند و همچنین آموزش‌هایی به پزشکان و پرستاران‌مان ارایه دهیم تا بدانند شرایط بحران را چگونه مدیریت کنند. باید مقداری هم اقدامات حفاظت فیزیکی انجام شود. البته این برخوردها در تمام دنیا وجود دارد.

غربالگری معتادان آری یا خیر؟

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت بهداشت برای غربالگری معتادان از نظر داشتن بیماری و با توجه به برنامه اخیر نیروی انتظامی در زمینه جمع آوری معتادان گفت: این تدبیر اخیری که نیروی انتظامی، شهرداری و ... انجام می‌دهند سازماندهی شده و علمی‌تر از قبل است. برای ما فرقی ندارد که کسی معتاد باشد یا نباشد و در صورت بیماری به او ارایه خدمت خواهیم داشت. البته باید چند کار را نیز انجام دهیم؛ اول کاری کنیم که افراد به سمت اعتیاد نروند. دوم اینکه اگر اعتیادشان را ترک می‌کنند، زمینه‌هایی فراهم شود که دوباره به اعتیاد بازنگردند و سوم اینکه در حین اعتیاد افراد روی کاهش آسیب آنها کار کنیم.

پرداخت از جیب مردم خط قرمز طرح تحول

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت گفت: خط قرمز ما پرداختی از جیب مردم است و نمی‌گذاریم این موضوع به روند گذشته بازگردد و اقدامات متوقف شود. اما با توجه به محدودیت‌هایی که داریم مشکلاتی که در قیمت نفت ایجاد شده و تاخیری که در رفع تحریم‌ها پیش آمده، اقدام جدیدی در طرح تحول نظام سلامت نخواهیم داشت.

بدعهدی بیمه‌های تکمیلی و تشکر از بیمارستان‌های خصوصی

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بیمارستان‌های خصوصی با بیمه های تکمیلی گفت: ما از بیمارستان‌های خصوصی تشکر می‌کنیم که همکاری مناسبی را بعد از اجرای مرحله سوم طرح تحول در زمینه پرداخت‌های قانونی انجام دادند تا تخلفی صورت نگیرد. این اقدامات منوط به این بود که بیمه‌های تکمیلی تعهدات خود را انجام دهند؛ چراکه 80 درصد درآمد بیمارستان‌های خصوصی از بیمه‌های تکمیلی است. بنابراین با توجه به تاکید وزیر اقتصاد به بیمه‌های تکمیلی از آنها خواهش می‌کنیم که بدهی‌های خود را پرداخت کنند و حق بیمه و نوع پوشش خود را بر اساس نوع خدمتی که ارایه می‌شود، تنظیم کنند.

حریرچی با بیان اینکه ما سه تعرفه اصلی یعنی هتلینگ، ویزیت و آزمایش‌ها و حق‌العمل داریم، گفت: در دو تعرفه اول تغییر عمده‌ای نداشته‌ایم، اما ضریب K در آبان ماه سال گذشته مطرح شد. در گذشته بسیاری از مواقع درصد قابل توجهی حق‌العمل و K خارج از سیستم بیمه تکمیلی بسته می‌شد اما الان که روند مطابق قانون شده، بیمه تکمیلی باید پیش بینی هزینه‌ها را در قرارداد وارد کند. کسی که بیمه تکمیلی می‌شود انتظار دارد که این هزینه‌ها نیز برایش دیده شود. همچنین ما باید هم در بخش دولتی و هم خصوصی از نظام پرداخت در حین ارایه خدمت جلوگیری کنیم.

لزوم نظارت‌های دوره‌ای در بوفه‌های مدارس

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بوفه‌های مدارس نیز گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که با آموزش و پرورش بسته‌ایم بسیار خوب بود و تقریبا از همه بوفه‌های مجوزدار بازدید شد. همچنین گزارشاتی داریم که بعضی از این بوفه ها به دلیل تقاضای دانش آموزان و راحت بودن تهیه برخی غذاها و فروش بالای آنها را ارائه می‌دهند که باید نظارت‌های دوره‌ای را افزایش دهیم، چرا که چاقی، دیابت و سایر بیماری‌هایی که درآینده شاهد خواهیم بود، از رفتار کنونی این بچه‌ها شکل می‌گیرد. در این زمینه در فصل بهار گزارشاتمان از نظر رعایت موارد در وضعیت خوبی بود اما در حال حاضر گزارش‌هایی داریم که از بازگشت برخی بوفه‌ها به شرایط قبل حکایت می‌کند که باید نظارت شود.

تهدید یا تطمیعی در کار نبوده است

وی همچنین درباره نتایج رایزنی و جلساتی تاکنون که درباره مطالبات بیمارستان‌ها صورت گرفته، گفت: ما در این زمینه سکوت نکرده‌ایم، در دو هفته گذشته جلسه‌ای با وزارت رفاه داشتیم و دو بار با دکتر نوبخت جلسه داشتیم. واقعیت این است که علیرغم مشکلات مالی، بنای ما بر این قرار گرفته که مردم را خیلی نگران نکنیم و هیچ تهدید یا تطمیعی از هیچ‌کجا وجود ندارد و بیمه‌ها دارند اقدامات خوبی انجام می‌دهند و ممکن است بیش از 1000 میلیاردتومان سازمان تامین اجتماعی به ما پرداخت کنند. ضمن آنکه بیمارستان‌های دولتی اولین و آخرین امید مردم هستند و ما مکلفیم با وجود مشکلات مالی آنها را اداره و خدمات ارایه کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره تغییر در نظام پرداخت در حوزه سلامت گفت: تغییر نظام‌های پرداخت چه در سیستم‌های خصوصی و چه دولتی آسان نیست. از سال 74 رقمی به نام کارانه به پزشکان و پرستاران تخصیص یافت. کسانی هم که در این باره اعتراض می‌کنند حتی یک "واو" هم به این نظام کارانه اضافه نکرده‌اند.

وس تاکید کرد که ریالی از منابع طرح تحول سلامت برای پرداخت کارانه پزشکان مصرف نشده است. برخی دوستان طوری وانمود می‌کنند که انگار قبلا کارانه پرداخت نمی‌شده و با طرح تحول سلامت این روند شروع شده است.

نظام پرداخت عادلانه‌تر شده است

حریرچی افزود: با تلاشی که وزارت بهداشت در اصلاح نظام پرداخت داشت، پرداخت‌ها عادلانه‌تر شد و اختلاف پرداخت‌ها نیز کاهش یافت، مثلا سهم 22.5 درصدی گروه پیراپزشکی به 27.5 درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید یر اینکه نمی‌توانیم بگوییم اختلاف‌پرداخت میان گروه‌های مختلف پزشکی صفر است، ادامه داد: اما روند اصلاح نظام پرداخت‌ها ادامه دارد. در این روند با توجه به نظام پرداخت و سقف درآمدهای قبلی و نیازهای فعلی تصمیم‌گیری می‌شود ولی در مجموع پرداخت‌ها نسبت به گذشته عادلانه‌تر شده است.

وی همچنین گفت: برای ما میانگین معیار است. براساس میانگین ما، کل پزشکان شاغل در دانشگاه‌های دولتی 12 میلیون و 400 هزار تومان در کل سال 93 در آمد داشته‌اند، برخی دوستانی که خودشان متنفع بودند و کارانه می‌گرفتند الان صدایشان بلند است. باید بگویم که میانگین دریافتی پزشک عمومی ما و پرستار ما در سال 93 به ترتیب 5.5 میلیون و 3 میلیون و 150 هزار تومان بود، بنابراین تغییر نظام پرداخت کار بسیار سختی است و در شرایطی که کمبود پزشک، پرستار و تخت داریم، بسیار سخت‌تر می‌شود. اکنون 30 الی 50 درصد دریافتی پرستاران ما از محل کارانه است و حذف آن کار راحتی نیست. بنابراین در این شرایط تغییر اساسی نظام پرداخت آسان نیست اما ما برای آن برنامه‌ریزی داریم.

طرح تحول را با قوت ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مشکل بودجه، طرح تحول و امکان توقف آن، گفت: صریح می‌گویم که کارهایی را که در طرح اعلام کردیم، علی‌رغم مشکلاتی که داشتیم اجرا کرده و به اندازه سر سوزنی نیز کاهش نیافته اما برای طرح‌های جدید دست به عصاتر پیش می‌رویم و با توجه به حمایت‌های رییس جمهور با قوت طرح تحول را ادامه می‌دهیم.

حادثه بیمارستان خیابان فاطمی به روایت سخنگوی وزارت بهداشت

حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی اخبار منتشر شده درباره تصادف زنی در نزدیکی بیمارستان سجاد در میدان فاطمی و ضمن تکذیب برخی ادعا و شایعات مبنی بر عدم همکاری کادر بیمارستان در انتقال این زن به بیمارستان، گفت: من با دقت این قضیه را تعقیب کردم. اولا که بیمارستان سجاد یک بیمارستان خصوصی است، در ساعت 14:40 این فرد تصادف کرد و در 14:45 با بیمارستان تماس گرفته شده و در 14:47 سرپرستار اورژانس بیمارستان سجاد بالای سر فرد حاضر شدند و در همان زمان کار انتقال بیمار به اورژانس انجام شده و طبق پیگیری‌های ما تا ساعت 18:45 عملیات احیای این فرد ادامه داشته است اما باید در نظر داشته باشیم که در بسیاری از تصادفات شدت آسیب به حدی است که سیستم بهداشت و درمان قادر به نجات فرد نیست و این نشانه ضعف سیستم نیست بنابراین اقدامات انجام شده است.

وی افزود: نباید سریعا بیمارستان را متهم و به آن حمله کنیم. در این اتفاق نیز علیرغم اینکه از نظر تشکیلاتی وظیفه‌ای متوجه بیمارستان نبوده، اما چهار خدمه و پرستار احیا سر صحنه رفتند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی اینکه برخی می‌گویند طی تماس با بیمارستان گفته شده که کار انتقال مربوط به اورژانس است، گفت: شاید یکی از پرسنل این جواب را داده، اما آنچه که عملا اتفاق افتاده، این است که پرسنل بیمارستان سرصحنه رفته‌اند.

حریرچی افزود: ما یک اورژانس پیش‌بیمارستانی داریم که وظایف آن تعیین شده است و حتی آمبولانس‌های خصوصی نیز این وظیفه را ندارند اما اینکه وظیفه اخلاقی چیست، متفاوت است. اقدام عملیاتی که در این زمینه انجام شده، رفتن پرستار و سرپرستار به سر صحنه است. البته ما یک قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومان و مخاطرات جانی داریم که در این مورد صدق نمی‌کند.

در حوزه بستری دریافت غیر متعارف نداریم

وی در پاسخ به چگونگی نظارت وزارت بهداشت بر الگوهای پزشکی گفت: طبق قانون موجود وظیفه وزارت بهداشت نظارت بر روندها و استانداردهاست. در حوزه بستری، بسته‌ای در طرح تحول اجرا کردیم و ادعا می‌کنیم که دریافت غیرمتعارف در حوزه بستری جمع شده، اما مدعی نیستیم که این اتفاق در حوزه سرپایی نیز انجام شده است زیرا در زمینه سرپایی، دادن جواز با وزارت بهداشت است و اگر کسی تخلفی کرد چه تعرفه‌ای و چه پزشکی با سازمان نظام پزشکی است یعنی رسیدگی به تخلفات مطب‌ها با نظام پزشکی است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بودجه‌های وزارت بهداشت گفت: واقعیت این است که آنچه مستقیما تحت کنترل وزارتخانه است؛ یک درصد ارزش افزوده، منابع هدفمندی، پزشک خانواده و درآمدهای جاری است.

حریرچی با بیان اینکه به دو شکل می‌توان هزینه‌ها را افزایش داد، این دو روش را افزایش قیمت و همچنین تیراژ میزان خدماتی بیان کرد که در مراکز دولتی و عمومی ارایه می‌شود و افزود: میزان افزایش این خدمات اندک و زیر 10 درصد بود ضمن اینکه خدمات بستری نیز به میزان 4.5 درصد افزایش یافته است، بنابراین موضوع افزایش تعرفه است که تعرفه را هم شورای عالی بیمه پیشنهاد و دولت تصویب می کند. گلایه‌ای که دکتر هاشمی نسبت به بیمه‌ها دارد این است که خودشان کارشناسی کرده، رای داده و حتی در افزایش تعرفه‌ها پیش‌قدم بوده‌اند. حالا تامین منابع این خدمات هم باید توسط خودشان انجام شود. البته ما پیشنهادهایی درباره دخانیات، ارائه داده‌ایم که می‌تواند 11 هزار میلیارد درآمد داشته باشد.

فروکش آنفلوآنزا در کرمان و سیستان و بلوچستان

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور گفت: تزریق استرس به جامعه فشار بیشتری به مردم وارد می‌کند، آنفلوآنزا معیارهای مشخصی دارد اما در حال حاضر شرایط فعلی ما درباره آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته بهتر است و نگرانی وجود ندارد .

وی بااشاره به فروکش کردن موج آنفلوآنزا در شهرهایی مثل کرمان، سیستان و بلوچستان در عین حال گفت:‌ چون در فصل سرد سال هستیم، احتمال دارد موارد جدیدی بروز پیدا کند اما موج نگران کننده و غیرعادی وجود ندارد.

کمبود تخت ICU ربطی به آنفلوآنزا و آلودگی هوا ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا کمبود تخت آی‌سی‌یو در بیمارستان‌ها ربطی به آلودگی هوا و آنفلوآنزا دارد، گفت: خیر، این موضوع ربطی به آلودگی هوا و آنفلوآنزا ندارد. یک معیار بین‌المللی می‌گوید به ازای هر 100 تخت بیمارستانی باید 10 تخت آی‌سی‌یو وجود داشته باشد اما ما این معیار را نداریم و در کل نیز با کمبود تخت مواجه هستیم منتها همیشه این کمبود در تخت آی‌سی‌یو وجود داشته و به هر بیمارستان بزرگ و دولتی در تهران که زنگ بزنیم می‌گوید که تخت آی‌سی‌یو ندارد.

رسانه‌های مراقبت کنند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره هجمه‌هایی که اخیرا متوجه وزارت بهداشت می‌شود، گفت: در این زمینه نقش خبرنگار بسیار مهم است. در گذشته گفته می‌شد اگر خبری را یک خبرنگار گفته قابل اعتماد است، اما با موج فضای مجازی، هرکسی که موضوعی را منتشر کند، آن موضوع خبر می‌شود حتی خبرنگار را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما خواهش می‌کنیم که به ویژه در اخبار حوزه سلامت مراقبت کنند. خواهشم این است که خبری را که منتشر می‌کنید مطمئن باشید صحیح است و وزن و اهمیت آن نیز مشخص باشد. زمانی که اعتماد به پزشکان و پرستاران را خدشه‌دار کنیم، سرمایه ملی ما از دست می‌رود و دود سلب اعتماد عمومی به چشم همه می‌رود.

با طرح تحول منافع برخی مورد تهاجم قرار گرفت

حریرچی همچنین گفت: واقعیت این است که با طرح تحول سلامت منافع برخی گروه‌ها و افراد مورد تهاجم قرار گرفت، این فرد ساکت نمی‌ماند. البته برخی هجمه‌ها نیز کارهای سیاسی است. بالاخره الان تابلوی دولت بعد از برجام حوزه سلامت است. ما باید سیاست به معنای خطی، جناحی و حزبی را در سلامت کنار بگذاریم. در حال حاضر بعضی به توافق هسته‌ای و به حوزه سلامت حمله می‌کنند تا نشان دهند که دولت در برنامه‌های خود موفق عمل نکرده است.

اولویت‌های وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه

وی در پاسخ به سوال درباره اولویت‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه، گفت: در برنامه ششم توسعه اولویت اصلی ما این است که طبق سیاست‌های کلی که در ماده 43 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده اقدام شود. سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت، سند لاینفک حوزه سلامت است و باید اهداف مندرج در آن را طوری تدبیر کنیم که در برنامه ششم لحاظ شود.

البته برخی دوستان تنها خود لایحه برنامه ششم را می‌بینند، در کنار آن، لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور نیز در تاریخ 4 آبان‌ماه تدوین شده و احکام بهداشتی و درمانی در آن وجود دارد که احکامی چون شورای عالی سلامت، تعیین تعرفه توسط شورای عالی بیمه سلامت و یا احکام مربوط به دانشگاه‌ها در آن آورده شده است.

پرستاران کرمانی مهلت قراردادشان تمام شده بود ، اخراجی در کار نبوده است

حریرچی در پاسخ به برخی اخبار منتشر شده درباره اخراج 95 تن از پرستاران بیمارستانی در کرمان گفت: زمانی که می‌گوییم در کشور کمبود پرستار داریم به این معنی نیست همه جا کمبود یکسان است. برای مثال ما در تهران پزشک متخصص مازاد داریم. اما در کل کشور با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم. در بیمارستان‌های دولتی کرمان نیز کمبود پرستار نداریم. درباره این موضوع واقعیت این است که 95 تن از پرستاران قرارداد یکساله بسته بودند و به آنها گفته شده بود که ما در بخش خصوصی هماهنگ کردیم و می‌توانید برای کار به این بخش بروید یا در شهرهای اطراف کرمان خدمت کنید، بنابراین مساله اخراج نیست بلکه اتمام قرارداد است.

وی افزود: ما در کرمان در بخش دولتی کمبود پرستار نداریم این نظر مسوولان پرستاری استان است و برای اکثرشان کار ایجاد شده حتی در شهر کرمان پرستار طرحی در نوبت داریم.

ادامه طرح تربیت کمک پرستار با قوت تمام

حریرچی درباره طرح تربیت کمک پرستار توضیح داد: طرح تربیت کمک پرستار با قوت تمام ادامه دارد و وزیر بهداشت آن را اعلام کرده و مدیران و کارشناسان پرستار آن را تایید کردند. البته دوستانی با آن مخالف هستند اما ما مثل همه جای دنیا الگوی مشخصی داریم. در دنیا نیز خدمات پرستاری فقط توسط پرستاران تخصصی لیسانس و فوق لیسانس ارائه نمی‌شود و برخی خدمات با افراد رده پایین مثل کمک بهیار ارائه می‌شوند، بنابراین با کمک پرستار قرار است قسمتی از خدمات پرستاری را توسط کمک پرستار و کمک بهیار انجام می‌شود تا پرستاران فعالیت‌های اصلی خود را انجام دهند بنابراین ما کاری را می‌کنیم که به نفع مردم است و اصل هدف نظام سلامت، تامین سلامت مردم است نه تامین اهداف گروه‌ها.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: