کد خبر: ۹۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره بیولوژیک سازمان‌ غذا و دارو از ارسال بخشنامه‌ای به سازمان‌های غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آنفلوآنزا خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،واشقانی رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در خصوص موارد ذکر شده در بخشنامه‌ ارسالی به سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای بیماری آنفلوآنزا گفت: از موارد ذکر شده در بخشنامه ارسالی این است که موارد آنفلوآنزا گزارش شده همان آنفلوآنزای فصلی شامل سویه‌های B  و H2N2 و H1N1 می‌باشد که در این میان سویه H1N1 از قدرت بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است.

وی افزود: واکسن آنفلوآنزای ثبت شده در کشور از طریق مراجع قانونی توزیع می‌گردند، سویه‌های سه‌گانه ویروس آنفلوآنزای شایع را پوشش می‌دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

وی در خصوص یکی از بندهای بخشنامه در خصوص واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان فقط برای افراد با ریسک بالا (بیماران با  نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسم-زنان باردار) توصیه می‌گردد. افرادی که قبلاً با واکسن سال جاری واکسینه شده‌اند نیازی به تکرار و تزریق مجدد واکسن ندارند. غیر از کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند. در بهترین شرایط از زمان تزریق 2 تا 4 هفته  زمان می‌برد تا واکسن ایمنی مناسب را در فرد ایجاد کند. بهترین راه پیشگیری در حال برای عموم جامعه رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تمامی با افراد آلوده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آئین‌نامه اجرایی نحوه معرفی، ارائه اطلاعات علمی داروها و مواد بیولوژیک می‌تواند به روش‌های معرفی داروهای موجود در فهرست داروهای ایرانی صرفاً در موارد کاربردهای بالینی که قبلاً به کلیه سازمان‌های غذا و دارو رسیده است، معرفی مستقیم داروها به مردم به هر روش از طریق رسانه‌های عمومی ممنوع است و معرفی داروها صرفاً در نشریات و پایگاه‌های اینترنتی علمی تخصصی پزشکی که اختصاصاً برای مخاطبان جامعه پزشکی تهیه‌شده و یا در مجوز صادره برای آن‌ها این نوع فعالیت نیز ذکر شده است مجاز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: