کد خبر: ۹۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>اجتماعی >جامعه پزشکی-همایش ها> کودکان در برابر حوادث شاید آسیب‌پذیر‌ترین گروه باشند و به همین علت نیاز به توجه بیشتری دارند. یازدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که هفته گذشته در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد نیز به همین جهت بر اورژانس کودکان تمرکز داشت.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  همچنین در این کنگره پنل‌هایی با موضوعاتی چون طب پیشگیری و واکسیناسیون، عفونت‌های نوزادی، اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کلیه، تروما و حوادث در کودکان و... برگزار شد.

بی اعتمادی بیماران، بزرگترین مشکل
       فرید ایمان‌زاده، فوق‌تخصص گوارش کودکان و دبیر علمی کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان  با بیان این‌که اولین مساله در افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند این است که نباید نگاه بدی به پزشک داشته و به وی بی‌اعتماد باشند، گفت: «تبلیغات جامعه امروزی ما عدم اطمینان را بین پزشک و بیمار به وجود می‌آورند و این مهم‌ترین معضل ما است. بسیاری از بیماران وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند تحت تاثیر تبلیغات دید منفی دارند.»

       ایمان‌زاده با تاکید بر این‌که ایران یکی از بالا‌ترین استاندارد‌های رسیدگی به بیماران را دارد، گفت: «از زمانی که یک بیمار به اورژانس می‌آید تا زمانی که به وی رسیدگی می‌شود بیش از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول نمی‌انجامد. من در خارج از کشور شاهد این مساله بوده‌ام که بیمار اورژانس را آوردند و چهارساعت و ده دقیقه طول کشید تا به وی رسیدگی شود یعنی بعد از ۴۰ دقیقه او را صدا زدند و مشکلش را پرسیدند. زمین خورده بود و دردپای شدید داشت و...»

       وی ادامه داد: «مردم ما وقتی می‌گویند کجای دنیا این‌گونه است؟ باید اورژانس دیگر کشور‌ها را هم ببینند. ما واقعا در ایران یکی از بهترین و دقیق‌ترین اورژانس‌های دنیا را داریم. اما متاسفانه ما همه اهل انتقاد هستیم و همه چیز را بد می‌بینیم. اما وضعیت رسیدگی به بیمار در داخل کشور به ویژه از نظر اورژانس‌ها مناسب است.»

       این فوق‌تخصص گوارش کودکان همچنین درباره راه‌های مختلف تشخیص یبوست در کودکان گفت: «بیشترین عامل یبوست تنبلی روده است که تشخیص‌های مختلفی دارد. یبوست در بیماری‌های مختلف سیستمیک مانند اختلال کار تیروئید یا یبوست در اثر استفاده از برخی از دارو‌ها مانند آهن ایجاد می‌شود. ما کودکانی را از نظر یبوست بررسی می‌کنیم که این مشکل در آن‌ها اختلال وزن، تورم شکم و استفراغ‌های مکرر یا درد‌های بسیار شدید ایجاد کرده است.»

       ایمان‌زاده با اشاره به این‌که تقریبا ۹۵ درصد بیماری‌های یبوست مربوط به تنبلی‌های روده است اما دو الی پنج درصد آن می‌تواند به علت بیماری‌های دیگر ایجاد شود، گفت: «باید با بررسی و درمان این بیماری از مشکلات بعدی جلوگیری کنیم. در اثر آلرژی نیز در بیماران یبوست ایجاد می‌شود که با کنترل آن‌ها یبوست آن‌ها نیز کاهش پیدا ‌می‌کند.»

راه اندازی نخستین مرکز پیوند قلب کودکان
       سعید مجتهدزاده، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این کنگره از راه اندازی نخستین مرکز پیوند قلب کودکان در کشور خبر داد و گفت: «این مرکز، هم اکنون در حال نام نویسی از کودکانی است که نیاز به پیوند قلب دارند.»

       مجتهدزاده با بیان این‌که در حال حاضر پیوند قلب کودکان به صورت پراکنده در برخی بیمارستان‌ها انجام می‌شود، گفت: «این نخستین بار است که مرکزی ویژه عمل جراحی یاد شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است. پس از نام نویسی از کودکان نیازمند پیوند قلب، دارو درمانی برای آنان آغاز شده و تا چند ماه دیگر نیز عمل پیوند آنان انجام می‌شود.»

       این فوق‌تخصص قلب کودکان با اشاره به این‌که از هر یکصد تولد زنده، یک کودک مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی است که یک درصد آنان منجر به نارسایی قلب خواهد شد، گفت: «۹۰ درصد کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی درمان می‌شوند و ۱۰ درصد بقیه را نیز می‌توان با پیوند قلب معالجه کرد.»

       مجتهد‌زاده با بیان این‌که قلب کودکان مانند بزرگسالان می‌تواند دچار نارسایی شود به آن معنا که عضله قلب به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد، گفت: «عضله قلب باید خون سالم و اکسیژن را به همه جای بدن برساند اما در نارسایی قلبی، این کار انجام نمی‌شود؛ در نتیجه رشد کودک متوقف یا کند می‌شود.»
مجتهد‌زاده درباره دلایل بیماری‌های قلبی کودکان گفت: «علت درست کار نکردن قلب کودکان، بیماری‌های مادرزادی قلبی است که نیاز به درمان دارد. این بیماری‌های مادرزادی مانند سوراخ بین دهلیز و بطن قلب یا تنگی رگ بر سر راه خروج خون قرار می‌گیرند و موجب ناراحتی‌های قلبی در کودکان می‌شود. ویروس‌ها و عفونت‌ها از دیگر دلایل بیماری‌های قلبی کودکان به شمار می‌روند، حتی ویروس‌هایی مانند ویروس سرماخوردگی ساده یا بیماری‌های سرخجه یا دیابت در دوران بارداری می‌تواند روی قلب جنین تاثیرگذار باشد.»

       این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت با تاکید بر اینکه اگر قلب کودک، سوراخ باشد می‌توان با جراحی یا آنژیوگرافی آن را درمان کرد، گفت: «همچنین در بیماری‌های دیگر می‌توان عضله قلب را با دارو، تقویت کرد. در صورتی که عضله قلب از بین رفته باشد و دارو هم موثر نباشد، تنها راه درمان، پیوند قلب است؛ ضمن اینکه شمار پیوند قلب کودکان هرچند در ایران کم است اما موفقیت آمیز گزارش شده است. پیوند قلب برای کودکانی انجام می‌شود که قلب نارسا داشته باشند یا درمان آنان نسبت به دارو و جراحی مقاوم باشد.»

درصد کودکان گرفتار یبوست هستند
       علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان حضور داشت با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد کودکان گرفتار یبوست هستند، گفت: «در درمان یبوست باید به آموزش توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ابتدا باید تشخیص یبوست صورت بگیرد که با شرح حال از بیمار می‌توان به آن رسید یعنی باید ابتدا علل تشخیص داده شود تا مدارکی دال بر نرمال یا عدم نرمال بودن به دست بیاید.»

       سیاری با بیان این‌که در درمان یبوست باید به آموزش توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: «آموزش به بیمار جزو مراحل اصلی درمان است سپس به دارو درمانی و نیز جلوگیری از ابتلای مجدد پرداخت. همچنین دو علت وجود دارد که درمان بیماری به شکست می‌انجامد یکی این‌که پزشک دارو به اندازه کافی تجویز نمی‌کند و دوم خستگی مادر کودک است که درمان را در نیمه راه‌‌‌ رها می‌کند‌.»

       معاون وزیر بهداشت با اشاره به این‌که اگر یبوست‌ حاد باشد بهتر است که از مایعات استفاده شود‌، گفت: «از آب‌میوه‌هایی مثل هلو، آلو، سیب و...، همچنین استفاده از شیاف گلیسیرین (یک عدد به صورت روزانه) در مواردی که یبوست مزمن است و بیمار بی‌اختیاری مدفوع نیز دارد باید در کنار دارو درمانی حتما آموزش هم صورت بگیرد.»

       سیاری با تاکید بر این‌که مدت درمان ممکن است از ۶ ماه تا چند سال به طول بیانجامد، گفت: « بعد از این‌که یبوست بر طرف شد باید حتما آموزش‌های لازم جهت جلوگیری مجدد به بیمار داده شود، همچنین رژیم غذایی بیمار باید اصلاح شود یعنی مواد غذایی غیر قابل جذب استفاده نشود. مصرف فسفات سدیم به کودکان زیر دو سال ممنوع است. در مواردی که نیاز است کودک به بیمارستان منتقل شود در کنار مراقبت‌های لازم آموزش نیز به بیمار و همراه وی حتما داده می‌شود.»

       معاون وزیر بهداشت در پایان با بیان این‌که باید به یاد داشته باشیم که قطع دارو باید به تدریج صورت بگیرد، گفت: «دستور مصرف دارو نیز باید به مادر کودک توضیح داده شود، همچنین تاریخ مراجعات بعدی حتما گوشزد شود. ۱۰ دقیقه بعد از صبحانه در کودکان باید اجابت مزاج صورت بگیرد و همچنین همکاری لازم بین مثلث بیمار، پزشک و مادر کودک باید انجام بگیرد تا روند درمان سریع‌تر انجام شود.»

لزوم واکسن جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم
       منصور بهرامی، متخصص کودکان و از سخنران‌های کنگره نیز با بیان این‌که واکسن‌هایی وجود دارد که در دنیا سال‌ها است استفاده می‌شود اما برای ایران جدید و ضروری است، گفت: «یکی از این واکسن‌ها، واکسن اچ. پی. وی (HPV) برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم در دختران است که این واکسن را دختران از سن ۱۰ سالگی در سه دوره باید تزریق کنند. از چند سال گذشته استفاده از این واکسن در ایران بصورت پراکنده آغاز شده اما باید این واکسن وارد سیستم واکسیناسیون دولتی شود.»
این متخصص بیماری‌های کودکان با تاکید بر این‌که واکسن اچ. پی. وی گران بوده بطوریکه هر دوز آن ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: «این واکسن هم در دختران و هم در پسران باید استفاده شود تا مردان آلودگی‌های ویروسی به همسران خود منتقل نکنند.»

       بهرامی با اشاره به این‌که واکسن مننگوکوک برای پیشگیری از بیماری خطرناک مننژیت (بیماری التهاب پرده‌های محافظ مغز و نخاع) ضروریست، گفت: «بیماری مننژیت واکسن داشته اما موثر نبوده و طی زمان این واکسن بهتر و قوی‌تر شده است. واکسن مننگوکوک بیشتر در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال تزریق می‌شود، مننژیت بیماری خطرناکی بوده که نجات از آن عجیب است.»

       متخصص بیماری‌های کودکان گفت: «واکسن پنوموکوک با اسم تجاری «پرونار ۱۳» برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی و گوش است که کودکان در دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی باید این واکسن را تزریق کنند. این واکسن، کم و بیش در ایران وجود دارد و هر دوز آن ۱۵۰ هزار تومان است.»

       بهرامی با اشاره به این‌که واکسن جدیدی برای سیاه‌سرفه ساخته شده که باید در ایران نیز استفاده شود، گفت: «واکسن سیاه سرفه را در دوران کودکی تزریق می‌کنند و قدرت آن در بزرگسالی کم می‌شود اما واکسن جدید برای بالغان است و کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۷ سالگی باید واکسن جدید سیاه سرفه را تزریق کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: