کد خبر: ۹۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> ابتدای آذر‌ماه سال جاری حدود 100 نفر از پرستاران استان کرمان شغل خود را از دست داده‌اند. به گفته این پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان به دلیل کمبود بودجه، قرارداد این پرستاران را تمدید نکرده است.
به گزارش شفا آنلاین، درحالی‌که برای جایگزین کردن این افراد از دانشجویان پرستاری که دوره طرح خود را می‌گذرانند و پرستارانی که در برخی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان ارتش و سپاه مشغول هستند، استفاده کرده است.

       حمزه شهسواری یکی از این پرستاران به  می‌گوید: «ششم تیر‌ماه سال گذشته ما در آزمون استخدامی طرح تحول سلامت شرکت کردیم. شب قبل از امتحان اعلام کردند که دولت مجوز استخدام نداده است و اگر کسی می‌خواهد می‌تواند هزینه آزمون را استرداد کند.» بااین‌حال آزمون استخدامی به‌گونه‌ای دیگر برگزار شد و این پرستاران را به‌صورت شرکتی جذب کردند.

 این پرستار توضیح می‌دهد: «در ابتدا حقوق ما از بودجه طرح تحول نظام سلامت و سپس از بودجه دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد.» وی درباره مشکل خود می‌گوید: «با تمام شدن قراردادهایمان در ابتدای آذر‌ماه سال جاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان قراردادهایمان را تمدید نکرد و حدود 100 نفر از پرستاران شرکتی را اخراج کرد.»

 به گفته شهسواری آنها برای اعتراض به این مسئله در هفته گذشته به وزارت بهداشت مراجعه کردند. مسئولان وزارت بهداشت به آنها گفته‌اند که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دچار کمبود بودجه هستند اما پرستاران می‌گویند چرا این اتفاق فقط برای پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان اتفاق افتاده است.

       یکی دیگر از پرستاران که علاقه‌ای ندارد نامی از او برده شود، در همین خصوص می‌گوید: «بعدازاینکه یک سال و چند ماه از زمان آغاز کار ما می‌گذشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بیمارستان‌ها اعلام کرد که نیروی پرستاری شرکتی از برنامه بیرون باشد.» این پرستار به سپید می‌گوید: «بسیاری از همکاران من سرپرست خانواده هستند. هریک از ما خانواده و فرزندانی داریم و از شغلی که داشتیم امرارمعاش می‌کردیم.»

       معین نجم‌الدین، یکی دیگر از پرستاران می‌گوید: «دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به ما می‌گوید، به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند قراردادهای ما را امضا کند، درحالی‌که نیروی جایگزینی که به‌جای ما مشغول شده‌اند دانشجویان پرستاری هستند که می‌خواهند دوره طرح خود را بگذرانند.» پرستاران دانشجو در دوره طرح، علاوه بر حقوق از حق پرکیس و اضافه‌کار برخوردار هستند. درحالی‌که پرستاران شرکتی تنها حقوق خود را دریافت می‌کنند، چگونه با کمبود بودجه‌ای که دانشگاه دارد توانستند پرستاران طرحی را جذب کنند؟»

ضرورت شرایط مناسب برای رفع مسائل
       ایرج حریر چی قائم‌مقام وزارت بهداشت در خصوص وضعیت این پرستاران می‌گوید: «گاهی مواقع ما نیز دچار سو تفاهم می‌شویم. درست است که در کل کشور کمبود نیروی پرستار وجود دارد اما به این معنا نیست که این کمبود نیرو در هر شهرستان و هر بیمارستانی وجود داشته باشد.»

 حریرچی با تاکید بر اینکه در نقاط مختلف کشور میزان کمبود پرستار متفاوت است؛ می‌گوید: « در بعضی از شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان کمبود نیروی پرستار به‌شدت وجود دارد درحالی‌که برخی از استان‌ها مانند استان کرمان که 7 دانشکده پرستاری دارد و تعداد قابل‌توجهی دانشجوی پرستاری در حال آموزش هستند. به‌طوری‌که در حال حاضر پرستارانی که می‌خواهند دوره طرح خود را بگذرانند، در نوبت هستند.»

       وی با اشاره به وضعیت کمبود نیروی پرستار استان کرمان می‌گوید: ««گاهی مواقع ما نیز دچار سو تفاهم می‌شویم. درست است که در کل کشور کمبود نیروی پرستار وجود دارد اما به این معنا نیست که این کمبود نیرو در هر شهرستان و هر بیمارستانی وجود داشته باشد.»

 ایرج حریرچی با تاکید بر اینکه در نقاط مختلف کشور میزان کمبود پرستار متفاوت است؛ می‌گوید: «در بعضی از شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان کمبود نیروی پرستار به‌شدت وجود دارد درحالی‌که برخی از استان‌ها مانند استان کرمان که دارای 7 دانشکده پرستاری است و تعداد قابل‌توجهی دانشجوی پرستاری در حال آموزش هستند تنها در بیمارستان های خصوصی با کمبود نیرو مواجهیم درحالی که در بیمارستان های دولتی حتی پرستارانی که می‌خواهند دوره طرح خود را بگذرانند هم در نوبت هستند.»

کمبود بودجه دلیل است یا بهانه؟
       کوهن، رئیس نظام پرستاری کرمان نیز در این خصوص می‌گوید: «این نوع رفتار دانشگاه علوم پزشکی کرمان غیرقانونی است زیرا دلایلی که دانشگاه برای تمدید نکردن قراردادهای این پرستاران بیان کرده است، غیرموجه هستند.

 دانشگاه از سویی اعلام می‌کند که نیروی پرستار کم است و از سوی دیگر قرارداد پرستاران را تمدید نمی‌کند. از سوی دیگر نیز می‌گوید به دلیل کمبود بودجه نمی‌تواند این نیروی پرستاری را داشته باشد اما در جایگزین این نیرو از نیروی دانشجویان پرستاری که دوره طرح خود را می‌گذرانند استفاده کرده است.

مگر نیروی دانشجوی پرستاری برای بیمارستان‌ها به‌صورت رایگان کار می‌کنند؟» کوهن بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون دلیل قابل قبولی را اعلام نکرده است، ادامه می‌دهد: «نظام پرستاری استان کرمان برای این پرستاران به‌تمامی مسئولانی که می‌توانستند کمک کنند، ملاقات داشته اما متاسفانه این مسئولان تنها پاسخی که می‌دهند، کمبود بودجه است.»

 وی با اشاره به اعلام آمادگی تعدادی از بیمارستان‌های شهرستان‌های تابعه توضیح می‌دهد: «مسئولان بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها اطراف ازجمله جیرفت با نظام پرستاری کرمان تماس داشته‌اند و اعلام کرده‌اند که می‌خواهند این نیرو را جذب کنند.

تاکنون بیمارستان بم و افلاطونی تمایل خود را برای جذب برخی از پرستاران اعلام کرده‌اند و قرار بر این است که 10 الی 12 نفر از آنها به شهرستان بم فرستاده شوند.» رئیس نظام پرستاری کرمان بابیان اینکه نمی‌توان همه این پرستاران را به شهرستان‌ها فرستاد، می‌گوید: «متاسفانه بسیاری از آنها نمی‌توانند به شهرستان‌ها بروند زیرا خانواده دارند و برخی از آنها فرزند‌هایشان محصل هستند. برخی از آنها در کرمان خانه دارند و نمی‌تواند خانه خود را رها کرده و به شهرستان بروند.»

       کوهن می‌گوید: «خوشبختانه برخی از این بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند درحالی‌که بیمارستان‌های شهر کرمان هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.»

خبرنگار سپید تلاش کرد تا با مسئولان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان تماس حاصل کند، اما متاسفانه مسئولان حاضر به پاسخگویی نبودند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: