کد خبر: ۹۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 20
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات نشان داده است در والدینی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، احتمال داشتن فرزند چاق بیشتر است.
 به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید بنابراین در انتخاب همسر هم می‌توان سنگ بنای پیشگیری از چاقی را گذاشت. چراکه یکی از عوامل ابتلا به چاقی ژنتیک است.از طرف دیگر نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و پیش از بارداری نیز فرزند را مستعد ابتلا به چاقی می‌کند و سرنوشت او را تاحدودی از لحاظ چاقی و اضافه وزن در آینده پیش‌بینی می‌کند. طبق مطالعاتی که صورت گرفته چاقی و اضافه وزن مادر بر احتمال چاق شدن فرزند آینده‌اش موثر است.

 چاقی عاملی است که سلامت انسان را از جوانب مختلف تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بهترین اقدام برای مقابله با چاقی پیشگیر از آن است. این پیشگیری باید از زمان ازدواج و پیش‌از بارداری صورت گیرد. به این ترتیب که والدین در ابتدا شیوه تغذیه خود را تصحیح کنند و بعد نسل بعدی خود را از بروز خطر چاقی حفظ کنند. درحال حاضر آمار چاقی کودکان و نوجوانان ایرانی روبه افزایش است.

این افزایش آمار نشان‌دهنده تغییر سبک زندگی است. امروزه خانوارها کوچک تر شده، تعداد بچه‌ها کمتر شده و توجه والدین نیز به آنها بیشتر شده است. نحوه زندگی ما به محیط‌های آپارتمانی تبدیل شده و به تبع‌آن فضا برای بازی‌هایی که به محیط آزاد نیاز دارد، ازبین رفته و تحرک بدنی کم شده و بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون جای آنها را گرفته است.

 البته خود مدارس هم فضای کافی برای جنب‌وجوش بچه‌ها ندارند. تنوع و دسترسی به موادخوراکی و تنقلاتی که سودی برای سلامتی ندارد، بیشتر شده و کودکان امروزی درمعرض بمباران تبلیغاتی اینگونه محصولات هستند. بنابراین موثرترین راه پیشگیری از چاقی در کودکان اصلاح الگوی غذایی آنها است. خوراکی‌های چرب و شیرین باید از الگوی تغذیه‌ای کودکان حذف شود.

 شاید حذف آنها علمی نباشد، اما مصرف آنها به حداقل برسد. از طرف دیگر برای بازی با رایانه و تماشای تلویزیون محدودیت‌هایی تعیین شود، تا کودک از یک‌جانشینی رهایی پیدا کند. به گفته متخصصان علوم رفتاری مجموعه ساعات بازی رایانه‌ای و تماشای تلویزیون در شبانه‌روز نباید بیش‌از دو ساعت باشد. توجه به کودک و جایزه گرفتن برای او نباید جنبه خوراکی داشته باشد.

 این تشویق‌ها می‌‌تواند به صورت همراهی برای بازی با آنها باشد تا تحرک بدنی کودک هم تامین شود. تغذیه نوزاد تا شش ماهگی صرفا از طریق شیرمادر است. طبق مطالعاتی که انجام شده است، نوزادانی که باشیرمادر تغذیه می‌کنند، کمتر از نوزادانی که شیرخشک می‌خورند، درمعرض اضافه وزن و چاقی خواهند بود. همراه با آغاز مصرف غذاهای کمکی نیز باید الگوی صحیح و تدریجی برای آنها درنظر گرفته شود که متناسب با سن نوزاد باشد. این مشاوره را متخصصان تغذیه که در مراکز بهداشت حضور دارند ارائه می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: