کد خبر: ۸۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اولین سمینار عمومی مردمی سردرد، اظهارداشت: آمار ابتلا به سردردهای میگرنی به‌ طور میانگین در دنیا ۱۲ درصد است.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر منصوره تقا، گفت: انجمن سردرد تصمیم گرفته است تا مجموعه‌ای از سمینارهای آموزشی را با موضوع سردرد در سطح عموم برگزار کند. اولین دوره این سمینار با موضوع سردردهای میگرنی که از شایع‌ترین سردردها است، در تاریخ ۲۶ آذرماه در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های ما این سمینارها به صورت فصلی و ادامه‌دار خواهد بود. امیداست که در نقاط مختلف شهر برنامه‌های مشابه با عناوین گوناگون برگزار کنیم.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب افزود: دبیر این سمینار سرکار خانم دکتر وهابی هستند و دو سخنرانی ارائه می شود که یکی از آنها توسط دکتر گیوه‌چی متخصص بیماری‌های مغز و اعصابدر مورد علائم و راهکارهای مقابله با سردرد میگرنی و سخنرانی دیگر توسط دکتر کافیان، که روانپزشک است، درمورد جنبه‌های روانی که با سردرد میگرنی مرتبط است، خواهد بود. بعداز آن در یک پانل پرسش و پاسخ با حضور اعضای فعال انجمن سردرد که از رشته‌های مختلف، مغز و اعصاب، روانپزشکی، طب فیزیکی و غیره، هستند به سوالاتی درخصوص سردردهای میگرنی پاسخ داده می شود.

رئیس انجمن سردرد (زیرمجموعه انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران)، ادامه داد: افرادی که در جلسه حضور دارند؛ سوالات خود را به صورت کتبی نوشته و اساتید به آنها پاسخ می‌دهند.»

وی با بیان اینکه دراین سمینار ویزیتی صورت نمی‌گیرد، افزود: سمینار فصلی سردرد با هدف آموزش پیشگیری و مقابله با سردرد برگزار می‌شود و اینگونه نیست که ویزیتی صورت گیرد، یا جواب آزمایشی بررسی شده یا فردی تقاضای ارجاع به همکاران پزشک را داشته باشد. بلکه اساتید به رایج‌ترین سوالاتی که ذهن مردم را درگیر کرده است، پاسخ می‌دهند تا افراد عادی جامعه به عواملی که می‌تواند سردرد را ایجاد کند یا از آن پیشگیری کند آشنا شوند.

تقا خاطرنشان می‌کند: آمار ابتلا به سردردهای میگرنی به‌ طور میانگین در سطح دنیا ۱۲ درصد است. اما به تفکیک جنسیت ۱۷ درصد زنان جوان و ۶ درصد مردان به این سردردها مبتلا می‌شوند. سردردهای میگرنی اغلب به صورت دوره‌ای بوده و بيشتر در سن جوانی بروز می‌کند. دردهای ميگرنی معمولا يک طرفه هستند و اگر هم دو طرفه باشند، در يک طرف سر بيشتر احساس می‌شوند. این درد به صورت کوبشی بوده و در بسیاری از موارد همراه با تهوع است. سردرد میگرنی ممکن است در نواحی اطراف چشم بيشتر از سایر مناطق باشد يا در ناحيه پيشانی و شقيقه‌ای شدت بيشتری داشته باشد. سردرد به آرامی شروع می‌شود و حدود ۲۰ دقيقه به‌ شدت خود می‌رسد و در زمان شدت چند ساعت می‌ماند و بعد از آن آرام آرام از شدت درد کاسته می‌شود و به سمت بهبودی می‌رود. معمولا نور شدید، سروصدا و حرکت باعث تشدید سردرد می‌شود. در بسیاری از خانمهای مبتلا به میگرن در زمان عادت ماهیانه این سردردها افزایش پیدا کرده و بعداز یائسگی رو به کاهش می رود. در دوران بارداری نیز در اکثر موارد کاهش سردردهای میگرنی مشاهده می شود.

به گفته وی، سردرد میگرنی قابل پیشگیری است. افرادی که زمینه ابتلا به این نوع سردرد را دارا هستند، با تمهیدات خاصی می‌تواند مانع از بروز آن یا حداقل کاهش دفعات و مدت آن شوند. لذا پیشگیری اهمیت دارد و تمرکز این سمینار هم بر روی همین مبحث و آگاهی مردم نسبت به‌ آن است.»

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه چنانچه مردم از این قبیل سمینارها استقبال کنند ممکن است به صورت ماهانه هم برگزار شود، افزود: نحوه اطلاع‌رسانی به مردم با پوسترهایی در فرهنگ‌سرای ارسباران و خانه‌های فرهنگ اطراف است.

وی ادامه داد: موضوع سمینار بعدی سردردهای تنشی یا هیجانی است. این نوع سردرد هم از لحاظ شیوع حتی از سردرد میگرنی شایع تر است. سردرد تنشی در افرادی روی می‌دهد که استرس، افسردگی، بی خوابی و فشارکاری دارند. این سردرد هم به صورت دوره‌ای و مزمن است. سردردی است که تمام افراد را درگیر می‌کند.

اولین دوره سمینار عمومی سردرد با موضوع سردردهای میگرنی، روز ۲۶ آذر ماه جاری در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.مهر

برچسب ها: انجمن ، سردرد ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: