کد خبر: ۸۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 14
شفا آنلاین>سلامت>رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی از قطع واردات واکسن تب برفکی به کشور از سال آینده خبرداد و گفت: با تولید این واکسن توسط یک شرکت خصوصی داخلی در این زمینه خودکفا می شویم
به گزارش شفا آنلاین، دکتر حمید کهرام روز دوشنبه به مناسبت هفته پژوهش در جمع خبرنگاران در کرج افزود: بیماری تب برفکی یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماری ها در دام های سنگین است که هر سال دو بار واکسیناسیون تب برفکی بر روی این دام ها انجام می شود.
وی به سه نوع برنامه ریزی برای بالا بردن کمی و کیفی این واکسن در دو سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: کیفیت این دارو با استفاده از روش های علمی دو برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره حداقل مصرف کشور تا 25 میلیون دز واکسن تب برفکی در سال، گفت: سالانه 18 تا 25 میلیون دز واکسن تب برفکی در مؤسسه سرم سازی رازی می شد که امسال توانستیم با افزایش کیفیت دو برابری و با فناوری جدید ظرفیت تولید سالانه آن را به هشت میلیون دز برسانیم.
کهرام تولید این نوع واکسن تب برفکی را خبر خوشی برای دامداران دانست و افزود: کیفیت این واکسن با واکسن های خارجی وارداتی برابری می کند.
***تولید واکسن روغنی تب برفکی تا پایان سال جاری
وی همچنین برنامه دیگر موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را تولید نوع روغنی واکسن تب برفکی تا پایان سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی برای تولید این نوع واکسن به نتیجه رسیده و امیدواریم امسال به تولید 500 هزار دز از این واکسن برسیم.
وی گفت: واکسن روغنی تب برفکی به لحاظ ایمنی نسبت به نوع معمولی از ماندگاری بیشتری برخوردار است، بطوریکه واکسن معمولی شش ماه و واکسن روغنی تا 9 ماه ایمنی ایجاد می کند.
***شرکت روناک وارد عرصه تولید واکسن تب برفکی می شود
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی سومین برنامه در تولید واکسن تب برفکی را انعقاد قرارداد با یک شرکت خصوصی (شرکت روناک) در عرصه تولید واکسن عنوان کرد و افزود: این شرکت در مهاباد مستقر بوده و حدود 10 سال سابقه تولید واکسن دارد.
وی اظهار داشت: واکسن تب برفکی واکسنی است که به رغم ظرفیت تولید در حد نیاز کشور و حتی صادرات، کمتر از میزان مصرف داخلی تولید می شود و مابقی آن را از خارج وارد می کنیم ولی مابقی واکسن های دامی و طیور در داخل به اندازه مصرف تولید می شود.
کهرام گفت: شرکت روناک از دو سال پیش به دنبال دستیابی به تکنولوژی تولید واکسن تب برفکی است و موسسه رازی طی دو قرارداد در نظر دارد تا تولید مشترک این واکسن را در روناک داشته باشد بطوریکه تکنولوژی توسط موسسه منتقل شده و در روناک تولید انجام می شود.
وی ادامه داد: با این روند تولید از سال آینده عملا واردات این واکسن به کشور وجود نخواهد داشت ضمن اینکه ظرفیت صادرات این محصول تولیدی را نیز پیدا خواهیم کرد زیرا این واکسن پرسودترین واکسن دامی است.
وی افزود: اغلب کشورها خواهان خرید این نوع واکسن از ما بودند ولی به دلیل مصرف داخلی قادر به صادرات نبودیم اما در آینده ای نزدیک امکان صادرات آن را به کشورهای آسیای میانه، سوریه، عراق و پاکستان خواهیم داشت و هم اکنون نیز در حال انعقاد یک قرارداد با کشور کره جنوبی برای صادارت واکسن تب برفکی هستیم.
***90 سال خدمت موسسه رازی در تولید دارو و واکسن دامی و انسانی
کهرام در ادامه به فعالیت 90 ساله موسسه سرم سازی رازی در تولید انواع دارو و واکسن طیور، دامی و انسانی اشاره کردو گفت: در تولید واکسن ایران از نظر تکنولوژی از کشورهای پیشرفته در این زمینه است.
وی افزود: این موسسه با تولیدات خود توانسته بسیاری از بیماری های شایع از گذشته تا کنون را همچون سرخک، سرخچه، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و فلج اطفال کنترل و ریشه کن کند.
رئیس موسسه رازی به عمده فعالیت این موسسه در حوزه R&D و تحقیقات اشاره کرد و اظهار داشت: واکسن آنتروتوکسمی که برای گوسفندان استفاده می شود بیش از 30 سال به صورت میکروبی تولید می شد ولی با تحقیقات انجام شده در رازی واکسن توکسوئیدی آنتروتوکسمی تا پایان سال تولید می شود.
وی این تکنولوژی را بسیار پیشرفته دانست و گفت: در این نوع واکسن به جای میکروب کشته از توکسوئید میکروب استفاده می شود که قدرت واکسیناسیون بالاتر رفته و هم افزایش تولید واکسن خواهیم داشت.
کهرام بیماری آنتروتوکسمی را یک بیماری گوسفندی دانست که تمام گوسفندان دنیا را معمولا درگیر می کند و باکتری آن در علوفه و خاک وجود داشته و وارد معده دام می شود و با تغییر فصل و تغذیه موجب درگیری این دام ها شده و مرگ و میر بالایی دارد.
موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی که در کرج مستقر است 90 سال قدمت دارد و 16 دی ماه سال جاری جشن نودمین سالگرد تاسیس این موسسه در مرکز همایش های صدا و سیما در تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: