کد خبر: ۸۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 14
شفا آنلاین>سلامت>افتادگی پلک‌ها، افزایش خشکی چشم، احساس جسم خارجی در چشم، التهاب داخل چشم، آب مروارید (کاتاراکت) و بروز اختلال در میدان دید از شایع‌ترین عوارض چشمی دیابت به شمار می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین،دبیر علمی کنگره انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به این موارد می‌گوید: علاوه بر این مشکلات، مهمترین و خطرناک‌ترین عوارض چشمی دیابت، تأثیرات مخرب این بیماری بر بافت شبکیه است که می‌تواند به کاهش بینایی منجر شده و در موارد پیشرفته‌تر نابینایی فرد مبتلا را به دنبال داشته باشد.

  دکتر «مسعود ناصری پور» با تأکید بر اینکه دیابت در دو مرحله زایا و غیرزایا شبکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌افزاید: در مرحله غیرزایا، شبکیه متورم شده به کاهش دید بیمار منجر می‌شود اما در مرحله زایا، به دلیل ترشح برخی مواد، در چشم رگ‌های خونی اضافی ایجاد می‌شود که اگر روی عنبیه باشند، باعث ایجاد آب سیاه خواهند شد و اگر روی شبکیه تشکیل شوند، خونریزی شبکیه را به دنبال خواهند داشت.

دکتر ناصری‌پور با اشاره به شیوع بالای دیابت در بین جمعیت ایرانی عنوان می‌کند: به دنبال شیوع زیاد دیابت در میان افراد جامعه به طوری که حدود 7 درصد جمعیت با این بیماری دست به گریبان هستند، طبیعی است عوارض چشمی ناشی از آن نیز زیاد باشد. از آنجایی که این عوارض در مراحل اولیه بدون علامت هستند، لازم است مبتلایان به دیابت در کنار انجام معاینات دوره‌ای دیابت، معاینات چشمی را نیز انجام دهند.

او در ادامه تصریح می‌کند: دیابت نوع یک، که ژنتیکی است و در سال‌های اولیه زندگی تشخیص داده می‌شود، عوارض کمتری برای بیمار به همراه دارد اما دیابت نوع دو که بیشتر در سنین میانسالی نمایان می‌شود، ممکن است در سال های ابتدایی بیماری علامتی نداشته باشد اما با شدت یافتن بیماری عوارض مخربی برجای بگذارد.

دکتر ناصری‌پور به مبتلایان دیابت توصیه می‌کند که معاینه‌های چشمی را جدی بگیرند و حتی اگر دچار عوارض چشمی نشده‌اند باز هم هر سه ماه یا شش ماه یک بار معاینات تشخیصی چشم پزشکی را انجام دهند تا از عوارض چشمی دیابت در امان بمانند.  دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران در خاتمه با اعلام اینکه این کنگره از فردا ( 23 آذر) در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود، مهمترین محور برگزاری کنگره سال‌جاری را بیماری‌های قرنیه و عیوب انکساری عنوان کرد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: