کد خبر: ۸۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت>کرمان – وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ میلیون دوز دارو آماده توزیع وجود دارد ، گفت: احتمال شروع موج دوم بیماری تا پایان سال وجود دارد اما موج اول آنفلوانزا کنترل شده است.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی صبح پنجشنبه در جلسه شورای سلامت استان کرمان گفت: تنها ۲۰ درصد سلامت مردم بر عهده وزرات بهداشت است و مابقی بر عهده سایر ارگان ها است.  

وی وضعیت بهداشت و درمان استان کرمان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: کرمان از نظر زیرساخت‌های بهداشت و درمان جزء استان‌های محروم بوده و تا سطح مطلوب فاصله دارد و وضعیت جنوب کرمان نیز به مراتب نامناسب‌تر از مرکز استان است.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به لزوم کنترل بهداشت در حوزه آب و غذا افزود: باید در خصوص بیماری‌های غیرواگیر مانند مصرف مواد مخدر و سیگار سخت گیری جدی وجود داشته باشد.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم گسترش زیرساخت‌ها در حوزه درمان، گفت: بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی باید به این امر توجه داشته باشند.  

وی با اشاره به موقعیت جغراقیایی استان کرمان اظهار داشت: مهاجرت اتباع بیگانه از مرزهای شرقی باعث بروز مشکلاتی در این منطقه شده است.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به لزوم رفع کمبود‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها، افزود: در اولین ملاقات با استاندار کرمان اختیارات لازم برای صدور مجوزهای این حوزه به دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده شد.  

نیاز سنجی ۲۰ ساله آینده استان کرمان در حوزه بهداشت و درمان

وی با اشاره به انجام نیاز سنجی ۲۰ ساله آینده استان کرمان در حوزه بهداشت و درمان، یادآور شد: کرمان تنها استانی است که با چشم باز می‌داند چه اقدامات توسعه‌ای در حوزه سلامت باید انجام دهد و این نیاز سنجی در سایر نقاط کشور نیز باید انجام شود.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به شیوع آنفلوانزا در ایران، اظهار کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده ویروس این بیماری وارد کشور شده و این بیماری مرز نمی‌شناسد.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی ادامه داد: آنفلوانزا با شدت و ضعف در نقاط مختلف کشور وجود دارد و با سرد شدن هوا ۲۰ درصد مردم به این بیماری مبتلا می‌شوند.  

وی شدت این بیماری را در افراد داری ضعف سیستم ایمنی بیشتر دانست و اظهار کرد: تمامی افرادی که در این خصوص فوت کرده‌اند دارای بیماری مزمن تنفسی، سرطان، ایدز و... بوده‌اند.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از درگذشت فردی ۲۹ ساله خبر داد و گفت: این فرد دارای بیماری زمینه ایدز بوده  و تاکنون موردی که تنها به دلیل ابتلا به آنفوانز درگذشته باشد را نداشتیم.  

وی یادآور شد: در زمان اپیدمی آنفلوانزا مرگ و میر در کودکان زیر دو سال افزایش پیدا می‌کند و این در حالیست که تاکنون در ایران هیچ موردی از فوت کودکان نداشتیم.  

احتمال شروع موج دوم بیماری تا پایان سال

قاضی‌زاده‌ هاشمی با تاکید بر اینکه آنفلوانزا تمام نشده است، اظهار کرد: با کنترلی که انجام گرفته این بیماری ظرف چند روز آینده فروکش می‌کند.  

وی ادامه داد: باید توجه داشت که احتمال شروع موج دوم بیماری تا پایان سال وجود دارد اما موج اول آنفلوانزا کنترل شده  است.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه آنفلوانزای بیماری جدیدی نیست، تصریح کرد: این بیماری مربوط به حیوانات نبوده و تنها ناشی از کم اطلاعی است.  

وی به کنترل موج اول بیماری آنفلوانزا در کرمان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر آمادگی کافی و ایمنی در مردم ایجاد شده و موج‌های بعدی نیز خفیف‌تر از موج اول خواهند بود.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به اینکه بیماری‌های واگیردار به شدت کرمان و سیستان را تهدید می‌کند، گفت: باید آمادگی لازم در هر فصلی وجود داشته باشد؛ در تابستان بیماری آنفلوانزا شیوع پیدا کرد و هم اکنون نیز شاهد شیوع آنفلوانزا هستیم که این بمیاری‌ها در آن سوی مرز‌ها نیز وجود دارد.  

وی از انجام بالا‌ترین سطح اقدامات برای کنترل این بیماری خبر داد و افزود: کادر پزشکی با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد در معرض خطر قرار دارند به بهترین نحو به وظایف خود عمل کردند.  

۶۰میلیون دوز دارو آنفلونزا آماده توزیع

قاضی‌زاده‌ هاشمی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ میلیون دوز دارو آماده توزیع وجود دارد اما واقعا نیازی به استفاده از دارو نیست و دلیل توزیع نکردن دارو این بود که در جامعه مقاومت در برابر بیماری ایجاد شود.  

وی زمان مناسب برای تزریق واکسن را ماه‌های مرداد و شهریور دانست و گفت: تنها کادر درمانی و افراد در معرض خطر مانند خانم‌ها باردار و افراد دچار نقص ایمنی باید از واکسن استفاده کنند.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی گفت: دارو از امروز در اختیار تمامی مراکز درمانی کرمان قرار خواهد گرفت و از پزشکان درخواست داریم که براساس پروتکل درمانی عمل کرده و تنها برای موارد حاد دارو تجویز کنند.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: افراد عادی نیاز به استفاده از ماسک ندارند و تنها افرادی که در تماس با بیماران هستند باید از ماسک استفاده کنند.  

وی شستشوی مکرر دستان با آب و صابون و پرهیز از روبوسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل این مرحله  بیماری داشتند.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی یادآور شد: رئیس جمهور بار‌ها در جلسه هیئت دولت در خصوص اطلاع رسانی به مردم تاکید کرده است.  

وی با اشاره به اینکه هیچ مساله‌ای در حوزه بهداشت و سلامت برای مخفی کاری وجود ندارد و افزود: اعتماد مردم بالا‌ترین سرمایه نظام است و باید سعی کنیم آرامش را در جامعه تقویت کنیم.  

وی تصمیمات اتخاذ شده در استان از جمله تعطیلی مدارس را در راستای آرامش مردم دانست و گفت: مجلس و دولت باید در خصوص بودجه، برنامه‌های دائمی و قوانین تصمیم گیری کنند که نمایندگان مردم می‌توانند در این خصوص بسیار اثرگذار باشند.  

اعتبارات ویژه‌ای برای آنفلوانزا در نظر گرفته نشده است‌

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به اینکه سلامت در همه کشور‌ها جز اولویت‌های اول دولت هاست، گفت: متاسفاده سلامت در ایران جزء اولویت نهم و دهم بوده و جز موضوعاتی است که مغفول مانده است و امیدواریم بتوانیم این مشکل مردم را به حداقل برسانیم.  

وی به بدهی ۱۲۰ میلیون تومانی از بیمه‌ها در مدت زمانی ۸ تا ۹ ماه اشاره و تصریح کرد: امیدواریم دولت و مسئولان استانی برای وصول مطالبات کمک کنند.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اعتبارات ویژه‌ای برای آنفلوانزا در نظر گرفته نشده است، افزود: در حال حاضر وضعیت عادی و سفید بوده و نگرانی در خصوص بیماری وجود ندارد.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی ادامه داد: باید توجه داشت با آغاز فصل سرما و شیوع سرماخوردگی که جز بیماری‌های واگیردار است شیوع پیدا می‌کند و مردم باید مراقب سلامت خود باشند.  

وی یادآور شد: مجلس برای سال ۹۵ اعتباری را برای بیماری‌های واگیر دامی و انسانی در نظر گرفته است و اگر استانداران از طریق وزارت کشور در این خصوص اقدام کنند شاید بتوان بودجه‌ای را برای این بیماری در نظر گرفت.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به اینکه رقمی برای درمان اتباع بیگانه در نظر گرفته نشده است، افزود: با توجه به این مسئله نمی‌توان اقدامی برای استفاده این افراد از تسهیلات درمانی انجام داد و این در حالیست که تعدادی زیادی از این افراد به دانشگاه‌های علوم پزشکی بم، سیستان و بلوچستان و ایرانشهر مراجعه می‌کنند در حالی بیمه نیستند.  

وی با اشاره به اینکه فراگیری آنفلوانزا در استان کرمان خارج از انتظار نبود، افزود: براساس پیش بینی‌ها ۶۰۰ هزار نفر باید به این بیماری مبتلا می‌شدند در حالی که با کنترل‌های صورت گرفته این میزان بسیار کمتر از پیش بینی هاست.  

قاضی‌زاده‌ هاشمی تاکید کرد: منشا بیماری آنفلوانزا مرتبط با اتباع بیگانه نبوده و براساس بررسی‌های صورت گرفته میزان آلودگی در محل تجمعات این افراد کمتر بوده است.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه گمان نکنید بیماری آنفلوانزا تمام شده و باید آمادگی‌ها حفظ شود، گفت: در زمان شیوع آنفلوانزا ۲۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری می‌شوند و این روندی کاملا طبیعی است.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: