کد خبر: ۸۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سیاسی>پایگاه تحلیلی «پالتیکو» با استدلال‌هایی نوشت که عربستان در حال ترویج و صادر کردن تفکرات افراطی به جهان است و هم‌اکنون زمان آن رسیده که بابت آن هزینه‌هایی بپردازد.

به گزارش شفا آنلاین، پایگاه تحلیلی «پالتیکو» در گزارشی به تیراندازی مرگبار هفته گذشته در «سن برناردینو» ایالت «کالیفرنیا» آمریکا اشاره کرد که به کشته شدن 14 نفر و زخمی شدن 21 نفر دیگر منجر شد و سپس نوشت «ما هنوز نمی‌دانیم که بر «تاشفین مالک» عامل تیراندازی «سن برناردینو» در تمامی دورانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کرد، چه گذشته است و هنوز نمی‌دانیم که همسرش «رضوان فاروق» عامل دوم این حادثه تیراندازی در دو دیدار اخیرش به عربستان چه تجاربی را گذرانده است».

*عربستان سابقه طولانی در ترویج افراط‌گرایی و صادر کردن آن به خارج دارد

این پایگاه تحلیلی با اشاره به این مطلب نوشت که گرچه اطلاعی درباره آنچه که بر عاملان مسلح حملات سن برناردینو در عربستان گذشته است، نمی‌دانیم اما چیز جدیدی نیست که عربستان که همپیمان آمریکا است سابقه طولانی در ترویج افراط‌گرایی مذهبی و صادر کردن آن به خارج دارد.

طبق گزارش رویترز، خویشاوندان مالک که متولد پاکستان است می‌گویند که تاشفین مالک و پدرش ظاهراً در طول سالهایی که در عربستان بوده‌اند، افراطی‌تر شده‌اند.

*هزاران سعودی به واسطه نزدیکی تفکرات وهابیت و داعش به تروریست‌ها پیوسته‌اند

این گزارش می‌افزاید، بین یکهزار و 500 تا 2 هزار و 500 سعودی به واسطه نزدیکی ارتباط ایدئولوژی داعش و وهابیت عربستان به تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند. تنها در ماه گذشته، عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد 50 نفر از مردم سراسر این کشور را گردن بزند و تهدید کرده است که علیه هر آنکس که بگوید این گردن زدن عربستان همچون اقدامات داعش است، اقدام قانونی انجام خواهد داد.

*عربستان دلارهای حاصل از فروش نفت را صرف رشد سلفی‌گری در کشورهای خارجی می‌کند

پالتیکو می‌نویسد، بعد از گذشت چندین سال از حملات 11 سپتامبر، مقامات غربی اغلب نگاه متفاوتی به تمامی این حمایت‌های ایدئولوژیکی عربستان از افراط‌گرایی دارند. نفت عربستان برای اقتصاد جهان بسیار حائز اهمیت است و این در حالی است که بسیاری از دلار‌هایی که عربستان از طریق نفت خود به دست می‌آورد، صرف سرکوبگری در داخل این کشور و رشد بنیان سلفی‌گری در خارج از عربستان می‌شود.

این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد، امروز، دو مسئله تغییر کرده است: اول آنکه، هزینه جهانی افراط‌گرایی تحت حمایت عربستان همچنان در حال افزایش و بالا رفتن است به طوریکه با ظهور داعش و بوکوحرام، بمب‌گذاری‌های بیروت و پاریس و تیراندازی سن برناردینو به وقوع پیوسته است که خسارات زیادی را به همراه داشته است.

*آمریکا باید در روابط با سعودی‌ها تجدیدنظر کند

طبق این گزارش، عامل دیگری که تغییر کرده است، این است که دیگر همچون گذشته، توجیه اقتصادی برای سرتعظیم فرود آوردن آمریکا در قبال رژیم سعودی وجود ندارد. با توجه به اینکه سلطه عربستان بر بازار جهانی نفت رو به کاهش است و آمریکا خود را به سمت استقلال انرژی نزدیک‌تر می‌کند و از طرف دیگر توافق هسته‌ای با ایران رو به جلو در حرکت است، بهترین زمان است که آمریکا در روابط نزدیک با خاندان سعود تجدیدنظر کند.

پالتیکو در توضیح این تجدیدنظر در روابط آمریکا و عربستان گزارش کرد، آمریکا باید در جهت یک نظام تحریم‌هایی حرکت کند تا خاندان حاکم آل سعود را وادار کند که به حقوق مردم خود و صلح در جهان احترام بگذارد.

*لزوم تصویب تحریم‌های هدفمند علیه عربستان

این گزارش تأکید کرد، خیلی پیش از این باید عربستان را به دلیل حمایت ایدئولوژیکی از افراط‌گرایی متحمل پرداخت هزینه می‌کرد. آمریکا می‌بایست به عربستان سعودی اعمال فشار آورد و اگر لازم باشد تحریم‌های هدفمندی که آمریکا برای روسیه، زیمبابوه و ونزوئلا به کار برد را علیه عربستان به کار برد.

پالتیکو ادامه داد که چنین تحریم‌هایی، فروش و انتقال پول، کالا و خدمات برخی افراد خاص را بلوکه می‌کند و از ورود این افراد به آمریکا ممانعت به عمل می‌آورد.

*عربستان باید در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گیرد

طبق این گزارش، به طور قطع عربستان سعودی ترویج و تعهد خود به افراط‌گرایی را انکار و می‌کند و در عوض می‌گوید که بخشی از ائتلاف علیه داعش است و یکی از قربانیان حملات تروریستی مرتبط با افراط گرایی بوده است اما پیشینه حمایت جهانی عربستان از افراط‌گرایی نشان می‌دهد که این کشور باید دستکم در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار گیرد.

*نقش عربستان در اقدامات تروریستی سراسر جهان

پالتیکو استدلال کرد که هم دولت عربستان و هم اشخاصی در این کشور، قبل و از زمان 2001 به بعد، منبع اصلی حمایت از گروههای تروریستی بین‌المللی  بودند. در زمان حملات 11 سپتامبر 2001، عاملان بمب‌گذاری از عربستان سعودی آمده بودند.

این گزارش تحلیلی مثال‌های بیشتری آورد و ادامه داد، در سال 2012، سفیر عربستان در پاکستان چندین ارتباط در سطح عالی با شبکه تروریستی «حقانی» که پشت حملات 2011 به سفارت آمریکا در کابل بود، داشته است.

در سال 2009، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا هشدار داد که حامیان مالی سعودی، «مهم‌ترین منبع تأمین بودجه گروههای تروریستی در سراسر جهان هستند» و القاعده و طالبان «احتمالاً میلیون‌ها دلار از این کشور به صورت سالانه دریافت می‌کنند».

هزینه‌های میلیاردی عربستان برای ترویج وهابیت در جهان

این گزارش سپس به مقایسه تفکرات وهابیت و داعش اشاره کرد و نوشت که حمایت عربستان از رادیکالیسم در خارج از این کشور چندان عجیب نیست زیرا داعش نیز تفکرات مشابه وهابیت دارد. این فرقه جعلی بیش از 10 میلیارد دلار در سراسر جهان از طریق سازمانهای خیریه همچون مجمع جهانی جوانان مسلمان هزینه کرده است تا خود را تقویت کند. عربستان همچنان که افراط‌گرایی را به خارج صادر می‌کند، تفکرات و سیاست‌های افراطی را در داخل خاک عربستان نیز ترویج می‌دهد.

پالتیکو گزارش کرد، نقض حقوق بشر در عربستان به تنهایی دلیل کافی است که بخواهیم تحریم‌هایی را علیه این کشور تحمیل کنیم. در گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا آمده است: «شهروندان سعودی فاقد حقوق و ابزارهای قانونی آزادی بیان همچون اینترنت و آزادی گردهمایی، تشکیل انجمن، جنبش و مذهب و همچنین فاقد حقوق برابر برای زنان، کودکان و کارگران غیرشهروند هستند و تحت شکنجه و دیگر سوء رفتارها علیه زنان، قاچاق افراد و تبعیض جنسیت، مذهب، فرقه، نژاد و قومیتی قرار می‌گیرند».

*آمریکا در سوء‌رفتارهای عربستان دخیل است

این پایگاه تحلیلی سپس به انفعال آمریکا در قبال عربستان اشاره کرد و نوشت، هنوز ما حتی بحث درباره عربستان را در آمریکا آغاز نکرده‌ایم. در واقع، آمریکا عمیقاً در سوء رفتارهای عربستان دخیل است.

طبق موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا در بین سالهای 2005 تا 2009، 934 میلیون دلار سلاح به عربستان صادر کرد. از سال 2010 تا 2014، 2.4 میلیارد دلار بیشتر سلاح به عربستان صادر کرد.  در ماه جاری میلادی، آمریکا ارسال یک محموله یک میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان را تأیید کرد.

آمریکا در اختیار عربستان آموزش و اشتراک‌گذاری اطلاعات قرار می‌دهد و از آنها حمایت لجستیکی و نظامی می‌کند و از طرف دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اوایل سال 2015 به عربستان سفر کرد تا در مراسم ادای احترام به ملک سلمان پادشاه جدید عربستان ادای احترام کند.

طبق این گزارش، بسیاری از ناظران می‌گویند که عربستان و نفت این کشور بسیار برای منافع آمریکا حائز اهمیت است. تحمیل تحریم‌ها علیه صادرات نفت عربستان تأثیر چشمگیری بر قیمت جهانی نفت، دستکم برای یک مدت کوتاه خواهد داشت اما در صورتیکه تحریم‌ها هدفمند باشد، چنین تأثیری برجای نخواهند ماند. صرفنظر از قدرت عربستان بر جهان و به ویژه آمریکا، بازار انرژی رو به افول است. نفت همچون گذشته برای اقتصاد حائز اهمیت نیست به طوریکه آمریکا در سال 2014 در مقایسه با سال 2000، بنزین کمتری را مصرف کرده است به همین منظور قدرت عربستان برای وارد آوردن ضربه اقتصادی به آمریکا ضعیف خواهد بود اما با این حال نفوذ سیاسی چشمگیر خود بر آمریکا را حفظ کرده است.

این گزارش ادامه داد که رویکرد جدید در قبال عربستان یک شبه به وجود نمی‌آید و ممکن است با کنترل بیشتر بر صادرات سلاح و کاهش همکاری نظامی آغاز شود. از آنجا به بعد، آمریکا می‌تواند از تحریم ورزشی عربستان استقبال کند.

*خاندان آل سعود در سراسر جهان باید تحت فشار قرار گیرد

پالتیکو ادامه داد که با اینحال، تحریم‌های هوشمند، نوش‌دارو نیست اما خاندان آل سعود دارایی‌های زیادی در کشورهای خارجی دارند که می‌توان آنها را مسدود کرد و خاندان آل سعود در سراسر جهان باید تحت فشار قرار گیرد زیرا سالهای است که این خاندان خود را از زندانی شدن در کشورهای خارجی به دلیل قتل‌، تجاوز و قاچاق مواد مخدر مصون داشته‌اند و این در حالی است که مردم عربستان به خاطر چیزهایی که جرم محسوب نمی‌شود، محاکمه می‌شوند.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: