کد خبر: ۸۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفاآنلاین:جامعه>خانواده>شبکه‌های اجتماعی، حاصل دستاورد علم و اندیشه بشر است، پس می‌تواند ارزشمند باشد. این شبکه‌ها، ارتباطات اجتماعی را آسان‌تر کرده، امکان بیشتری برای تعامل گروه‌های دوستی به وجود آورده است. با این حال، آسیب‌های زیادی هم به کانون خانواده‌ها تحمیل کرده است.

به گزارش شفاآنلاین : کمترین و رایج‌ترین آسیب این شبکه‌ها، اتلاف وقت اعضای خانواده است. خیلی وقت‌ها، متاسفانه این شبکه‌ها زمینه‌ای برای ایجاد روابط نابهنجار بین جنس‌های مخالف پدید آورده است. افشای اطلاعات محرمانه و خانوادگی و ایجاد شبهه‌های عقیدتی بدون آن که پاسخی به شبهه‌ها ارائه شود نیز از دردسرهای دیگری است که این شبکه‌ها به بار آورده است.

از منظر روانی نیز استفاده بی‌رویه از این شبکه‌های اجتماعی، باعث انزوای اعضای خانواده شده و به مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آنها آسیب می‌زند. همین که خیلی از افراد بدون داشتن صلاحیت‌های علمی یا اخلاقی به تشکیل گروه‌های مجازی دست می‌زنند و برخی خانواده‌ها هم جذب این گروه‌ها می‌شوند، می‌تواند سلامت روانی و اجتماعی خانواده‌ها را مختل کند.

دوستی‌های فریبکارانه و غیرقابل اعتمادی که گاه بین دختران و پسران جوان به وجود می‌آید هم ازجمله آسیب‌هایی است که حضور بی‌ضابطه در این شبکه‌های اجتماعی به بار می‌آورد. همچنین این شبکه‌ها به سطحی شدن دانش در جامعه هم دامن‌زده است. برای کاهش این تبعات منفی، باید به خانواده‌ها آموزش داد که عضو هر گروه مجازی نشوند و بدون تحقیق، هر مخاطبی را در فضای مجازی به عنوان دوست نپذیرند.جام جم آنلاین

حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر

عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی حوزه و دانشگاه


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: