کد خبر: ۸۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 08
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>پژوهشگران دریافتند ژن مرتبط با سرطان پستان و رحم موسوم به BRCA1 که با آنجلینا جولی بیشتر شناخته شده، با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است.
به گزارش شفاآنلاین : محققان دانشگاه ایندیانا در تحقیقات خود نشان دادند که این ژن از اهمیت بالایی در عملکرد عادی بدن برخوردار است. BRCA1 به پروتئینی که تحت پوشش آن است کمک می‌کند تا در درمان سرطان نقش ایفا کند زیرا به ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده کمک می‌کند.

این پروتئین نقش مهمی در حصول اطمینان از ثبات ماده ژنتیکی سلول‌ها ایفا کرده و تا زمانی که ژن جهش نیافته، مشکلی ایجاد نمی‌کند. جهش از ترمیم دی‌ان‌ای آسیب‌دیده جلوگیری کرده و در نتیجه، سلول‌ها سرطانی می‌شوند.

به گفته متخصصان، این ژن در افرادی که جهش یافته، معیوب می‌شود. همچنین بطور کاملا کاربردی در بدن همه انسان‌ها وجود داشته و همه افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان نیستند.

اکنون محققان بر این باورند که BRCA1 با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است. افراد دارای جهش ژنتیکی BRCA1 که در معرض خطر سرطان پستان و تخمدان قرار دارند، همچنین دارای سطوح بسیار پایینی از پروتئین ناکارآمد که مشابه نمونه مشاهده شده در بیماری آلزایمر است.

اگرچه در این تحقیق هیچ ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل مشاهده نشده، اما محققان این کشف را شگفت‌انگیز خوانده‌اند.

پزشکان امیدوارند که این تحقیق بتواند به آن‌ها در یافتن راهی برای افزایش سطوح این ژن تا سطح عادی به منظور توقف ابتلای افراد به آلزایمر کمک کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: