کد خبر: ۸۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>سلامت>محققان هلندی به تازگی با آنالیز اسکن‌های مغز و انجام تست‌های خونی در هزاران فرد بزرگسال، به ارتباط میان مراحل بسیار اولیه بیماری قلبی و مغزی پی برده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما می‌دانیم که انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی با افزایش خطر استروک و دمانس مرتبط هستند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی وجود ارتباط قلبی ـ مغزی در مراحل اولیه بیماری است.» محققان در این مطالعه داده‌های 2432 فرد را که در دهه 50 عمر خود بوده و در مطالعه Rotterdam شرکت کرده بودند، بررسی کردند. در این مطالعه، افرادی که سابقه بیماری قلبی، دمانس یا استروک را داشتند، حذف شدند.

 پژوهشگران نتایج اسکن‌های MRI مغزی این افراد و تست‌های خونی را که برای اندازه‌گیری پپتیدی به نام NT-proBNP انجام شده بود، آنالیز کردند. پپتید مذکور مارکری است برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی. آنالیزهای نهایی نشان داد، هرچه سطح پپتید در خون بیشتر باشد، حجم کلی مغز آنها کمتر و حجم ضایعات ماده سفید مغز بیشتر خواهد بود.

       اسکن‌های MRI که از این افراد گرفته شد، از تکنیک پیشرفته‌ای به نام diffusio- tensor imaging استفاده کرده بود که حرکت آب را در بافت مغزی ردیابی می‌کند. این روش برای تشخیص تعدادی از مارکرهای بیماری زودهنگام مغزی، تغییرات ظریف در ساختار بافتی و ضایعات ماده سفید مغز استفاده می‌شود تا نواحی آسیب دیده در اثر صدمه یا بیماری را مشخص کند. از سوی دیگر، پپتید NT-proBNP اطلاعاتی را در مورد عملکرد نامناسب قلبی فراهم می‌کندف حتی در شرایطی که بیماری قلبی آشکاری وجود نداشته باشد. محققان در پایان نتیجه‌گیری می‌کنند که هرچه سطح پپتید NT-proBNP در خون بیشتر باشد، تشکیلات ریزساختاری بدتری در ماده سفید مغزی افراد یافت می‌شود. همچنین حجم کلی مغز کمتر و حجم ضایعات ماده سفید بیشتر خواهد بود. Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: