کد خبر: ۸۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 06
شفا آنلاین>سلامت>پروفسور اردشیر غفرانی، پزشک ايراني فوق تخصص ریه جايزه آينده آلمان براي کشف دارويي براي اولين بار در جهان را در سال 2015 دريافت کرد.
به گزارش شفا آنلاین،یوآخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان، در مراسمی در برلین جایزه "آینده آلمان" را به پروفسور اردشیر غفرانی، پزشک فوق تخصص ریه اهدا کرد. غفرانی همچنین مبلغ ۲۵۰ هزار یورو هم به عنوان جایزه نقدی دریافت کرد.

پروفسور غفرانی و گروه‌اش دارویی حیات‌بخش برای درمان بیمارانی که از فشار ریوی رنج می‌برند تهیه کرده‌اند.

یواخیم گاوک رئیس جمهور آلمان جایزه  دویچر2015 رئیس جمهور فدرال برای نوآوری در علم و تکنولوژی به پروفسور اردشير   غفراني و تیم اش براي پروژه تلاش در خصوص بيماري هاي قلب و ريه از نیتروگلیسیرین تا درمان های نوآورانه اي در اين زمينه  اعطا کرد.

تحقیقات بر روی مکانیسم های نوآورانه از عملکرد ريوسيگوات براي درمان هايپرتنشن ريوي، با فشارخون بالا در شريان‌هاي ريوي است، اين کشف بر اساس  يافته هاي 130 سال از درمان آنژین صدری با نیتروگلیسیرین است. این دارو کشف شده بطور قابل توجهی می تواند در بهبود کیفیت زندگي بیماران  تاثير گزار باشد  این دارو اولین درمان دارویی دراين خصوص است.



پروفسور غفرانی که ریاست تیم عروقی پزشکی دانشگاه "جی ال یو" را هم بر عهده دارد، در این مراسم گفت: «این انگیزه‌ای باورنکردنی برای فعالیت ما ایجاد می‌کند».

جایزه آینده آلمان، یکی از مهمترین جایزه‌های این کشور است. این جایزه بر اساس معیارهایی چون دستاوردهای بدیع و نوآورانه پژوهشی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
امسال علاوه بر گروه پژوهشی پروفسور غفرانی دو گروه دیگر هم نامزد دریافت جایزه"آینده آلمان" بودند. ساخت و ساز هواپیما با استفاده از وسایل سبک‌تر و تکنیکی برای جلوگیری از حوادث رانندگی دیگر پژوهش‌هایی بودند که رقابت را به گروه پژوهشی پروفسور غفرانی واگذار کردند.

پروفسور اردشيرغفرانی از دانشگاه گیسن کلینیک، دکتر راینر فری و پروفسور پیتر یوهان استاچ  درمان های جديدي در خصوص افزایش فشار خون ریوی کشف کردند.

افرادی که از فشار خون ریوی رنج می برند  کیفیت  زندگی خود را  به شدت محدود مي بينند . بسیاری از بیماران در عرض چند سال از زمان تشخیص می میرند. آیا راهی برای جلوگیری از این اتفاق می افتد وجود دارد ؟

پروفسور دکتر یوهانس پیتر استاچ، دکتر راینر فری و پروفسور دکتر اردشير غفرانی یک داروی را کشف کردند که هم بر شکل بيماري پيشرفته و هم بر بيماري در حال پيشرفت تاثير مي گذارد. در این تحقيقات یک مکانیسم عملکردي را  کشف کردند که به طور مستقیم بر فرایندهای مولکولی در سیستم قلبی ریوی تاثير مي گذارد و در آینده نیز می تواند برای درمان تعدادی از بیماری های دیگر استفاده می شود. یوهانس پیتر استاچ استاد افتخاری برای تحقیقات دارویی در دانشگاه هال-ویتنبرگ است و عضو ارشد در تحقیقات قلب و عروق در بایر دارویی AG بود. راینر فری نیز در بایر به عنوان یک عضو ارشد در فارماکولوژی بالینی کار کرده است. پروفسور غفرانی رئیس کلینیک افزایش فشار شریان ریوی در دانشگاه گیسن کلینیک UND ماربورگ است و مدیر پزشکی کلینیک کرک هوف در نواهایم است.

استفاده از نیتروگلیسیرین در درمان بیماری های قلبی عروقی از 130 سال پیش آغاز شد. در ابتدا به عنوان مواد منفجره مورد استفادهقرار مي گرفت   در حال حاضر برای درمان آنژین صدری تجویز مي شود .اين دارو در بدن،  اکسید نیتریک (NO)  منتشرميکند که رگهای خونی را گشاد و کاهش فشار خون به سرعت در همراه خواهد داشت.

بدن دربیماران مبتلا به فشار خون ریوی به اندازه کافی NO تولید نمی کند و فشار در شریانهای ریوی افزایش می یابد. درافراد مبتلا به تنگی نفس  باعث می شود که از فعالیت های روزمره مانند بالا رفتن از پله و یا راه رفتن در فواصل طولانی تر  رنج  ببرند. اضافه بر این خستگی و مشکلات گردش خون که ممکن است در برخي موارد حتي درحال راه رفتن اين بيماران غش کنند. در صورت عدم درمان، بیماران معمولا با نارسایی قلبی در عرض چند سال می میرند. تا به امروز، درماني که برای از بین بردن فشار خون ریوی موجود است فقط برای دو نوع از این بیماری می باشد و تنها می تواند برای یک فرم بيماري با استفاده از یک عمل جراحی بهبود در سلامتي حاصل مي شود  و شکل دیگر بيماري درماني ندارد و تا به امروز دارويي براي درمان اين بيماري وجود نداشت.

این دارو در اتحادیه اروپا در ماه مارس 2014به تصویب رسید و تاييد شد. مطالعات طولانی مدت  در طی یک دوره يک تا دو ساله موثر و بی خطر بودن اين دارو را اثبات کرده اند. از نظر بالینی برای بیماری های دیگر، به عنوان مثال آزمایش در درمان نارسایی قلبی مزمن (نارسایی قلبی) نيز ميتوان استفاده کرد.

علاوه بر مزایای بزرگ پزشکی ،اين دارو همچنین دارای پتانسیل تجاری گسترده است. پیش بینی ها حاکی از گردش مالی سالانه بیش از    500 ميليون  یورو در سال های آینده است. توسعه داروی جدید برای درمان پرفشاری خون ریوی نمونه از نوآوری های دارویی موفق است. اين دارو کشف وماده فعال آن نيز در آلمان توسعه داد ه شد و در آلمان تست شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: