کد خبر: ۸۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>اجتماعی> مسئولیت معلولان و رسیدگی به آنها در ایالات متحده آمریکا به عهده دولت است. به همین علت، دولت موظف است تسهیلات و مقررات ویژه‌ای برای راحتی زندگی معلولین فراهم کند.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید، برای بیمه شدن و برخورداری از امکانات درمانی، در آمریکا مهم است که چطور فردی معلول شده است. آیا از ابتدای تولد به این صورت بوده یا از طریق حادثه به معلولیت دچار شده است؟ این موضوع در نوع بیمه فرد و برخورداری وی از تسهیلات درمانی تاثیر می‌گذارد. افرادی که با یک معلولیت خاص به دنیا می‌آیند، از ابتدا زیر نظر دولت هستند.

هدف اصلی دولت در این زمینه بیشتر پاسخ به این پرسش است که آیا فرد می‌تواند با وجود معلولیت به فعالیت شغلی و درآمدزا بپردازد یا خیر. در صورت مثبت بودن جواب، دولت و مددکاران اجتماعی آن موطف‌اند، شغلی را که هم خود فرد معلول به آن علاقه‌مند است و هم در حیطه توانایی‌های جسمی وی است، بیابد. طبق قانون اساسی آمریکا (قانونی که تمام ایالت‌ها ملزم به رعایت آن هستند) تمام شرکت‌های دولتی و غیردولتی و کارآفرین موظف‌اند هر فرد معلولی که بتواند شغل موردنظر را بدون آسیب به شرایط جسمی‌اش انجام دهد و ثابت شود صلاحیت انجام آن را دارد، استخدام کند.

 اگر شرکت از استخدام فرد تنها به علت معلولیت وی سر باز زند، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. این بخشی از حمایت دولت برای حمایت از معلولین برای یافتن شغل است. البته تنها با این شرط که فرد در جهت هرچه بهتر شدن موقعیت و شرایط جسمانی خودش تلاش کند و روند درمان را متوقف نکند. برای دولت آمریکا همچنین حضور فعال معلولین در سطح شهر و اجتماع اهمیت بالایی دارد. هرکدام از ایالات این کشور موظف‌اند تمام وسایل نقلیه عمومی را مجهز به امکانات خاص مربوط به معلولین کنند. در سه ایالت آلاسکا، پنسیلوانیا و وایومینگ، استفاده از اتوبوس و مترو برای معلولین رایگان است.

       همچنین در تمام پیاده‌روها و پارکینگ‌های عمومی می‌توان قسمت «ویژه معلولین» را دید. در اروپا اما، برخلاف ایالات متحده، خیلی مهم نیست فرد چگونه به معلولیت دچار شده است و آیا می‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد یا نه. سلامت جسمی و روانی معلولین بیشتر موردنظر اتحادیه کشورهای اروپایی است. در سال 2010 در اروپا قانونی به تصویب رسید که در آن تمام درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آسایشگاه‌ها را موظف می‌کرد حتماً بخش مربوط به معلولین داشته باشند. بدین صورت بسیاری از معلولین در شهرهای کوچک و دورافتاده مجبور نیستند برای تکمیل روند درمان خود به شهرهای بزرگ‌تر مراجعه کنند. کشورهای اروپایی همچنین اصراری بر فعالیت اقتصادی معلولین ندارند و فعالیت‌های دلخواه معلولین (از شرکت در نهادهای مردمی و داوطلبانه گرفته تا کارگاه‌های هنری و علمی) را در اولویت قرار می‌دهند. هر کشور نیز بر اساس بودجه خود ماهیانه مقرری خاصی به معلولین می‌دهد که برای چرخاندن زندگی خود کافی است.

از سوی دیگر برنامه‌های مردمی و جنبش‌های خودجوش زیادی هر ساله برگزار می‌شود که در آن مردم با ثبت نام می‌توانند به مراکز نگهداری از معلولین خصوصاً معلولین ذهنی می‌روند و یک یا چند روز را در آسایشگاه‌ها می‌گذارند. بسیاری از مدارس کودکان را به شرکت در این اردوها تشویق می‌کنند و دانشجویان هم با شرکت در برنامه‌های خودجوش هر ساله با فروش محصولات دست‌ساز خود یا اجرای نمایش یا کنسرت برای کمک به این معلولین نیز پول جمع‌آوری می‌کنند. بیشتر سازمان‌های غیردولتی و مردمی که مسئولیت این برنامه‌ها را به عهده دارند، هدف اصلی خود را نزدیکی بیشتر مردم با معلولین و تشویق نسل بعدی به رفتار درست با معلولین می‌دانند.

       در ژاپن شیوه توجه و دسترسی به امکانات و تسهیلات به معلولین با کشورهای اروپایی و ایالات متحده متفاوت است. سیستم دسته‌بندی معلولین در اینجا نیز وجود دارد، اما برای دولت ژاپن اهمیتی ندارد که فردی حین تولد دچار معلولیت شده یا بر اثر یک حادثه، مهم این است که چه نوع معلولیتی دارد. اگر معلولیت وی ذهنی است، خانواده نمی‌تواند از وی نگهداری کند. جالب اینکه این قانون در ژاپن با مخالفت مردم مواجه نشده است. شاید به این دلیل که مردم هم ترجیح می‌دهند به جای نگهداری تمام وقت از یکی از اعضای خانواده خود، فعالیت اقتصادی داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
0
سلام کشور ماهم به معلولاش خیلی کمک میکنه مثلامن دوساله چشمهاموازدست دادم البته نود درصد.بهزیستی برای من که سه فرزند وزن دارم ومستاجرهم هستم زحمت کشیده ماهی شصت هزارتومن مستمری تعیین کرده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
0
ومن که با داشتن ۳۵ سال سن نه کار و درآمدی دارم و نه زندگی مستقلی
دلم گوشه ای رو تمنا میکنه که آروم بشینم و بمیرم
فاطمه سادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
0
0
سلام ،
سی هشت سالمه شاغل ومعلول فلج اطفالیم ، توی این عمر که از خداگرفتم بعداز چقدر استرس وفشار کاری ومالی وجسمی وروحی ، تازه متوجه شدم ، اونقدر که مردم توقع دارن خودمو بااونا تطبیق بدم ، اصلا انتظار ندارن که خودشونوباامثال من تطبیق بدن ،،، چی؟ از کجا فهمیدم؟ خب ازاینجا که هنوزم هرجادیرتر از بقیه میرسم ،این سوالو ازم میپرسن چرادیراومدی؟ البته بعضیاشون با تمسخر وبعضیا با ترحم وبعضیا با عصبانیت و بعضی هم باکنایه و نیشخند .
اخرش نفهمیدم من معلولم یااونا خیلی سریع السیرن . دوران دانش آموزی دیرمیرسیدم مدرسه ، دوران دانشجویی دیرمیرسیدم دانشگاه ، الانم که شاغلم دیرمیرسم سرکار ، مهمونیا دیرمیرسم ، عروسیا وعزاها دیرمیرسم ، پارک وتفریح دیرمیرسم ، دیگه خیلی وقتا ترجیح میدم از خیر بعضی برنامه هابگذرم و یا تک نفره برنامه ریزی کنم و یا از خیر استراحت و تفریح خاصی بگذرم تا به یه برنامه ی دیگه ای برسم ... بعضی وقتا هم کاملا منزوی میشم وبقیه فکر میکنن قهرکردم اما خبر ندارن که از تطبیق دادن برنامه ها وشرایطم بااونا خسته شدم و یه جاموندن رو به حرکت کردن با جریان ترافیک اوناترجیح دادم.
لاله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
0
0
واقعا بهزیستی کشور ما هم خیلی زحمت می کشه مستمری من رو به خاطر گرفتن وام قطع کردند با این که معلولیت شدید دارم
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
با سلام
راهی طولانی برای تکریم و رسیدن به جایگاه واقعی معلولین داریم
ولی نباید نا امید شد باید جنگید ، باید به جامعه آگاهی داد باید حقوق معلولین را مطالبه کرد
باید بدانیم فرد معلول در درجه اول یک انسان است انسانی که شباهت هایش با افراد عادی بسیار بیشتر از تفاوتش است
پس بیایید به هم احترام بگذاریم و برای رفع مشکلات این عزیزان فرهنگ سازی کنیم
با تشکر
شریفی جندانی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
سلام : امیدوارم سازمان ملل متحد با تصویب قانون بین المللی در مجمع عمومی آن سازمان امکان تردد به تمام کشورهای دنیا رو برای افراد دارای معلولیت بدون درنظر گرفتن هیچ گونه مرزبندی سیاسی بعنوان یه گام مثبت در کمک به این جامعه بردارد . . حالا کشورها بر اساس نیاز خودشون و شرایط خاص این افراد از توانمندی هاشون به نحو مطلوب استفاده کنند . و امکان مهاجرت براشون فراهم بشه .
محمد مهدی لرستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
من 23 سالمه و تک فرزند هستم که از بچگی مبتلا به فلج مغزی(سی پی p.c ) شدم و مدت 5 ساله که ام اس هم گرفتم و زمین گیر شدم.پدرم سنش بالاش و بیکاره و دیسک کمر داره.مادرم هم افسردگی شدید داره.خودمم کم کم دارم افسردگی میگیرم وضع مالی ما خیلی افتضاحه.خرج زندگی از یه طرف و خرج درمان و دارو هم از یک طرف.از همه نا امید شدیم و فامیلهامون بهمون کم محلی میکنن.با این چندر غازی که بهزیستی منت رو سرمون گذاشته و بهمون میده نمیشه کاری کرد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
سلام : سال نو رو تبریک میگم به تمام عزیزان هموطن لطفا" یکی از مسئولین پاسخگو باشند . این سازمان بهزیستی با این یال و کوپال مختص پیگیری امور افراد دارای شرایط خاص هست . . اما متاسفانه به افرادی که در اسازمان فوق کمترین توجه رو دارن همین قشر هستند . اکثر قریب به اتفاق شاغلین هم افراد سالم هستند . امکاناتی که ویژه این افرادمی باشد را خودشون بهرهمند میشوند سفرهای خارج از کشور را هم همینطور . فقط خواستم بگم اگه افراد دارای شرایط خاص نبواشند شما عملا" هیچکاره اید . لطفا" حد و حدود خود را بدانید .
مریم صفوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
سلام و تشکر بنظر من بهزیستی اینقدر به کارکنانش میرسه به مددخواه نمیرسه من نوعی با ماهی 45 هزار تومان با یک معلول پوشکی بی سرپرست چه کنم انصاف است .
محمدرضا پورباقر
|
Romania
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
سلام.من ۳۸ساله هستم و متاهل یه پسر ۵ساله دارم مستاجرم خودمو همسرم معلول هستیم خیلی تلاش میکنم تا زندگی خانوادمو تامین کنم ولی با این وضع بازار همیشه کم میارم .ماهی ۶۰هزارتومان از بهزیستی مستمری میگیرم الان چند سال میشه که دنباب این هستم که بیمه تامین اجتماعی بشم از طریق بهزیستی اصلا جواب نمیدن.به یگانگی خدا قسم ما هم ایرانی هستیم مسلمان و شیعه هستیم.چرا تمام معلولین کشور ما باید افسرده و مشکلات روحی داشته باشند....
محمد حسینی زاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
باسلام. من 23سالمه از ناحیه پا مشکل دارم(۱۶سانت پای راستم کوتاست) از وقتی ب دنیا اومدم تا الان هیچ گونه مستمری نگرفتمه فقط هزینه تحصیل به دانشگاه میدن. بنده پارسال آزمون استخدامی قبول شدم برای نگهبانی در زایشگاه ولی متاسفانه برای تست ورزش ردم کردن من حتی الان فوتبال بازی میکنم و از لحاظ قدرت جسمی مشکلی ندارم .
متاسفانه تو کشور ما ایران اصلا برا معلولین حق وحقوقی نسبت ب شغل ندارم. کاش لاقل تمام مسئولین بهزیستی معلولین بودن.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
بنده38 ساله هستم معلول جسمی حرکتی ازهردوپا دارایی 4 سر عایله می باشم هیچ گونه درآمدی هم ندارم با یارانه زندگیم اداره میکنم بعًیا میگن مگه میشه در جواب میگم اگه چاره نباشد باید بشه وادعا شرمنده بچه هام هستم از اینکه نمی توانم یه کیلو میوه براتشون بگیرم خودشان با اینکه سنی ندارن درک میکنند و آزمن درخواست نمی کنند این بیشتر ناراحتم میکند خلاصه تو نوبت هستم برای مستمری چشمهایم هم ضعف شدید با آستیگمات بالا دارند که با لنز هم شش دهم میتوانم ببینم یکی از بچه هایم هم ضعف شدید بینایی دارد واقعا حق ما آینه همیشه از خدا میپرسم چرا ما را افریدی حکمت خلقت ما چیست که تو 38 سال نفهمیدم هنوز ااز باید همیشه زجر بکشیم ممنونم ناراحت نشید زندگی آخرش مردنه این هم اقبال ماست شاید از دست کسی کاری بر نیامد باید سوخت و ساخت
فاطمه زمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
0
0
من مشگل جسمی حرکتی دارم ذهنی هم هستم دوست دارم خارج از ایران درمان بشم اینجا کاری برای معلولین نمیکنند ایا کسی هست راهنمای من باشه ۰۹۱۲۸۹۹۳۴۴۲
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: