کد خبر: ۸۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 06
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری:
شفاآنلاین:جامعه>مشاور فرهنگی رئیس جمهوری گفت: طرد بیماران و افراد در معرض خطر ایدز فقط موجب دوری آنها از خدمات مورد نیاز شده و کنترل بیماری را سخت می کند، از این رو هرگز نباید با بیمار مبتلا به ایدز مانند گناهکاران رفتار شود.
به گزارش شفاآنلاین : حسام الدین آشنا روز یکشنبه در همایش روز جهانی ایدز - اول دسامبر مصادف با 10 آذر - در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به یاد داشته باشیم که از دیدگاه اخلاقی با توجه به آموزه های اسلامی نگرش ما نسبت به اطرافیان و اعضای جامعه، باید مثبت و عاری از سوءظن باشد زیرا سوءظن از آفات ایمان است.
وی تاکید کرد: اطلاع رسانی، حمایت جویی و ارتباط موثر نقش مهمی در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و همچنین بیماری ایدز دارد و با به کار بستن روش های مبتنی بر کرامت و شان انسانی، بهتر می توان پیام های پیشگیری را منتقل کرد.
آشنا خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بیمار بهتر از هر کس دیگر می تواند موید پیام های پیشگیری و حفظ سلامت باشد، کسی که با ویروس ایدز زندگی می کند بیشتر از دیگران از عواقب این بیماری بر روی زندگی خود و خانواده و اطرافیانش آگاه است.
وی ادامه داد: این بیماران با بیماری دست و پنجه نرم می کنند و از آن رنج می برند، اگر به این مساله تبعیض نیز اضافه شود، دیگر امیدی برای آنها باقی نخواهد ماند.
آشنا گفت: همه مسوولیم و باید بکوشیم با ایفای نقشی موثر در جهت کاهش تبعیض در میان بیماران، سهم خود را ادا کنیم.
مشاور فرهنگی رییس جمهوری تاکید کرد: همانطور که می دانید بیماری ایدز موجد اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی زیادی است، پاسخ موثر به این بیماری نیز در گرو مشارکت های همه جانبه بخش های مختلف جامعه است.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، شخصیت های مرجع جامعه نظیر هنرمندان، ورزشکاران، اصحاب علم و روحانیت هر یک در حیطه کاری خود می توانند در عرصه پیشگیری و کنترل این بیماری موثر باشند.
مشاور فرهنگی رییس جمهوری گفت: اگر بپذیریم این تهدیدی برای جامعه است که مستقیما بر میزان آسیب پذیری آن تاثیر می گذارد، آنگاه درک خواهیم کرد که نحوه مواجه با این تهدید و تقویت پاسخ مناسب به آن می تواند آسیب پذیری جامعه را کاهش داده و به تقویت امنیت انسانی کمک کند.
آشنا ادامه داد: اگر وقوع پدیده هایی نظیر زلزله در کنترل بشر نیست اما این بیماری و مخاطراتی از این دست نه تنها وقوع آن بلکه اداره و مدیریت آن به میزان زیادی در دستان ما قرار دارد.
وی تصریح کرد: هرگونه اقدام باید در زمان، مکان و به شیوه درستی اجرا شود. بیاییم مسیر پیموده شده را یک بار دیگر با هم مرور کنیم تا با شناخت بهتر دستاوردها و نیز درس آموخته ها بهتر بتوانیم در جهت پایان دهی به این بیماری اقدام کنیم.
آشنا، برنامه ریزی مشارکتی، استفاده از توان فنی بین بخشی و هم افزایی برخی عرصه ها را با وجود فراز و فرودهای سال های گذشته، از نکات مثبت برنامه های قبلی کنترل ایدز برشمرد.
وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهمترین دستاوردهای برنامه کنترل ایدز نتایج حاصل از اجرای برنامه های کاهش آسیب است. برنامه کاهش آسیب محصول عینی برنامه مشارکت بین بخشی موثر میان سازمان زندان ها، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و سازمان های مردم نهاد است.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری تصریح کرد: این برنامه که به عنوان تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران نیز شناخته شده، نقش مهمی در کنترل ایدز در میان معتادان تزریقی داشته است. به علاوه می توان به برنامه های پیشگیری مثبت که با هدف کاهش تبعیض نسبت به بیماران و در جهت افزایش حمایت اجتماعی و توانمندسازی بیماران و خانواده های آنها در حال اجرا است، اشاره کرد.
وی ادامه داد: رایگان بودن تقریبا تمامی خدمات پیشگیری، مراقبت و حمایت، نکته مثبت دیگری است که در این سالها اجرا شده است.
آشنا گفت: تدوین برنامه های استراتژیک با اهداف و شاخص های روشن نیز یکی دیگر از اقدامات مثبتی است که در جهت کنترل این بیماری اجرا شده است.
مشاور فرهنگی رییس جمهوری افزود: در عین حال به نظر می آید می توانستیم به دستاوردهای بیشتری در جهت کنترل ایدز نائل شویم، اگر برخی اقدامات نظیر برنامه پیشگیری در انتقال ویروس از مادر به جنین را زودتر و با گسترش بیشتر انجام می دادیم.
وی تاکید کرد: همچنین رصد تغییرات بیماری و اخذ اطلاعات صحیح، دقیق و به روز و پایش منظم عملکرد همه دستگاه ها در اجرای برنامه نکته ای ضروری بود که به نظر می آید در طول برنامه های قبلی به اندازه کافی به آن پرداخته نشده بود.
آشنا گفت: در نتیجه اکنون با کاستی هایی در زمینه شناسایی و درمان مبتلایان مواجه هستیم، علاوه بر این تشکیل و برگزاری منظم کمیته های فنی و گزارش منظم نتایج اقدامات دستگاه ها به مراجع سیاستگذاری از زمینه هایی است که به نظر می رسد نیاز به بهبود دارد.
وی با بیان اینکه در برنامه چهارم کشوری، کنترل ایدز مورد بازبینی قرار گرفته، افزود: متناسب با وضعیت بیماری در کشور، اهداف و فعالیت های جدیدی در آن گنجانده شده است، علاوه بر آن مسئولان وزارت بهداشت اطلاع دادند که برنامه هایی در جهت تغییر ساختاری اداره و نحوه اجرای برنامه ها دارند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با بیان اینکه به نظر می رسد آنچه در این مرحله اهمیت دارد اجرای هر چه سریع تر تصمیمات اتخاذ شده و افزایش سرعت در اجرای برنامه هاست، افزود: افزایش پوشش درمان ضمن کاهش ناتوانی های ناشی از بیماری و نیز افزایش طول عمر می تواند با کاهش ویروس در بدن بیماران میزان انتقال را به شدت کاهش دهد.

** پیشگیری انتقال از مادر به جنین را جدی تر بگیریم
وی ادامه داد: اگر هدف رسیدن به نسلی عاری از «اچ.آی.وی» است باید پیشگیری انتقال از مادر به جنین را جدی تر بگیریم.
آشنا گفت: پایش، ارزش یابی و گزارش نتایج اقدامات بطور منظم در طول این برنامه ضروری به نظر می رسد، به این ترتیب مسئولان می توانند متوجه شوند کجا نیاز به توجه و سرمایه گذاری بیشتری دارند و در کجا باید به سرعت کار افزود.
وی تاکید کرد: نکته مهم دیگری در این زمینه که مایلم به آن اشاره کنم اجرای برنامه ها در راستای اقتصاد مقاومتی است.
آشنا با بیان اینکه همه می دانیم که منابع موجود محدود هستند، تاکید کرد: پیشنهاد می کنم همه اقدامات پیش بینی شده و نیز اقدامات گذشته از نظر هزینه اثربخشی بررسی شوند و اقدامات موثرتری برای حل مشکلات در نظر گرفته شود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری افزود: علاوه بر آن تجربه گذشتگان نشان داده، عدم اقدام به موقع و کندی در اجرای برنامه ها، نه تنها اثرات عمیقی در سلامت مردم می گذارد بلکه بر پیچیدگی موضوع افزوده، بطوریکه حل آنها را مشکل تر می سازد.
وی تصریح کرد: نتایج این برنامه ریزی ها که زمان زیادی هم صرف آن شده باید خود را در عرصه عمل نشان دهد و تعلل و کندی سابق به سرعت جبران شود تا دیگر ایدز تهدیدی برای سلامت جامعه نباشد.
مشاور فرهنگی رییس جمهوری افزود: انتظار این است که نتایج برنامه ریزی ها و اقدامات را بطور محسوس در زندگی مردم ببینیم، باید همگی دست در دست یکدیگر داده و با مرور درس آموخته ها، رویکرد جدیدی را که موید کنترل هرچه سریع تر بیماری باشد، اتخاذ کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: