کلاسهای درس در آستانه بیمعلمی
«مجید قدمی» در نشست خبری دیروز یکی از مشکلات مهم مدارس استثنایی را کمبود
نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: بسیاری از معلمانی که اکنون در مدارس
استثنایی تدریس میکنند، در سن بازنشستگی هستند. با سونامی بازنشستگی
روبهرو هستیم و امسال و سال آینده ۸۰۰نفر بازنشسته میشوند درصورتی که
سهمیه ما از استخدام آموزشوپرورش ۱۲۵نفر است. تعداد محدودی نیز سال آینده
از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل میشوند. با هماهنگی وزیر آموزشوپرورش،
از معاون راهبردی رئیسجمهوری درخواست ۸۰۰ ردیف استخدام کردهایم تا با
برگزاری آزمون، لیسانسههای متخصص جذب کنیم.
ناگزیر هستیم مجوز استخدام را
دریافت کنیم تا کلاسها بدون معلم نماند. به گفته قدمی، یکی از نکات مهم در
ارتباط با آموزش کودکان استثنایی این است که آنها باید در کلاسهایی با
تراکم محدود (تک معلولیتی باید ٦نفره و دو معلولیتی، سه نفره) درس بخوانند
درحالی که اگر بحث کمبود نیروی انسانی مطرح باشد، راهی نیست جز اینکه
تراکم کلاسهای درس افزایش یابد.
«قدمی» همچنین درباره ارایه تسهیلات به معلمان مدارس استثنایی گفت: «قانونگذاران برای همکاران ما مزایایی درنظر گرفتهاند که هرسال ضریب ١,٢درصد میگیرد. ۲۵سال سابقه همکاران ما ۳۰سال درنظر گرفته میشود. به دنبال این هستیم تا شرایط مادی بیشتری را فراهم کنیم و نظام جامع مدارس استثنایی کشور در مرحله تدوین است تا ضمن ارتقای کیفیت این مدارس، شرایط مادی معلمان نیز بهبود یابد.»
به گفته او، درمحاسبه سنوات خدمت با ضریب ١.٢درصد، اشکالاتی از سال ۸۶ تا ۹۱ ایجاد شد: «ما مشکلات سال ۸۶ تا ۸۷ را حل کردیم و احکام درحال صادرشدن است. همچنین درحال بررسی محاسبه سنوات سال ۸۷ تا ۹۱ هستیم تا به همکاران بدهیم.» قدمی دیروز همچنین از واریز ٢٥هزارتومانی سرانه دانشآموزی به حساب مدارس خاصی در شروع سال تحصیلی خبر داد و افزود: این تخصیص به مدارس از جهت واریز سرانه منحصربهفرد است و امید است با فعالسازی تعاونیهای دانشآموزی بتوانیم شرایط اشتغال و ایجاد بازار کار دانشآموزان با نیاز ویژه را فراهم کنیم که در مرحله تدوین و تصویب اساسنامه آن هستیم. او ارایه خدمات حمایتی از دانشآموزان با نیازهای ویژه را جایگزین طرح معطل مانده «آتیه» در سالهای اخیر آموزشوپرورش استثنایی عنوان کرد و افزود: «در سال تحصیلی جاری درنظر داریم برای ٩٧ دانشآموز آسیبدیده شنوایی با کمک خیرین کاشت حلزون را انجام دهیم تا آنها بتوانند مانند دانشآموزان دیگر در مدارس عادی تحصیل کنند.»
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی اضافه کرد: «پرداخت هزینههای دارویی مستمر، پرداخت جراحیهای ضروری، تهیه سمعک و ویلچر و مراکز برای دانشآموزان از دیگر خدماتی است که سازمان آموزشوپرورش استثنایی در سال تحصیلی جاری در قالب طرح حمایتی از دانشآموزان ارایه میکند.» به گفته او، در طرح سنجش سلامت نوآموزان ٦هزارو٧٣٩نفر به مدارس خاص استثنایی و ٢٩هزارو٨٠٦ دانشآموز نیز دیرآموز تشخصیص داده شدند و به مدارس عادی هدایت شدند و سازمان آموزشوپرورش استثنایی با رصد شرایط تحصیل دانشآموزان دیرآموز میتواند سهم این دانشآموزان را در میزان افت تحصیلی دوره ابتدایی رصد کند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به دانشآموزان دیرآموز گفت: دیرآموزان کسانی هستند که ۱۵ نمره هوشی از افراد عادی پایینتر دارند و ۱۵ نمره هوشی بالاتر از دانشآموزان استثنایی هستند که در مدارس عادی تحصیل میکنند. برای سال آینده بهطور ویژه این دانشآموزان را رصد خواهیم کرد و با قاطعیت خواهیم گفت چند درصد از آنان افت تحصیلی دارند. همچنین تعداد ۲۹هزارو۸۰۶ دانشآموز دیرآموز وجود دارد.
تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی
در نشست خبری دیروز، موضوعات دیگری هم مطرح شد ازجمله اینکه پیشنهاداتی
برای تغییر نام سازمان آموزشوپرورش استثنایی هست. به گفته قدمی، اقداماتی
آغاز شده تا نام این سازمان به سازمان «آموزشوپرورش دانشآموزان با نیاز
ویژه» تغییر یابد.
در ادامه نشست دیروز رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح «آتیه» و پرداخت مستمری ادامه خواهد داشت، گفت: طرح «آتیه» درگذشته اجرا شد اما دیگر اجرا نمیشود و طرح حمایتی را برای دانشآموزان به جای این طرح پیشبینی کردهایم که عمدتا برای بخش محروم هستند و کسانی که نیازهای توانبخشی دارند؛ بنابراین رویکرد آتیه را به سمت ارایه خدمات توانبخشی و جراحی بردهایم. اولویت ما برای ارایه خدمات، نوآموزان ورود به دبستان هستند که ۹۷نفر نیاز به کاشت حلزون دارند، شناسایی شدهاند تا بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند
. به گفته او،اسامی افرادی که نیاز به استفاده داروی مستمر دارند، تنظیم شده تا بهطور ثابت هزینه دارویی آنها پرداخت شود. همچنین اگر جراحی ضروری نیز داشته باشند، میتوانند از کمک هزینههای لازم استفاده کنند. او تأکید کرد که تهیه سمعک، ویلچر و کاشت حلزون با اولویت مناطق محروم انجام میگیرد و امسال بالغ بر ٣میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع تخصیص داده شده است. به گفته رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، افراد با نیازهای ویژه باید یک مدیریت از لحظه تولد تا مرگ را داشته باشند و یک ارگان، مسائل را آسیبشناسی کند.
قانون
٣درصد اشتغال معلولان، توصیهای است؛ درحالی که باید ردیف استخدام در
دستگاهها برای معلولان جدا گذاشته شود. قدمی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰نفر
از دانشآموزان با نیازهای ویژه رتبه دو رقمی در کنکور را داشتهاند،
افزود: «اما آنان با مدارک تحصیلی بالا درجامعه بیکار هستند.
باید یک ارگان
پای کار آید و دقیق، مسائل را بررسی کند. البته سازمان ما مدعی است که
درخصوص افراد با نیاز ویژه، خوب عمل کرده است؛ بهطوری که با کمک شهرداری و
دولت، توانستهایم سرویس رایگان به دانشآموزان ارایه دهیم که اعتبار آن
سالانه ۳۴میلیارد تومان است.»
او درباره همیار دانشآموزان استثنایی نیز بیان کرد: «تعداد ۱۹۰۰ دانشآموز مشکل جسمی- حرکتی دارند و توانستهایم از بخش صرفهجویی اعتبارات، رقمی را به مدارس دهیم تا افراد را به صورت حقالزحمهای برای جابهجایی آنان جذب کنند، این درحالی است که برای سال آینده اعتباری برای این موضوع پیشبینی خواهیم کرد.» رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی یادآور شد: تعداد ۳۸۰۰ دانشآموز بیسرپرست با نیازهای ویژه وجود دارد که در ارایه خدمات و توانبخشی در اولویت هستند.شهروند