کد خبر: ۸۸۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 05
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: 31 مورد مشکوک به آنفلوانزای H1N1 (اچ وان ان وان) در بیمارستان های بوعلی و علی بن ابیطالب(ع) زاهدان بستری شدند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمودرضا میری اظهار کرد: برخی بیماری ها نظیر اسهال و استفراغ در فصل گرما و سرماخوردگی و آنفلوانزا در فصل سرما بروز می کنند.
وی ادامه داد: هرساله با آغاز فصل سرما در استان های جنوب کشور افزایش بروز بیماری آنفلوانزا مشاهده می شود به طوری که از حدود 10 روز قبل اطلاع یافتیم در کرمان مواردی از این بیماری بروز کرده است.
وی تصریح کرد: در این زمینه تدابیر لازم صورت گرفته به طوری که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انواع پروتکل های بهداشتی را تنظیم و از همان زمان اجرایی کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: از مجموع مراجعه کنندگان با علائم سرماخوردگی شدید و آنفلوانزای فصلی در محدوده این دانشگاه، 132 مورد مشکوک تشخیص داده شدند که هم اینک 31 نفر از این تعداد در بیمارستان بستری هستند.
وی تصریح کرد: از افراد بستری شده نمونه گیری های لازم صورت گرفته و آزمایشات برای تشخیص نوع ویروس در حال انجام است.
میری ادامه داد: همچنین در این مدت شمار اندکی از افراد فوت کردند که عموما مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر قلب و عروق، فشار خون، آسم و نقص ایمنی بودند که اقدامات برای تشخیص قطعی دلیل مرگ این افراد در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در هر دوره (سه تا چهار سال) بیماری آنفلوانزا به صورت نمونه های جدید بروز می کند بر این اساس ضروری است افراد با رعایت اصول پیشگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.
وی گفت: علائم این نوع از آنفلوانزا همانند سرما خوردگی عمومی، تب و تنگی نفس است بر این اساس به افراد مختلف پیشنهاد می شود در صورت بروز علائم ذکر شده سریع به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: با توجه به اینکه این بیماری از طریق عطسه و سرفه مانند بیماری های تنفسی قابل انتشار است پیشنهاد می شود افراد در مواقع بروز این نشانه ها از دستمال چندلایه استفاده کنند و دست ها را مرتب با صابون شستشو دهند.
میری خاطرنشان کرد: این دانشگاه با هدف مقابله و پیشگیری از این بیماری اقدامات مختلف نظیر برگزاری نشست با مدیران و مربیان بهداشت مدارس زاهدان، نشست های کارشناسی با هماهنگی سایر دانشگاه های علوم پزشکی و روسای بیمارستان های استان و کارگاه های آموزشی متعدد و افزایش خدمات ویزیت افراد را در دستور کار قرار داده است.
وی گفت: با توجه به اینکه یکی از آزمایشگاه های مرجع جنوب شرق کشور در زاهدان قرار دارد موارد مشکوک به آنفلوانزا در کمترین زمان در این مرکز مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.
وی افزود: افراد مسن و دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران خاص و کودکان زیر 10 سال از جمله گروههای در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف نظیر آنفلوانزا هستند که باید نکات ایمنی را بیشتر از سایر اقشار رعایت کنند.
شهرستان های زاهدان، چابهار، سراوان، خاش و کنارک تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان قرار دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: