کد خبر: ۸۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی از کشور فرانسه به ایران گفت: طی شش ماهه اخیر بیش از 700 پرونده که راجع به هموفیلی بوده منجر به صدور رای شده است.
به گزارش شفا آنلاین، «عباس پوریانی» در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی از کشور فرانسه به ایران گفت: دادخواست‌های متعددی از سوی افرادی که از این  فراورده آلوده استفاده کردند به شعبه اول دادگاه عمومی و حقوقی تهران ارجاع شد و پرونده برای جبران خسارت وارده نسبت به هموطنانی که از این فراورده آلوده استفاده کردند در جریان رسیدگی قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: طی شش ماهه اخیر بیش از 700 پرونده که راجع به هموفیلی بوده منجر به صدور رای شده است و تنها 130 پرونده در شعبه اول منجر به صدور حکم نشده که طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا آخر امسال تعیین تکلیف می‌شوند.

پوریانی تصریح کرد: به منظور اینکه رسیدگی به این پرونده‌ها سیر قانونی و منطقی داشته باشد، اخیرا بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه دادخواست‌های مربوط به هموفیلی و فراورده‌های آلوده به شعبه اول مجتمع شهید بهشتی ارجاع شود.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 110 پرونده مربوط به هموفیلی در مجتمع عدالت و 130 پرونده در  شعبه اول مجتمع شهید بهشتی  مطرح است.

گفتنی است؛ در سالهای 1984 و 1985 میلادی انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروسHIV جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و... صادر و تعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.
 
به دنبال روشن شدن این موضوع که منشاء آلودگی فرآورده‌های خونی به ویروس  HIV  در پرونده موسوم به هموفیلی‌ها، خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 طرح شکایت علیه شرکت فرانسوی صادر کننده فاکتورهای خونی آلوده به ایران را در دستور کار قرار داد؛ اما از آن زمان تاکنون شکایت ایران از این شرکت فرانسوی به نتیجه‌ای نرسیده است. میزان
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: