کد خبر: ۸۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>سلامت>كراتین‌ كردن موها بسیار پرهزینه است و گاهی نتیجه آنگونه كه ما انتظار داریم نمی‌شود، هیچ‌كس جز‌ یك متخصص پوست و مو نمی‌تواند به‌درستی خطرات ناشی از كراتینه ‌مو را به شما بگوید.
 به گزارش شفا آنلاین، بسیاری از خانم‌ها و بعضی از آقایان روزانه وقت زیادی را صرف صاف‌كردن موهای‌شان می‌كنند. افرادی كه دارای موهای فر  یا  وز هستند، همیشه آرزو دارند موهایی صاف و ابریشمی داشته باشند. همین وسوسه موهای صاف آنها را به آرایشگاه می‌كشاند تا موهای‌شان را كراتینه‌ كنند ولی واقعا چقدر كراتینه ‌موها مفید است. بعضی‌ها ادعا می‌كنند كراتینه‌ كاملا می‌تواند موهای آسیب‌دیده را ترمیم كرده و شما را از شر موهای وز خلاص كند.

این درمان كه امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه مد شده است، چه عوارض و ضررهایی دارد؟ كراتین‌ كردن موها بسیار پرهزینه است و گاهی نتیجه آنگونه كه ما انتظار داریم نمی‌شود، هیچ‌كس جز‌ یك متخصص پوست و مو نمی‌تواند به‌درستی خطرات ناشی از كراتینه ‌مو را به شما بگوید. پس اگر قصد كراتینه ‌موهای‌تان را دارید، نظر دكتر بهروز باریك‌بین، متخصص پوست و مو را در این مورد  بدانید.


كراتینه مو چه می‌كند؟

درمان‌ كراتینه مو (كراتین كردن مو) كه امروزه باب شده، می‌تواند موهای فر را صاف و نرم كرده و آنها را به‌مدت چند ماه براق و بدون پیچش نگه ‌دارد. این درمان كه امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌ها و سالن‌ها توصیه می‌شود، ممكن است انجامش تا یك‌سال طول بكشد و اغلب هم پرهزینه است. براساس شیوه برزیلی، این فرآیند به یك درمان دوگانه نیاز دارد؛ ابتدا با استفاده از كراتینه كه یك پروتئین طبیعی است، مو تقویت شده و سپس ساختار آن با استفاده از مواد شیمیایی دگرگون می‌شود تا صاف شود.

هر نوع كراتینه‌ مو با خطراتی همراه است و مشتری‌های كراتینه‌ باید با این خطرات بالقوه آشنایی داشته باشند؛ سپس آگاهانه این كار را برای صاف و براق‌ كردن موهای‌شان انتخاب كنند. اغلب این تصور پیش می‌آید كه كراتینه به صاف كردن مو مربوط می‌شود در صورتی‌كه این تصور صحیح نیست. هنگام كراتین‌كردن موها، محلولی استعمال می‌شود كه كراتینه با موها تركیب شده و آسیب‌های كوتیكول‌ مو را ترمیم می‌كند و در نتیجه كراتینه موجب براق ‌شدن و كاهش وز مو شده اما به‌طور مستقیم موجب صاف ‌شدن موها نمی‌شود.

برقی كه دوام ندارد

ممكن است موها بلافاصله پس از كراتینه‌، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد. دو، سه هفته پس از كراتینه، قوام و بافت مو تغییر خواهد كرد، موها خشك و شكننده می‌شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر كرده و صاف می‌شود؛ ‌بنابراین ممكن است توقعی كه شما از صاف‌ شدن مو در نظر دارید پس از دو یا سه بار شستن تامین نشود.

عارضه رایج

مشكل بزرگ مصرف‌كنندگان این روش، ریزش موست. دیده شده كه موها پس از نخستین شست‌وشو از ریشه شروع به ریزش می‌كنند؛ حتی اگر از محصولات مراقبت مو كه در سالن‌های زیبایی توصیه می‌شود، استفاده شود. به‌علاوه غیر از ریزش مو، نازك‌شدن مو هم طی چند هفته پس از كراتینه دیده شده است. در این شرایط مراجعه به پزشك متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری و ممكن است نیاز به مصرف داروهای ضد‌ریزش مو باشد.

مراقب حساسیت باشید

مثل سایر اعمالی كه برای مو انجام می‌شود، كراتین ‌كردن مو هم با بروز واكنش‌های آلرژیك در تعدادی از افراد همراه است. این علائم شامل خارش و دانه‌های قرمزرنگ است كه علائم معمول آلرژی محسوب می‌شوند. باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید در انتخاب این روش كمی تامل كنید.

كراتینه خطرناك است؟

هر نوعی از كراتینه‌ موها با خطراتی همراه است و مشتری‌های كراتینه ‌مو باید با این خطرات بالقوه آشنا باشند. بعد از اینكه محلول كراتین کردن را روی موهای شما می‌ریزند، محلولی از مواد شیمیایی روی موهای شما استفاده می‌شود كه این محلول با تغییر دادن نیمه دائمی ساختار مو، موجب صاف‌ شدن آن می‌شود. جزء اصلی این محلول فرمالدئید است كه یك ماده شیمیایی خطرناك و سرطان‌زاست. همین ماده موجب می‌شود، درمان‌های كراتینه‌ مو از نظر بسیاری از متخصصان جایز نباشد و خطرناك‌ محسوب شود. در بعضی از سالن‌های آرایشی، هنگام كراتینه مو از ماسك‌های دهانی نیز برای كاهش استنشاق این ماده استفاده می‌شود.

صافی با كراتینه،  معجزه‌گر یا پرخطر؟    كراتینه خطرناك است؟

به‌طور معمول پس از این مرحله موها اتو می‌شوند تا ظاهر جدیدشان ثابت شود. به همین خاطر بسیاری از افراد نگران كاربرد فرمالدئید در فرآورده‌های كراتینه‌ موها هستند و تصمیم می‌گیرند در دفعات بعد از فرآورده‌های فاقد فرمالدئید استفاده كنند. حقیقت این است كه هر چند تب كراتینه ‌موها، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها را فراگرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

كدام مو برای كراتینه مناسب است؟

حقیقت این است که كیفیت موهای طبیعی خودمان بهترین است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد خودمان موهای‌مان را نابود می‌كنیم. با رنگ‌كردن‌های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو كردن‌ها، سشوار كشیدن‌های زیاد و. . . همواره در حال نابود كردن موهای‌مان هستیم و بعد از آن به‌دنبال راهكاری برای ترمیم تمام این آسیب‌ها می‌گردیم. شاید بتوان گفت كراتین كردن مو فقط برای عده‌ای توصیه می‌شود كه موهای بسیار وز آنها اصلا قابل شانه‌ شدن نیست.

با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن باید توجه كنید كه نتایج درمان‌های كراتینه ‌مو بین استفاده‌كنند‌ه‌ها كاملا متفاوت است. در بعضی‌ها همان انتظاری را كه از قبل دارند برآورده می‌شود و ماه‌ها موهای‌شان صاف و لخت باقی می‌ماند ولی در بعضی دیگر رضایتمندی كمتر است و بعد از چند هفته موها به حالت اولیه بازمی‌‌گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: