کد خبر: ۸۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت>نمایش پرده خوانی رستم مستان با عنوان ' ایدز ، انگ و تبعیض ' در راستای اجرای طرح استانی سیمرغ سلامت و به منظور آموزش پیشگیری از بیماری ایدز در فرهنگسرای سنایی کیش اجرا شد.

به گزارش شفا آنلاین، در راستای طرح استانی سیمرغ سلامت که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن تئاتر شهرستان ها که چندی پیش در استان فارس آغاز شد ، 60 هنرمند از این استان و سایر استان های کشور نمایشی را در قالب پرده خوانی در شهرهای مختلف کشور اجرا کردند .
این هنرمندان در ابتدا و در یک دوره آموزشی با روش های پیشگیری بیماری ایدز و مصرف مواد مخدری همچون شیشه و روش های پرده خوانی آشنا شدند .اجرای پرده خوانی، یکی از ابتکاراتی است که در راستای آگاه سازی و پیشگیری از بیماری ایدز و مواد مخدر از استان فارس آغاز شده که علاوه بر اجرا در سایر شهرها چند روزی است که در جزیره کیش نیز به اجرا در آمده است .
حسین سخاوتی یکی از بازیگران نمایش پرده خوانی' ایدز، انگ و تبعیض' روش پرده خوانی را روشی مخاطب پسند برای آگاه سازی مردم از بیماری ها عنوان کرد و گفت : بسیاری از مردم از بیماری هایی نظیر ایدز اطلاعات کافی ندارند و یا درگیر عوامل بیماری زا و رفتارهای پر خطر نبوده اند در این نمایش تلاش شده تا با استفاده از یک داستان کهن ،اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صورت گیرد .
وی با بیان اینکه اجرای این برنامه از استان فارس آغاز شد و در هرمزگان نیز به اجرا در آمد اظهار داشت : با این روش می توان به سادگی با مخاطب ارتباط برقرار کرد و پیام ها و آموزش را به راحتی به ویژه نسل جوان منتقل کرد، گاه تاثیر یک عکس ، یک فیلم یا نمایش از پند و نصیحت های چند ساعته اثر گذاری بیشتری دارد.
وی اضافه کرد : نمایش 'رستم مستان' کاری از وحید جهان میری و سلمان فرخنده است و خسرو الهی، علیرضا جمشیدی و حسین سخاوتی اجرای آن را بر عهده دارند.
این نمایش به همت مرکز توسعه سلامت کیش و معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مدارس و اماکن عمومی کیش به اجرا در آمد که با استقبال خوبی روبرو شده است .
نمایش 'رستم مستان' داستان پسر جوانی است که از روی ناآگاهی به دام اعتیاد گرفتار می شود و پس از مدتی با کمک دوستان خود اعتیاد را ترک می کند و به آغوش خانواده باز می گردد و صاحب زن و فرزند می شود ، وی در دوران اعتیاد ناخواسته به دلیل استفاده از سرنگ مشترک به بیماری ایدز نیز مبتلا می شود که این بیماری به همسر و فرزندان وی نیز سرایت می کند .
وی تلاش می کند تا برای نجات خود و خانواده از مردم کمک بگیرد که اطلاعات نادرست آنان وی و خانواده اش را به ورطه نابودی می کشاند و سبب مرگ همسرش می شود اما پس از مدتی توسط یکی از دوستان خود که آگاهی زیادی از روش های کنترل این بیماری داشته دوباره به زندگی باز می گردد.
مسئول واحد کنترل پیشگیری از بیماری های کیش در حاشیه برگزاری این برنامه گفت: همه ساله به مناسبت فرا رسیدن هفته اطلاع رسانی بیماری ایدز مراکز بهداشتی ودرمانی موظف می شوند تا برنامه های متنوع آموزشی و فرهنگی را برگزار کنند .
ابراهیم مرادی افزود : مرکز توسعه سلامت کیش نیز در این راستا و به منظور ارتقا سلامت ، اطلاع رسانی و آگاه سازی اقدام به برگزاری برنامه هایی چون مسابقه ، پرده خوانی ،کارگاه های آموزشی کرده است ، توزیع برشور ، کتابچه ها و تراکت ها در سازمان ها و مدارس از دیگر اقدامات صورت گرفته است .
وی افزود : این مرکز گروه نمایشی را به جزیره دعوت کرده است که در مکان های عمومی همچون بیمارستان ، مدارس ، فرهنگسراها و دانشگاه ها اقدام به اجرای نمایش کرده است ، در این پرده خوانی هنرمندان تلاش می کنند تا نحوه ابتلا به بیماری، رفتارهای پرخطر، روش های انتقال، درمان های موجود، ادامه زندگی و کنترل بیماری و نحوه ارتباط مردم با بیماران مبتلا به ایدز را در قالب نمایش به مردم ارائه کنند .
مرادی در مورد آمار دقیق بیماران مبتلا به ایدز گفت : سازمان بهداشت جهانی تمامی کشورها را متعهد کرده است تا سال 2030 همه گیری بیماری ایدز را متوقف کنند ، این سازمان اعلام کرده تا در گام نخست بیماران مبتلا شناسایی شوند که در شرایط کنونی حدود 30 هزار مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است .
این مسئول در مرکز توسعه سلامت گفت : در برنامه دوم که از سال 2020 تا 2030 برای کشورها آغاز می شود باید 90 درصد افراد مبتلا یان درمان کامل شوند .
وی اضافه کرد :شناسایی بیماران ، آموزش دقیق و پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر ، اطلاع رسانی درست ، آگاه سازی و مشارکت مردم و پرهیز از انگ زدن، موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مرادی گفت : شناسایی مستلزم آگاه سازی و فعال سازی مراکز مشاوره است ، افراد مبتلا باید به مراکز درمانی اطمینان داشته باشند و از خدمات مشاوره ای آنان بهره مند شوند.
وی تاکید کرد : یکی از راه های کمک به بیماران مبتلا به ایدز برخورد مناسب جامعه با آنان است ، در ابتدا باید روش های انتقال را دانست تا از آن جلوگیری شود ، بوسیدن ، دست دادن ، لمس کردن ، غذا خوردن در ظروف مشترک بیماری را انتقال نمی دهد اما متاسفانه به محض برخورد با یک بیمار مبتلا ، افراد حالت تدافعی پیدا می کنند و ضمن طرد کردن بیماران به آنها انگ می زنند .
مرادی اظهار داشت : فرد مبتلا همچون سایر افراد جامعه می توان به زندگی ادامه دهد به شرطی که حرمت آنها نگه داشته شود، این بیماری اگر چه در شرایط کنونی قابل درمان نیست اما با روش های درمانی و پیشگیری می توان آن را مهار کرد .
HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود. 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند که روند سرعت بیماری را کند کنند.
ایدز از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عنوان ششمین بیماری کشنده نام گرفته است. در حال حاضر حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس HIV مبتلا هستند و تابه حال حدود 39 میلیون نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 میلادی، حدود 35 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا هستند که از این میان 3.2( سه ممیز دو دهم ) میلیون نفر را کودکان تشکیل می دهند و بیشتر مبتلایان در کشورهای کم درآمد و فقیر زندگی می کنند.
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین، زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال این بیماری هستند.
دهم آذر ماه مصادف با اول دسامبر به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده و هر ساله برنامه های متنوعی در سراسر جهان برگزار می شود .
شعار روزجهانی این هفته درمان 'اچ آی وی کلید پیشگیری است ، بیماران را برای درمان حمایت کنیم' اعلام شده است .ایرنا
برچسب ها: سلامت ، ایدز ، نمایش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: