کد خبر: ۸۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>اجتماعی>برندون، نوجوان پیچیده در کاپشنی زمستانی با پدر خود به طرف یکی از اماکنی می‌رود که تروریست‌ها در آنجا مردم را به گلوله بستند و پدرش برای او توضیح می‌دهد که گل‌ها و شمع‌هایی که به‌ یاد قربانی‌ها گذاشته شده‌اند، قدرتمندتر از تفنگ‌هایی هستند که تروریست‌ها با آن مردم ما را کشته‌اند. این ویدئو در هفته پس از حملات، بیش از 40 میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شد.
به گزارش شفا آنلاین،   فرانسه پس از پشت سر گذاشتن شوک حملات هفته گذشته که با حمله تروریستی به 5 مکان تفریحی 130 کشته به ‌جا گذاشت، باید به نوعی با بخش مهم افکار عمومی خود یعنی کودکان و نوجوانان هم تعامل ایجاد می‌کرد.

روزنامه‌نگاران کودکان را فراموش نکردند
       اکنون سوال این است که با توجه به انعکاس پشت سر هم خبرهای حملات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌هایی که هر لحظه خبرها را به‌روز می‌کردند و عکس‌هایی که هرجا از این حملات دیده می‌شد، والدین و معلم‌های کودکان فرانسوی چگونه باید به درک ضایعه کمک می‌کردند؟ روزنامه فرانسوی لیبراسیون یک ضمیمه خود درباره حملات پاریس را به کودکان 12-7 سال اختصاص داد. گیندنس‌برگر، سردبیر بخش اجتماعی این روزنامه می‌گوید: «پس از حملات پاریس، نویسندگان روزنامه دور هم جمع شدند تا بدون بی‌اهمیت جلوه‌دادن موضوع، به زبان ساده حملات را برای کودکان توضیح دهند. برای این کار، 4 سوال اصلی مطرح شد: چه اتفاقی افتاد؟ چرا؟ چه چیزی تغییر یافت؟ بعد از آن چه می‌شود؟» در ادامه توضیح می‌دهد، «باید با روشی که ایجاد آشفتگی فکری نکند، به کودکان عین حقیقت را می‌گفتیم، از جمله این موضوع که به مردان خشنی که حملات را انجام دادند و 130 نفر را کشتند، تروریست گفته می‌شود. برای این کار از نقشه‌ها هم استفاده شد.»

       «در نقشه‌ای مناطقی در عراق و سوریه که داعش در آنجا حکومت خلافت خود را برقرار کرده است، نشان داده شد و در نقشه‌ دیگر موقعیت مناطق تحت حاکمیت این گروه نسبت به فرانسه دیده می‌شد. در تعریف بمب‌گذاران انتحاری هم گفتیم، تروریست‌هایی که وقتی مردم را می‌کشند، خودشان را هم می‌کشند.»

       این ضمیمه مخصوص به انگلیسی هم ترجمه و به شماره چاپی لیبراسیون الحاق گردید. «ما خواستیم، برای مخاطبان کودکمان شماره‌ای منتشر کنیم نه آنکه خبر کودکان چاپ کنیم.»

نظرات کارشناسی به کمک آمدند
       با توصیه ماری- روز مورو، روانشناس کودک که در این شماره به تیم نویسندگان لیبراسیون کمک می‌کرد، نام برخی اماکن مورد حمله مانند بتکلان و «استاد‌ دو فرانس» در گزارش آورده شد. مورو در این ‌باره می‌گوید: «آوردن این اسم‌ها به بچه‌ها کمک می‌کند، درک دقیق‌تری از موضوع داشته باشند، چون اگر شما فقط بخشی از حقیقت را به آنها بگویید، آنها موضوع را بدتر تجسم می‌کنند. آنها فکر می‌کنند، مسئله مشکل‌تر، غم‌انگیزتر و خطرناک‌تر از چیزی بوده که دارند می‌شنوند. باید راهی برای کمک کردن به کودکان و نوجوانان پیدا کنیم که اصلا کار آسانی نیست.

       تیم 3 ‌نفره روزنامه‌نگاران، همراه با یک مسئول عکس و یک گرافیست تصمیم گرفتند به جای گذاشتن عکس‌های شب واقعه یا حمله در ضمیمه کودکان، از عکس‌های گل‌ها و شمع‌هایی که مردم به یاد قربانیان گذاشته‌اند و نیز نظامیان تفنگ به ‌دست فرانسوی که نزدیکی برج ایفل گشت می‌زنند، استفاده کنند و برای آنکه نشان دهند نسبت به مخاطبان کودک خود صداقت دارند، این را هم گفتند که این حملات ممکن است باز هم تکرار شوند.

       مورو که سراسر هفته گذشته را با جوانانی صحبت کرده است که به نوعی تحت‌تاثیر حملات بوده‌اند، عقیده دارد، این ضمیمه روزنامه به والدین کمک می‌کند تا درباره حمله پاریس جملات و توضیحات بهتری به کودکان خود بدهند. یکی از آنها، جوان 17 ساله‌ای که شاهد کشتار مردم در بتکلان بوده است، از مورو پرسیده بود، چگونه او و مردان مسلح می‌توانند متعلق به یک جامعه باشند و او چگونه می‌توانسته مردمی را که جلوی چشمش می‌مردند، نجات دهد.

توضیح واقعی اما بدون جزئیات خشن
       سام هاوک‌ورث، روانشناس کودک، عقیده دارد، ویژه‌نامه کودکان باید حاوی چیزهایی باشد که کودکان باید بدانند، اما این مطالب شاید برای سنی کمی بالاتر از 12-7 سال مناسب باشد. بعد از ضایعه‌هایی مانند حملات پاریس، والدین باید تلاش ‌کنند، کودکان به‌خصوص کودکان زیر 8 سال را قانع کنند که این حملات خوشبختانه بسیار نادر و دور از ما اتفاق می‌افتد.

       «مطالب خاص کودکان طوری تنظیم شده است که انگار هر دقیقه و ساعت در بطن ماجرا بوده‌اند، با این روش بچه فکر می‌کند: خدایا این مسئله ممکن است باز هم تکرار شود.»

       به ‌نظر هاوک‌ورث، حتی استفاده از مفاهیم کودکانه برای معرفی حملات خشونت‌بار پاریس مثل عروسک‌های پارچه‌ای که در محل‌های یادبود قربانیان می‌بینیم، می‌تواند فریب‌دهنده باشد و اینکه کودکان هدف حمله یا قربانی آن بوده‌اند. عکس‌هایی که داعش درباره سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسی در ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده همواره یک عنصر مشترک داشته است: یک قوطی نوشابه گازدار و این برای کودک یعنی اینکه «هر قوطی نوشابه‌ای می‌تواند یک بمب باشد.»

       الن دوو، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه بوستون، می‌گوید، بعد از 11 سپتامبر 2001، درس‌های بزرگی درباره توضیح وقایع ضایعه‌بار به کودکان آموخته‌ایم. «یاد گرفتیم که حقیقت را به بچه‌ها بگوییم، اما نه با جزئیات بسیار خشن و کثیف آن واقعه.»

       ضمیمه لیبراسیون تنها منبع خبری نیست که برای کودکان نوشته شده است. گروه رسانه‌ای فرانسوی بایارد، مستنداتی را تهیه کرده است که به معلمان و والدین کمک می‌کند، بتوانند حادثه پاریس را بهتر توضیح دهند. اوائل هفته گذشته نیز، آستراپی، یک مجله مخصوص 11-7 ساله‌ها، بروشوری را منتشر کرد با تصویر برج ایفل گریان که در مقابل یک حوض خون دست در دست کودکان دارد.
منبع: Newsweek
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: